۰

تحریم چه شیرین است؛ این بار برای چین!

میز نفت - وحید حاجی پور سردبیر میز نفت در توییتی از سود 4.3 میلیارد دلاری چین نوشت که به واسظه تخفیف های نفتی ایران به جیب چین رفته است.
به گزارش میز نفت، بر اساس آماری که شرکت‌های رصد محموله‌های نفتی در مورد تولید و صادرات نفت ایران با وجود تحریم‌های آمریکا ارائه کردند تهران توانسته صاردات نفت خود را افزایش دهد؛ اما به نظر می‌رسد این افزایش فروش نفت به بهای حراج منابع ملی رقم خورده است.

برخی از شرکت‌های ردیابی صادرات نفت خام ايران در ماه آگوست را بيش از ۱.۵ ميليون بشكه در روز اعلام کرده است. دولت و به‌ویژه وزارت نفت در حالی روی آمار منابع خارجی مانور می‌دهند که اصولاً آن‌ها را پیش از این منابعی ضد ایرانی قلمداد می‌کردند. اما اکنون همان منابع، از تخفیف باورنکردنی ایران به چین خبر داده‌اند.

از سوی دیگر، در حالی اکنون از فروش روزانه 1.5 میلیون بشکه نفت به‌عنوان دستاورد یاد می‌شود که حتی به فرض صحت آن، این رقم 1.3 میلیون بشکه کمتر از صادرات نفت ایران در زمان اجرای برجام است. بدین ترتیب مشخص نیست چرا دولتی که مدام بر افزایش فروش نفت ایران تأکید دارد، چرا تلاشی برای احیای برجام نشان نمی‌دهد و حتی نسبت به آن تا حدودی بی‌رغبت است.

البته اینکه ایران نفت خود را با تخفیف‌های نجومی به چین می‌فروشد موضوع جدیدی نیست. بلومبرگ روز ۱۷ فروردین سال جاری و در گزارشی با استناد به داده‌های شرکت‌های کشتیرانی گزارش داد که ایران هر بشکه نفت را ۱۲ دلار کمتر از نفت شاخص برنت به چین تحویل داده است. در حالی که روسیه برای نفت شاخص اورال خود که بسیار شبیه به نوع نفت تولیدی ایران است، بیشتر از ۱۰ دلار تخفیف نمی‌دهد.



توییت وحید حاجی پور - میز نفت
سه شنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۳۷
کد مطلب: 36144
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *