۰

خط لوله جدید گازی در راه است؟

میز نفت - شرکت گازپروم سرگرم کار روی طراحی زیرساخت برای خط لوله گاز طبیعی جدیدی به چین از خاور دور روسیه است.
خط لوله گازی | میز نفت
خط لوله گازی | میز نفت
به گزارش میز نفت، روسیه و چین سال ها قبل برای افزایش تحویل گاز روسیه توافق کردند و گازپروم و غول های انرژی دولتی چین، سال هاست در تلاش برای افزایش تامین گاز از طریق خطوط لوله هستند.

گازپروم، گاز طبیعی را از طریق خط لوله قدرت سیبری به چین ارسال می‌کند. تحویل گاز در سال ۲۰۲۲، به ۱۵ میلیارد متر مکعب رسید و انتظار می‌رود مجموع گاز ارسال شده در سال میلادی جاری، به ۲۲ میلیارد متر مکعب برسد.

اوایل امسال گزارش شده بود که روسیه، ظرفیت صادرات خط لوله خود به چین را به بیش از ۶۰ میلیون متر مکعب در روز افزایش داده است.

چین به دنبال تیرگی روابط روسیه با اروپا، کم و بیش، به مقصد صادراتی نخست برای گازپروم تبدیل شده است.

خط لوله قدرت سیبری یکی از بزرگترین پروژه‌هایی است که اخیرا توسط گازپروم تکمیل شده و نخستین مسیر انتقال گاز روسیه به چین است. اکنون صحبت هایی درباره قدرت سیبری ۲ وجود دارد که الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه سال گذشته گفته بود به نوعی جایگزین خط لوله نورد استریم ۲ در استراتژی رشد صادرات گازپروم است.

الکسی میلر، مدیرعامل گازپروم، اوایل هفته جاری اظهار کرد: حجم گازی که روسیه به چین عرضه می‌کند، ممکن است به زودی قابل قیاس با صادرات این کشور به اروپای غربی پیش از جنگ اوکراین باشد. پیش از این جنگ، روسیه حدود ۳۵ درصد از کل واردات گاز اروپا را تامین می کرد.

طبق گزارش نشریه ودوموستی، تحلیلگران تردید دارند که روسیه حداقل تا هفت سال دیگر قادر باشد حجم صادرات گاز به چین را به این سطح برساند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، صادرات گاز روسیه به اروپا امسال کاهش پیدا کرده و باعث کاهش سود گازپروم شده است. این شرکت کاهش شدید سود خالص خود در نیمه اول سال ۲۰۲۳ در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۲۲ که هنوز گاز از طریق خط لوله به مشتریان اروپایی خود عرضه می کرد را گزارش کرده است.

منبع: ایسنا
شنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۰۲:۳۰
کد مطلب: 36157
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *