۰

سهم تامین اجتماعی از صنعت پالایش

میز نفت - نگاهی به ترکیب سهامداران پالایشگاه های کشور نشان می دهد، تامین اجتماعی اصلی ترین سهامدار این صنعت در کشور است.
به گزارش میز نفت،  واکاوی اعداد و ارقام مندرج در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس درخصوص سهم دولت و نهادهای دولتی در صنعت پالایش نفت، گویای سلطه بی‏چون و چرای بخش دولتی بر مالکیت، کنترل و مدیریت شرکت‌های صنعت پالایش نفت است. بخش خصوصی نیز سهم ناچیزی از این جریان دارد.مرکز پژوهش‌های مجلس به‌تازگی گزارشی تحت‌عنوان سهم نهادهای شبه‌‌‌‌‌‌‌دولتی در اقتصاد و مختص صنعت پالایشی منتشر کرده‌است. واکاوی اعداد و ارقام مندرج در این گزارش، نتایج قابل‌توجهی را برای مخاطبان اقتصادی دارد. مقایسه اعداد و ارقام منتشره در این گزارش گویای سلطه بی‌‌‌‌‌‌‌چون و چرای بخش دولتی بر مالکیت، کنترل و مدیریت شرکت‌های صنعت پالایش نفت است و بخش‌خصوصی نیز سهم ناچیزی از این جریان دارد.

در موضوع جریان نقدی حاصله از این شرکت‌ها نیز دولت و نهادهای عمومی غیردولتی مذکور به‌همراه سایر نهادهای عمومی غیردولتی نظیر صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت نفت، هیات‌امنای صرفه‌‌‌‌‌‌‌جویی ارزی، صندوق بازنشستگی کارکنان بانک‌های ملی و ادغام‌‌‌‌‌‌‌شده، بیمه اجتماعی روستاییان، عشایر و کشاورزان، بنیاد شهید ‌و امور ایثارگران و صندوق بازنشستگی کشوری، منتفعان اصلی صنعت پالایش نفت کشور هستند و بخش‌خصوصی سهم کمتر از یک‌درصد در جریانات نقدی حاصل از درآمدهای صنعت پالایش را در اختیار دارد.

پس همان‌‌‌‌‌‌‌گونه که گفته شد هم مالکیت، کنترل و مدیریت این شرکت‌ها در اختیار بخش دولتی است و هم جریانات نقدی حاصل از فعالیت این شرکت‌ها نصیب بخش دولتی می‌شود.

سهم تامین اجتماعی از صنعت پالایش - میز نفت
چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۵۸
کد مطلب: 36235
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *