۰
نگاهی به آمارهای تجاری:

چین؛ مقصد اصلی محصولات پتروشیمی ایران

میز نفت - آمارهای گمرک ایران نشان می‌دهد چین یکی از مشتریان اصلی محصولات پتروشیمی ایران بوده است.
صادرات پتروشیمی | چین
صادرات پتروشیمی | چین
به گزارش میز نفت، یکی از مهمترین بررسی‌هایی که می‌تواند نشان دهد وضعیت تجارت ایران با شرکای اصلی تجاری خود در سال ۱۴۰۲ به چه شکل بوده بررسی کالاهای صادراتی به این کشورها و کالاهای وارداتی از این کشورها است.

در این گزارش به بررسی تجارت با کشور «چین» پرداخته شده است. این بررسی‌ها نشان می‌دهد بیشترین کالای صادراتی به چین «محصولات پتروشیمی» و بیشترین کالای وارداتی از این کشور «قطعات خودرو» بوده است.

محصولات پتروشیمی در صدر کالاهای صادراتی به چین

آمارهای گمرک ایران نشان می‌دهد چین یکی از مشتریان اصلی محصولات پتروشیمی ایران بوده است. آمار کالاهای صادراتی به چین در ۱۰ ماهه سال ۱۴۰۲ نشان می‌دهد بیشترین کالایی که در این مدت به این کشور صادر شده «پروپان مایع شده» است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که میزان صادرات این محصول به چین در ۱۰ ماهه نخست ۱۴۰۲ بیش از ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار بوده است. این محصول کاربردهای متفاوتی دارد که یکی از آن‌ها استفاده در صنعت خودروسازی است.

جایگاه‌های بعدی بیشترین کالاهای صادراتی به چین نیز مربوط به محصولات پتروشیمی یعنی «متانول» و «بوتان مایع شده» بوده است. طبق آمارها هر کدام از این دو کالا بیشتر از ۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار ارز آوری در ۱۰ ماهه نخست ۱۴۰۲ برای کشور داشته‌اند.

متانول به عنوان یکی از محصولات استراتژیک در تولید بسیاری از محصولات نهایی مانند حلال‌ها، رنگ‌ها، پلاستیک ها و ضدیخ‌ها مورد استفاده قرار می گیرد و بوتان نیز در مخلوط بنزین، سوخت‌های خانگی، سوخت موتور و تولید پلاستیک کاربرد دارد.

آمارهای تجاری ایران و چین

بررسی آمارهای گمرکی نشان می‌دهد در ۱۰ ماهه نخست ۱۴۰۲، بیشترین میزان واردات از چین مربوط به قطعات خودرو بوده است. برای مثال اگر ۱۰ کالای اصلی وارداتی کشور از چین را بررسی کنیم متوجه می‌شویم که هفت کد وارداتی مربوط به کالاهای مرتبط با صنعت حمل و نقل بوده است.

آمارها حاکی از آن است که بیش از ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار برای واردات کالاهای مرتبط با صنعت حمل و نقل از چین خروج ارز اتفاق افتاده است. بیشترین میزان این واردات مربوط به «قطعات منفصل جهت تولید اتومبیل سواری با حجم سیلندر ۲۰۰۰ سی‌سی با ساخت داخل ۱۴ درصد تا کمتر از ۳۰ درصد به استثنای لاستیک» است. بر اساس آمارها رقم واردات این محصول یک میلیارد و ۷۸ میلیون دلار بوده است.

منبع: اقتصاد نیوز
سه شنبه ۱۴ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۰۸:۲۴
کد مطلب: 37414
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *