۰
سهم اندک اروپا از نفت روسیه کمتر هم شد

نفت روسیه کجا می رود؟

میز نفت - 90 درصد از صادرات نفت روسیه از کشورهای چین و هند سر در می آورد؛ کشورهایی که با تخفیف و شرایطی بی نظیر مشتری نفت روسیه شدند تا جای اروپا را برای مسکو پر کنند.
تحریم نفت روسیه | میز نفت
تحریم نفت روسیه | میز نفت
به گزارش میز نفت، بر اساس گردآوری داده‌های رویترز، اتحادیه اروپا بزرگترین واردکننده نفت خام و فرآورده‌های نفتی روسیه قبل از جنگ پوتین علیه اوکراین بود که بیش از 50 درصد را به خود اختصاص داد.

به گفته الکساندر نواک معاون نخست وزیر روسیه که در 27 دسامبر در شبکه دولتی روسیه صحبت می کرد، در حال حاضر، روسیه بیشتر نفت خود را به هند و چین صادر می کند که 90 درصد از کل صادرات نفت خام روسیه در سال گذشته را به خود اختصاص داده است.
 

ادعای روسیه در مورد فرار موفقیت آمیز تحریم ها


 این کشور چند ماه پس از اعمال تحریم های اتحادیه اروپا بر صادرات نفت و فرآورده های نفتی روسیه، با واقعیت جدید سازگار شده است. با کشف بازارهای جدید، مسکو توانسته است تولید نفت خام را تنها 5 درصد کاهش دهد.

ساختار فعلی صادرات نفت و فرآورده های نفتی روسیه ناامنی و وابستگی زیاد به فروش به دو مشتری هند و چین را نشان می دهد که تا 80 درصد از کل فروش روسیه را تشکیل می دهند.
 

کاهش سهم اروپا از نفت روسیه


به گفته معاون نخست وزیر روسیه، الکساندر نواک، سهم اروپا از صادرات نفت و نفت روسیه از تقریباً 40 درصد در سال 2021 به 4 تا 5 درصد در سال 2023 کاهش یافت.



روسیه با تجارت با هند و چین توانسته است از تحریم های غرب فرار کند. در نتیجه، پکن اکنون 45 تا 50 درصد از صادرات عمومی روسیه را به خود اختصاص داده است.

به عنوان مثال، هند به بزرگترین مقصد صادرات نفت روسیه تبدیل شده است. قبل از جنگ تمام عیار روسیه، هیچ عرضه نفتی به هند وجود نداشت، اما اکنون سهم نفت روسیه به این کشور به 40 درصد رسیده است.

روزهای خوش هند

هند توانسته است نفت خام روسیه را با قیمت پایین خریداری کند، آن را پالایش کند و به بازارهای اروپایی بفروشد. از آنجایی که پالایشگاه‌ها اغلب از نفت خام از منابع متعدد استفاده می‌کنند، این امکان وجود داشت که تعیین منشأ محصول از کجا دشوار یا غیرممکن باشد.

هند و چین هر دو از اتکای روسیه به آنها برای فروش نفت برای دریافت تخفیف یا ترتیبات عرضه ترجیحی استفاده کرده اند.

پالایشگاه های هندی از نفت خام کشورهای مختلف از جمله روسیه استفاده می کنند که تعیین منشا گازوئیل یا بنزین را دشوار می کند. با این حال، صرف بحث درباره پیامدهای احتمالی فرار از تحریم ها می تواند اثر بازدارنده داشته باشد.

فایننشال تایمز نوشت که اگر هند یا سایر کشورها معتقد باشند بازار اتحادیه اروپا به روی سوخت های تصفیه شده آنها بسته خواهد شد، ممکن است واردات نفت خام روسیه را متوقف کنند.

سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۰۷
کد مطلب: 37517
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *