۰
خطری بزرگ در انتظار کشور است:

40 درصد تولید بنزین در خطر کاهش

میز نفت - 70درصد تأمین گاز کشور و 40 درصد تأمین بنزین کشور وابسته به پارس جنوبی است؛ با کاهش تولید از این میدان گازی باید شاهد کاهش تولید بنزین بود.
پارس جنوبی | میز نفت
پارس جنوبی | میز نفت
به گزارش میز نفت، سهیل رشیدی اقدم، کارشناس انرژی در میزگردی که در خبرگزاری تسنیم برگزار شد گفت:  70درصد تأمین گاز کشور و 40 درصد تولید بنزین کشور وابسته به پارس جنوبی است، هزینه فرآورش میعانات تولیدی از پارس جنوبی برای تولید فرآورده‌های نفتی از هزینه‌های فرآورش نفت‌خام بسیار پایین‌تر است که این مسئله نیز به اولویت تولید پارس جنوبی می افزاید.

وی ادامه داد: 54درصد بودجه عمومی دولت از پارس حنوبی تأمین می‌شود؛ این رقم انقدر چشم‌گیر است که قابل چشم‌پوشی نیست و باید تمام تلاشمان را بگذاریم تا به‌بالاترین میزان تولید از این میدان برسیم.

رشیدی با بیان اینکه "مشکلاتی همواره در راه توسعه میدان گازی پارس جنوبی وجود داشته"، گفت: با وجود آنکه همه می‌دانیم باید به پارس جنوبی به‌عنوان اولویت اول کشور نگاه شود، بعضی اوقات نبود تجهیزات و قطعات، نبود بودجه و مشکلات تأمین ارز و ... موجب شده سرعت توسعه پارس جنوبی در ایران کندتر باشد.

آغاز افت فشار در پارس جنوبی
 

این کارشناس انرژی با بیان اینکه "وضعیت ناترازی گاز سال به سال روبه تشدید است"، گفت: زمستان 1402 زمستان سردی همچون سالهای قبل نداشتیم وگرنه تشدید ناترازی گاز در زمستانی که گذشت، بیشتر نمود پیدا می‌کرد.

وی اضافه کرد: بحث سنجش‌های جریانی در پارس جنوبی داریم و اگر امروز افت فشار پارس جنوبی با حفر چند چاه قابل جبران است، 4 یا 5 سال دیگر، این افت فشار فاجعه بار خواهد بود.

وی افزود: شیب افت فشار در پارس جنوبی تند شده و در سالهای بعد نتایج این افت فشار در میزان تولید خود را نشان خواهد داد؛ پارس جنوبی در حال نزدیک شدن به نقطه شبنم است و اگر فشارافزایی روی این میدان صورت نگیرد، با بحران‌های جدی روبه‌رو خواهیم بود.
 

فشار افزایی را دیر شروع کردیم
 

رشیدی با بیان اینکه "در آغاز طرح فشارافزایی پارس جنوبی با تأخیر زیاد مواجه‌ایم"، گفت: این یک طرح اولویت‌دار است و امیدوارم حالا که قرارداد آن امضایی شده، هرچه زودتر فرآیند اجرایی طرح فشارافزایی پارس جنوبی آغاز شود، چرا که همین الان هم برای آغاز این کار دیر است و بیش از این نباید زمان را از دست بدهیم.

وی ادامه داد: قطر ویژگی خوبی که دارد تحریم نیست و با قراردادی که با چینی‌ها منعقد کرده، تولید گاز طبیعی مایع شده خود را از 77 میلیون تن در سال به 130 میلیون تن خواهد رساند و در این زمینه تضمین خرید دارند، یعنی هر چه بتوانند گاز بیشتری از پارس جنوبی برداشت کنند،‌ آن را به LNG‌ تبدیل و صادر می‌کنند.

این کارشناس انرژی خاطرنشان کرد: قطر با طرح‌هایی که در پارس جنوبی تعریف کرده، هدفگذاری تبدیل شدن به تولیدکننده و صادرکننده اول دنیا در LNG را در برنامه دارد، رقابت با قطر برای برداشت از این مخزن مشترک برای ما بسیار سخت خواهد شد.

 

شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۳۰
کد مطلب: 37525
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *