۰

زنگنه: «شوک درمانی» راه‌حل بی‌نتیجه برای اوپک

وزیر نفت ایران در مصاحبه با بیزینس‌ویک گفت، «شوک درمانی» راه حل مقابله با کاهش سهم اوپک از بازار در برابر نفت شیل آمریکا نیست؛ اوپک باید موضوع سهم خود از بازار و نوسان قیمت‌ها را با احتیاط و به تدریج مدیریت کند.
به گزارش «ميزنفت» به نقل از فارس، بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت ایران در مصاحبه با بیزینس ویک گفت: «شوک درمانی» افت شدید قیمت نفت که به پایین‌ترین رقم در ۵ سال اخیر رسیده است، راه حل مقابله با کاهش سهم اوپک از بازار در برابر نفت شیل آمریکا نیست.

وی افزود، قیمت بالای نفت، برای سهم اوپک در بازار مضرر است. اگر شما می‌خواهید سهم خود را در بازار افزایش دهید، باید قیمت‌ها را پایین بیاورید اما اگر می‌خواهید همه چیز را تغییر دهید، نمی توانید این کار را از طریق «شوک درمانی» طی یک بازه ۳ ماهه انجام دهید.

بر اساس ارزیابی زنگنه از نشست گروه اوپک در پایتخت اتریش، اکثر ۱۲ عضو این سازمان خواستار کاهش ۱.۵ میلیون بشکه یا ۵ درصدی تولید نفت اوپک و مشارکت کشورهای تولیدکننده غیر اوپکی برای کاهش ۵۰۰ هزار بشکه‌ای بودند.

زنگنه در ادامه خاطرنشان کرد، علی النعیمی وزیر نفت عربستان تهدید ناشی از نفت شیل آمریکا را به عنوان تنها توجیه برای حفظ سقف تولید اوپک عنوان کرد.

وی افزود، رقابت نفت شیل آمریکا که برخی اوقات هزینه تولید آن بیش از هزینه تولید نفت خام از ذخایر متعارف اوپک است، حتی با این قیمت‌های پایین نیز ممکن است کاهش نیابد.

وزیر نفت ایران تصریح کرد، قیمت‌های کنونی که ما شاهد آن هستیم، دلیل کافی‌ برای اینکه با قاطعیت بگوییم تولید نفت شیل آمریکا طی ۴ یا ۵ ماه آینده، یک یا ۲ میلیون بشکه در روز کاهش خواهد یافت، نیست. هیچ واقعیت یا آماری وجود ندارد که بگوییم تولید نفت شیل قطعا کاهش خواهد یافت.

وی خاطرنشان کرد، اوپک باید موضوع سهم خود از بازار و نوسان قیمت‌ها را با احتیاط و به تدریج مدیریت کند.

درحالی‌که این مقام ایرانی «خواستار حمایت از قیمت‌ها» بود اما تاکید کرد که نمی‌خواهد اختلاف درونی به این سازمان آسیب بزند.

وزیر نفت ایران به سرعت پس از نشست وین در هفته گذشته در جمع خبرنگاران گفت که از تصمیم اوپک عصبانی نیست حتی اگر این تصمیم همراستا با خواسته ما نبوده است.

زنگنه با توضیح اینکه در صورتی که تحریم‌ها علیه اقتصاد و صنعت نفت ایران برداشته شود، این کشور می‌تواند در مدت ۲ ماه، هم میزان صادرات و هم میزان تولید نفت خود تا یک میلیون بشکه در روز افزایش دهد، افزود، کاهش قیمت نفت در این افزایش‌ها تغییری ایجاد نخواهد کرد.
دوشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۱۶
کد مطلب: 4041
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *