۰

حکم پرداخت 100 میلیون دلاری غرامت اسرائیل به ایران

دادگاه حکمیت بین الملل در سویس پس از نزدیک به دو دهه رسیدگی به پرونده اختلافی ایران و اسرائیل برای احداث خط لوله اشکلون در سال 1356 اسرائیل را به پرداخت 100 میلیون دلار جریمه نقدی به ایران محکوم کرد.
به گزارش «ميزنفت» به نقل از فارس، ط لوله نفتی که قرار بود نفت ایران را در زمان شاه مخلوع به اسرائیل انتقال بدهد به نام پروژه خط لوله اشکلون معروف بود و ایران به دلیل اینکه طرف اسرائیلی به تعهدات خود در مورد سهم خود و مبلغ پرداختی از این سهام به شرکت ملی نفت ایران عمل نکرده بود شکایت کرد.

دادگاه حکمیت نیز اسرائیل را به پرداخت ۱۰۰ میلیون دلار جریمه محکوم کرد. این موضوع نشان می دهد که در گذشته و قبل از انقلاب نیز دولت رژیم صهیونیستی نسبت به رعایت حقوق ایران و کشورهای منطقه متعهد نبوده است.

ایران و اسرائیل در زمان شاه مخلوع مراودات تجاری زیادی با همدیگر داشتند اما پس لز پیروزی انقلاب اسلامی ایران عبور نفت از خط لوله ایلیت-اشکلون انتقال پیدا می کرد و وقتی که این نفت به بندر ایلیت می رسید توسط کشتی به کشورهای اروپایی انتقال پیدا میکرد و پس از اینکه ایران فروش نفت به اسرائیل را قطع کرد حدود ۸۰۰ هزار تن نفت در این خط لوله باقی مانده بود که اسرائیل این نفت را پمپ کرد.

حکم پرداخت ۱۰۰ میلیون دلاری غرامت اسرائیل به ایران برای خط لوله اشکلونایران در حدود ۲۰ سال پیش برای جبران ضرر و زیان و ارزش نفت به دادگاه حکمیت بین المللی در سویس شکایت ارائه کرد این در حالیست که هم اکنون ارزش ۸۰۰ هزار بشکه نفت مبلغ ۴۰۰ میلیون دلار ارزش دارد.

رای این دادگاه که در ماه گذشته صادر شده است رای اولیه بوده و بنابراین اسرائیل می تواند به این رای اعتراض نماید.
چهارشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۵۱
کد مطلب: 4248
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *