۰
33 سال پیش در چنین روزی

افشاء طرح انگلیس برای حمله به ایران

ررسی آرشیوهای رسمی که انتشار یافت فاش می‌کند انگلیس در سال ۱۹۵۱ برای جلوگیری از ملی شدن صنعت نفت ایران و انگلیس طرح یک مداخله نظامی در ایران را تهیه کرده بود.
افشاء طرح انگلیس برای حمله به ایران

به گزارش «ميزنفت»، فارس نوشت:

بررسی ارشیوهای رسمی که روز شنبه انتشار یافت فاش می کند انگلیس در سال ۱۹۵۱ برای جلوگیری از ملی شدن صنعت نفت ایران و انگلیس طرح یک مداخله نظامی در ایران را تهیه کرده بود . اغلب اسناد مربوط به این طرح که باکانی یر نامگذاری شده بود محرمانه باقی مانده است زیرا دولت تصمیم گرفته است همان طور که قانون اجازه می دهد تمامی آرشیوهای ۳۰ سال پیش را منتشر نکند .

با این حال دیگر اسنادی که روز شنبه انتشار یافت توضیحاتی در این مورد به دست می دهد.بدینسان در یادداشتی که به وسیله هربات موریسون وزیر مشاور وقت در وزارت امور خارجه نوشته شده است خاطر نشان می شود که سه گردان در صورت عملیات نظامی در ایران مورد استفاده قرار خواهد گرفت . در یادداشت اضافه شده است میدان نفتی آبادان را می توان سریعا اشغال کرد و از آن در برابر هرگونه اقدامی که از سوی نیروهای ایرانی انجام گیرد بدون درخواست نیروی کمکی دفاع کرد .

از بررسی اسناد انتشار یافته معلوم می شود که آمریکا همان طور که ۵ سال بعد از آن در عملیات سوئز همین کار را کرده بود به لندن فهمانده بود که از یک اقدام نظامی بزرگتر انگلیس در ایران پشتیبانی نخواهد کرد . بر اساس اسناد انتشار یافته همچنین به نظر می رسد تجزیه و تحلیل آمریکایی ها و انگلیسی ها از اوضاع آن زمان ایران تفاوت زیادی با یکدیگر داشته است .

جمعه ۱۲ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۳۵
کد مطلب: 4538
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *