۰

بورس اروپا هم مبتلا به بلای نفت شد

سهام اصلی اروپا در معاملات روز دوشنبه تحت تاثیر نگرانی های ناشی از آینده یونان در منطقه یورو، کاهش شدید قیمت نفت خام و مس قرار گرفت تا بخش مالی و شرکت های مرتبط با مواد اولیه تولید، بیشترین خسارت را در سه سال گذشته متحمل شوند.
بورس اروپا هم مبتلا به بلای نفت شد
به گزارش «ميزنفت» به نقل از ایرنا، شاخص بخش نفت و گاز اروپا در معاملات روز دوشنبه ۴.۹ درصد کاهش داشت. همچنین شاخص بخش منابع عمومی ۳.۶ درصد کاهش را به دنبال عرضه بیش از حد نفت در بازارهای جهانی و کاهش شدید قیمت آن به کمترین حد در پنج و نیم سال گذشته رسید. این کاهش همچنین در نتیجه پایین آمدن قیمت مس به کمترین سطح در چهار و نیم سال گذشته با توجه به گران شدن دلار رخ داد.

سرمایه گذاران نگران آن هستند که در یونان، حزب چپ «سیریزا» در انتخابات ۲۵ ژانویه (۵ بهمن ۱۳۹۳) پیروز شود؛ امری که احتمال عقب ماندن کشور را در پرداخت بدهی های خارجی افزایش خواهد داد.

شاخص «یورو استاکس ۵۰» برای سهام اصلی در منطقه یورو ۳.۷ درصد پایین آمد تا بیشترین خسارت روزانه را از اواخر سال ۲۰۱۱ تا کنون ثبت کند.

شاخص «ای.تی جی» ویژه سهام یونان نیز ۵.۶ درصد سقوط کرد. همچنین سهام سه بانک «الاهلی»، «پیرایوس» و «آلفا» بین ۵.۲ تا ۷.۴ درصد افت داشت.

نگرانی از وضعیت بحرانی یونان به چند شاخص دیگر نیز سرایت کرد. شاخص «ام.آی.بی» ایتالیا ۴.۹ و شاخص «ایبکس» اسپانیا ۳.۵ درصد سقوط کردند.

«فایننشال تایمز ۱۰۰» انگلیس، «داکس» آلمان و «کاک ۴۰» فرانسه بین ۲ تا ۳.۳ درصد سقوط کردند و شاخص «یوروفرست ۳۰۰» برای سهام شرکت های بزرگ اروپایی با ۲.۳ درصد کاهش، روی یک هزار و ۳۳۲.۴۷ واحد بسته شد.
سه شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۰۳
کد مطلب: 4605
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *