۰

دومین تامین کننده نفت چین چه کشوری است؟

پایگاه اینترنتی بلومبرگ گزارش داد عراق در صادرات نفت خام به چین از آنگولا و روسیه پیشی گرفته است و در ماه ژانویه به دومین تامین کننده نفت خام چین تبدیل شد.
دومین تامین کننده نفت چین چه کشوری است؟
به گزارش «ميزنفت»، آمارهای اداره گمرکات چین نشان می دهد ارسال محموله های نفتی از عراق به این کشور با ۴۴ درصد افزایش به سه میلیون و ۴۰۰ هزار تن یا به عبارتی ۸۰۳ هزار بشکه در روز رسیده است. 

آمارهای اداره گمرکات چین نشان می دهد این آمار بالاترین سطح واردات نفت خام از عراق به چین از مه سال ۲۰۰۸ است که این کشور را پس از عربستان سعودی به دومین تامین کننده بزرگ نفت خام چین تبدیل کرده است. 

چین در این میان از تخفیف های قابل توجه ارائه شده از سوی تولید کنندگان نفت خام که برای کسب سهم در بازار در بحبوحه عرضه بیش از حد جهانی نفت با یکدیگر رقابت می کنند ، بهره می برد. 

جئو جیان از تحلیلگران موسسه مشورتی " اس سی آی " در شاندونگ چین در این خصوص می گوید انتظار می رود تقاضای نفت در چین که بزرگترین مصرف کننده انرژی جهان محسوب می شود همچنان به طور ثابت ادامه یابد و خرید اضافه از یک کشور به معنای ضرر دیگری خواهد بود. 

وی در ادامه می گوید راهکار چین خرید نفت از هر جایی است که امکان آن باشد و خرید آن به ارزان ترین قیمت ممکن است. در نتیجه عراق به دلیل تولید قابل توجه نفت و بهای ارزان آن ، سهم قابل توجهی را در این میان کسب کرده است. 

آمارها نشان می دهد عراق پنجمین فروشنده بزرگ نفت خام به چین در سال ۲۰۱۴ بوده که حدود نه و سه دهم درصد واردات این کشور را تشکیل می داده است و طی ماه گذشته این سهم به ۱۲ درصد افزایش یافته است. 

با وجود آن که سهم عربستان سعودی در صادرات نفت خام به چین در ماه ژانویه از ۱۶ درصد در سال گذشته به ۱۵ درصد کاهش یافت اما این کشور هنوز جایگاه نخست خود را در عرضه نفت خام به چین از دست نداده است. 

صادرات نفت خام آنگولا به چین از ۱۳ درصد به ۱۲ درصد کاهش یافته است. 

خرید نفت خام چین از امارات متحده عربی ماه گذشته به دو میلیون و ۱۰۰ هزار تن افزایش یافت. واردات نفت این کشور از روسیه از سطح سه میلیون و ۷۰۰ هزار تن در ماه دسامبر به دو میلیون و ۹۰۰ هزار تن کاهش یافت.
يکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۵۳
کد مطلب: 5440
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *