۰

چرا قیمت نفت به این زودی‌ها به 100 دلار برنمی‌گردد؟

محمد العریان، اقتصاددان سرشناس مصری- آمریکایی و تحلیلگر اقتصادی در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی بلومبرگ تاکید کرد قیمت نفت در آینده نزدیک به مرز ۱۰۰ دلار باز نمی‌گردد و دلیل این مساله فقط عرضه نفت نیست؛ بلکه ضعف تقاضا هم مانع از این می‌شود که بازار رشد را تجربه کند.
چرا قیمت نفت به این زودی‌ها به 100 دلار برنمی‌گردد؟
به گزارش «ميزنفت»،  محمد العریان در این گفت‌وگو با تاکید بر اینکه برآیند تاثیر افت قیمت نفت برای اقتصاد دنیا مثبت است، ولی اقتصادهای صادر کننده نفت باید بدانند که در آینده نزدیک قیمت هر بشکه نفت در بازار جهانی به مرز ۱۰۰ دلار باز نمی گردد، گفت:«دو روند روی بازار نفت تاثیرگذار است که فرایند اثرگذاری و اثرپذیری یک روند بسیار سریع‌تر از روند دوم است. 

در روند اول که سرعت اثر گذاری بیشتری دارد عرضه نفت در بازار جهانی کاهش می‌یابد و این کاهش نه در حجم تولید کنونی نفت بلکه در تولید آتی نفت هم مشاهده خواهد شد. هم تولید کنندگان سنتی نفت در نتیجه شرایط کنونی حاکم در بازار نفت تولید خود را کم می‌کنند و هم تولیدکنندگانی که به تازگی به جمع تولید کنندگان نفت دنیا اضافه شده اند. کاهش سرمایه گذاری در پروژه‌های نفتی باعث کاهش عرضه در سال‌های آینده می شود و این کاهش عرضه اثر بلند مدتی روی اقتصاد خواهد داشت.»


این اقتصاددان و تحلیل‌گر اقتصادی دومین روند اثرگذار روی بازار نفت را از طرف تقاضا می‌داند. زیرا در سال‌های اخیر تقاضا در دنیا در سطح پایینی بوده است و برای اینکه بازار به تعادل برسد باید تقاضای نفت در دنیا رشد کند؛ ولی بازسازی و افزایش تقاضا در دنیا ماه‌ها طول می‌کشد و اگر در این مدت یک بحران اقتصادی هم ایجاد شود، بازسازی تقاضای نفت بیشتر طول می‌کشد.


به گفته العریان، شرایط کنونی برای اینکه قیمت نفت را به مرز ۱۰۰ دلار آمریکا برساند، کافی نیست ولی برای اینکه باعث ایجاد ثبات نسبی در اقتصاد شود و قیمت را به صورت تدریجی افزایش دهد، کفایت می‌کند. البته قیمت‌ها به مرز ۱۰۰ دلار نمی‌رسد زیرا شرایط بازار تغییر کرده است و دیگر تولید کنندگانی که برای کسب سود وارد فعالیت اقتصادی می شوند، وجود ندارند.»


او درپاسخ به این سوال که این افت قیمت نفت به نفع اقتصاد دنیا است یا خیر؟ می‌گوید: «در نتیجه کاهش قیمت نفت شمار زیادی از کشورهای دنیا منفعت می‌برند، ولی برخی از کشورها هم هستند که زیان‌های اقتصادی زیادی را متحمل می شوند. هرچند برایند این وضعیت برای اقتصاد دنیا مثبت خواهد بود؛ به این معنا که اقتصاد دنیا می‌تواند رشد بیشتری را تجربه کند و بازسازی زیر ساخت‌های آسیب دیده را به سرعت انجام دهد.»
دوشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۳۱
کد مطلب: 5516
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *