۰
ترس ترکیه از قدرت گرفتن ایران در حوزه انرژی

تهران، آنکارا را خواهد بلعید

پس از پنج تا ده سال اگر ایران با موفقیت جذب نظام های سرمایه ای ، مالی، فنی و تجاری بین المللی بشود، و اگر سیاست سازنده ای در مناطق درگیر کشمکش در خاورمیانه در پیش بگیرد، می تواند نقش ترکیه را از آن برباید.
تهران، آنکارا را خواهد بلعید
به گزارش «ميزنفت»، روزنامه حریت ترکیه نوشت با توافق هسته ای ایران و غرب ، تهران ممکن است در آینده نقش ترکیه را در منطقه خاورمیانه از آن خود سازد. 

این روزنامه در شماره امروز خود در اینترنت در مقاله ای به قلم گیلا بنمایور نوشت:
۶۵ نماینده مجلس ایران با امضای بیانیه ای خواستار عذرخواهی رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه بابت اظهاراتش درباره ایران شدند. انتظار می رود اردوغان در مذاکراتش در ایران با حسن روحانی همتای ایرانی خود درباره مسائل یمن، عراق، سوریه و انرژی گفتگو کند. 

زمان سفر اردوغان به ایران از این جهت معنادار است که چشمان جهانیان اکنون به سبب توافق هسته ای تاریخی هفته گذشته تهران با غرب به این کشور دوخته شده است. 

یک موضوع دیگر که به این سفر اهمیت می دهد نقشی است که ایران از این پس در موازنه جهانی انرژی بر عهده خواهد داشت. 

مهمت اوگوتچو، کارشناس برجسته انرژی به پرسش های نویسنده مقاله درباره نقشی که ایران در حوزه انرژی بر عهده خواهد گرفت و تاثیر توافق هسته ای ایران بر ترکیه پاسخ داد. 

جمله نخست وی تکان دهنده است:«هیچ کس نباید شک داشته باشد که ایران در حوزه نفت و گاز طبیعی یک ابرقدرت است.» 

در حقیقت، درست چند ساعت پس از حصول توافق لوزان ، اوگوتچو شاهد کاهش قیمت های نفت بود. با افزایش تولید نفت، نظم اوپک وارونه خواهد شد.
 
او همچنین پیش بینی کرده است که با لغو تحریم های ایران، شرکت های بزرگ نفت و گاز در غرب به ایران خواهند آمد. 

به گفته اوگوتچو ،‌ ایران می خواهد صنعت پتروشیمی خود را تقویت کند و به جای صدور نفت و گاز طبیعی به شکل ماده خام ، یکی از تولید کنندگان بزرگ مواد شیمیایی در جهان شود. 

ایران پس از افزایش صادرات انرژی خود مشکلی برای یافتن بازار نخواهد داشت.
چین همچنان بزرگترین مشتری ایران خواهد بود و ترکیه و هند نیز بازارهای بزرگ ایران خواهند بود. 

اوگوتچو گفت ایران برای انتقال نفت و گاز طبیعی خود به بازارهای اروپا به همکاری ترکیه نیاز خواهد داشت. وی افزود :«تنها مسیر امن و مقرون به صرفه برای انتقال نفت و گاز طبیعی ایران به اروپا از ترکیه عبور می کند. همچنین خط لوله پاکستان-هند به یک حکایت پرپیچ و خم تبدیل شده است.» 

ترکیه نیز از توافق هسته ای ایران با غرب در کوتاه مدت و میان مدت سود خواهد برد. اما در دراز مدت این توازن ممکن است به نفع ایران تغییر کند. 

طبق تحلیل اوگوتچو، پس از پنج تا ده سال اگر ایران با موفقیت جذب نظام های سرمایه ای ، مالی، فنی و تجاری بین المللی بشود، و اگر سیاست سازنده ای در مناطق درگیر کشمکش در خاورمیانه در پیش بگیرد، می تواند نقش ترکیه را «از آن برباید». 

اوگوتچو گفت :«ترکیه ، برای اینکه نگذارد ایران نقش های اقتصادی و امنیتی این کشور را برباید ، و برای محافظت از برتری خود، باید حکایت تازه ای برای خود خلق کند.» 

وی افزود :«ترکیه به یک حکایت جدید در اقتصاد، سرمایه گذاری، دید تجاری، حوزه های امنیتی، و در بلندپروازی خود برای تبدیل شدن به یک قطب انرژی نیاز دارد. 

چون گفتمان هایی مانند " بازیگر جهانی " ، " قدرت منطقه ای " ، " چشم انداز ۲۰۲۳ ترکیه " و " ترکیه جدید " دیگر همان شور و شوق گذشته را در دل کسی ایجاد نمی کند.» 

نویسنده مقاله در پایان گفت البته تحلیل اوگوتچو فقط در صورتی اعتبار دارد که غرب و ایران به توافق هسته ای پایبند باشند. 

اینکه وزیر امور خارجه ایران گفت اگر توافق نقض شود تهران نیز برنامه هسته ای خود را مثل گذشته ادامه خواهد داد، نشان می دهد که همه چیز روی لبه تیغ است.
سه شنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۳۹
کد مطلب: 5726
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *