۰

بلومبرگ: ايران ميليون‌ها بشکه نفت خام آماده صادرات دارد

ایران میلیون‌ها بشکه نفت خام، که به صورت شناور ذخیره کرده است، آماده‌ صادر کردن دارد.
بلومبرگ: ايران ميليون‌ها بشکه نفت خام آماده صادرات دارد
به گزارش «ميزنفت»، بلوکبرگ گزارش داد عربستان بار دیگر قیمت نفت خام خود را برای تحویل در بازارهای آسیایی افزایش داد، که منجر به افزایش قیمت نفت خام در بازارهای جهانی در شب گذشته شد. البته امروز صبح، قیمت نفت خام در این بازارها تا حدی پایین آمد. 

برادلی اولسون، خبرنگار امور انرژی شبکه بلومبرگ، طی گفتگو از شهر هیوستن در ایالت تگزاس با مجری این شبکه در رابطه با علت نوسانات روزهای اخیرِ قیمت نفت خام در بازارهای جهانی گفت: یکی از علل افزایش نسبی میانگین قیمت نفت خام در روزهای اخیر، افزایش تقاضا برای نفت، به خصوص در چین، بوده است. 

عربستان سعودی نیز با مشاهده‌ روند افزایش تقاضا برای نفت خام در آسیا، به ویژه در چین، تصمیم گرفت قیمت نفت خام خود را که قرار است در ماه مه به مشتریان آسیایی تحویل دهد، بیشتر کند.
 
این مسئله بر قیمت نفت خام در سراسر دنیا تأثیرگذار بوده و آن را در بازارهای جهانی با افزایش نسبی مواجه کرده است.
 
وی افزود: علت این که عربستان سعودی قیمت نفت خود را فقط برای آسیا بالا برده و این کار را برای اروپا و آمریکا نکرده است این بوده که عربستان سعودی رقبای کمتری در رابطه با عرضه‌ی نفت در آسیا، در مقایسه با سایر نقاط جهان، دارد و از اینرو، دستِ عربستان سعودی برای افزایش قیمت نفت در این قاره بازتر است. 

مجری افزود: البته عربستان سعودی پیش از این تخفیف‌هایی در رابطه با قیمت نفت برای آسیا قائل شده بوده که اکنون صرفاً بخشی از آن تحفیف‌های سابق را حذف کرده است. 

مجری درباره تأثیرگذاری توافق هسته‌ای ایران بر قیمت نفت گفت: ایران نیز وارد این صحنه شده است، زیرا درپی دستیابی ایران و قدرت‌های جهانی به چارچوب توافق درباره برنامه هسته‌ای این کشور که هفته گذشته در لوزان اعلام شد، نوساناتی در بازارهای نفتی ایجاد شده است. 

وی پرسید: آیا این بدان معنا است که ایران بار دیگر به بازارهای جهانی خواهد پیوست و اگر نفت خامِ ایران وارد این بازارها شود، چه تأثیری بر قیمت نفت خواهد گذاشت؟ 

اولسون پاسخ داد: دو عامل در این رابطه وجود دارد. اول این‌که هم‌اکنون در ایران میلیون‌ها بشکه نفت خام که استخراج شده، اما صادر نشده است، در انبارهای شناور نگه‌داری می شود. از اینرو، اگر توافق هسته‌ای با ایران حاصل شود و تحریم‌های نفتیِ این کشور لغو گردد، ایران قادر خواهد بود این نفتِ ذخیره شده را با سرعتِ زیاد وارد بازار کند که به صورت کوتاه مدت بر قیمت جهانی نفت تأثیر کاهنده خواهد گذاشت. 

این در حالی است که برای تأثیرگذاریِ گسترده‌تر و دراز مدت‌تر بر بازارهای جهانی، ایران باید ابتدا تولید نفت خام خود را افزایش دهد که به احتمال زیاد برای ایران یک یا دو سال طول خواهد کشید که بتواند استخراج نفت و صادرات آن را به حالت اولیه بازگرداند. وی افزود: ایران به سرمایه‌گذاری‌های فراوان برای این منظور نیاز خواهد داشت. 

سه شنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۴۳
کد مطلب: 5727
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *