۱
بازی چند بعدی طباطبایی

افشای نقش سایما در دلالی دکل

با ورود پرونده دکل 87 میلیون دلاری به فاز جدیدی از افشاگری های خود و همچنین حضور رسانه ای رضا مصطفوی طباطبایی در این پرونده، ابهامات بزرگی در باره نحوه دلالی دکل ها و خرید و فروش آن ها شنیده شد که تناقض گفته های «قمار باز کرسنتی» و اتفاقاتی که طی هفته های گذشته رخ داده نشان می دهد ماجرا پیچیده تر از آنی است که می توان تصور کرد.
افشای نقش سایما در دلالی دکل - میز نفت
افشای نقش سایما در دلالی دکل - میز نفت
به گزارش «ميزنفت»، طباطبایی در برنامه بی بی سی گفت قرارداد 20 دکل خشکی و 10 دکل دریایی میان تاسیسات دریایی و چینی ها به امضا رسیده بود که بعدها لغو شد. البته وی نگفت که این قراردادها در دوره جدید لغو شده است اما به هر حال چنین قراردادی با بازیگردانی وی همراه بوده است. او گفت که این قراردادها به صورت فاینانس بوده و طی 4 سال بعد 85 درصدش باقی مانده باید پرداخت می شد.

برای درک بهتر این موضوع و سود سرشار این قرارداد، گزارش صدای آمریکا می تواند معما را به پاسخ نزدیک کند؛ در برنامه ای که این شبکه ضدنظام پخش کرد از مدیرعامل سابق حفاری شمال انتقاد شدیدی شد که چرا از محل فاینانس چینی ها به خریداری دکل نپرداخت. مجری این شبکه که با اخذ مبالغی از طباطبایی وی را خادم ملت معرفی می کند به شدت از برکناری خادمی حمایت کرده و زنگنه را حمایت می کند.

تا روزی که طباطبایی در بی بی سی به موضوع فاینانس و دکل های چینی نپرداخته بود کمتر کسی از وجود آن مطلع بود ولی بند یک نامه خداحافظی خادمی با کارکنان خود، اشاره ای زیرکانه داشت بر آنچه که در حفاری شمال برنامه ریزی شده بود:« قطع رابطه با شركت‌هاي معروف Sepenta، Sepanta FZE و Sayma دو ماه پس از ورودم به شركت به دليل صدماتي كه به شركت حفاري شمال وارد و فضايي كه ايجاد شده بود ، اين تصميم باعث شد كه سود شركت در پايان سال مالي 300 درصد افزايش يابد.»

دلیل نام آوردن از سایما چیست؟ این شرکت چه نقشی در کنار دو شرکت سپنتا داشته است؟ اکنون که سپنتا «بولد» شده است سایما کجاست و چه می کند؟ برای پاسخ به این پرسش نگاهی به ماهیت و فعالیت های شرکت سایما می تواند جالب باشد. شرکتی که طباطبایی نمی خواهد از آن نامی به میان بیاید تا همه چیز روی سپنتا آوار شود.

وبسایت این شرکت، سایما را شرکتی معرفی می کند که در حوزه بالادست به فعالیت مشغول است و در حوزه حفاری خدمات صفر تا صد ارائه می دهد؛ از خرید دکل های حفاری گرفته تا خدمات فنی و راهبری. این شرکت که خود را مستقل می خواند و در دوبی ثبت شده است متعلق به فردی به نام حسین مرادی نسب است.


طباطبایی و شرکایش که روزگاری خود را به این شرکت تحمیل کردند از طریق سایما وارد حوزه حفاری شدند و قراردادی مشابه با آنچه که با تاسیسات دریایی به پیش بردند با حفاری شمال آغاز کردند. در وب سایت این شرکت به شرکت های تاسیسات دریایی، حفاری شمال و شرکت چینی CPTDC اشاره شده است. این شرکت که در سال 2002 ثبت شده است با بازیگردانی طباطبایی وارد حفاری شمال شد و قراردادهای جالبی را با این شرکت به ثبت رساند. به عنوان نمونه تمامی امور راهبری دکل های حفاری شمال در دست وی بود و سایما نیز قرار بود از طریق فاینانس چینی ها دکل هایی را به حفاری شمال بفروشد که مدیرعامل بعدی شرکت حفاری شمال این قراردادها را لغو کرده تا کینه ای بزرگ از وی در دل طباطبایی و شرکایش کاشته شود.

آنطور که خود سایما رسما اعلام کرده است در سال 2007، 4 دکل 2000 HP، به حفاری شمال فروخته است یعنی در زمان مدیریت اصغر رفیعی. آنها علاوه بر فروش نیروهای خود را برای این دکل ها استخدام کرده و راهبری حفاری را بر عهده داشتند. به بیان ساده تر، شرکت حفاری شمال یک شرکت کاغذی بود که تمامی کارهایش توسط رضا مصطفوی طباطبایی انجام می شد.




پس از تغییر و تحولاتی که در مجموعه حفاری شمال رخ داد، خادمی مدیریت حفاری شمال را بر عهده گرفت و تمامی قراردادهای حفاری شمال را با طباطبایی و سایما لغو کرد. پس از اخراج سایما از حفاری شمال، طباطبایی حضورش را در تاسیسات دریایی تقویت کرد.
سایما واسطه ساخت و فروش 2 دکل دریایی و 3 دکل خشکی به تاسیاست دریایی شد که قرار بود شرکت CPTDC آنرا تحویل بدهد. از آن سال به بعد بود که سایما دچار تغییرات شد و کلاهبرداری های طباطبایی از مدیران سایما، موجب شد تا سهام این شرکت توسط وی غصب شود. وی که پیشتر در قالب یک مشاور، مسئولیت برخی امور را بر عهده داشت از اعتماد مدیران سایما سواستفاده کرده و کلاهبرداری سنگینی از سایما می کند.

نکته قابل تامل در این گزارش نقش شرکت چینی CPTDC است. این شرکت که از زیر مجموعه های شرکت ملی نفت چین محسوب می شود رابطه بسیار نزدیکی با طباطبایی دارد و در زمانی که وی با تاسیسات دریایی همکاری می کرد قراردادهای خوبی را با این شرکت ایرانی منعقد کرد. جالب است که طبق اسناد، پول دکل گمشده به حساب این شرکت چینی واریز شده و پس از آن به حساب دین و سپس به حساب طباطبایی واریز می شود.
در واقع قمار باز قصه دکل ها، در یک بازی چند وجهی و پیچیده، چندین شرکت را وارد بازی خود کرده و در  نهایت زیرکی و تنها در یک معامله پول دکل را بالا می کشد اما این روزها از طریق تریبون های داخلی و خارجی خود را تبرئه کرده و می گوید فقط 3 میلیون دلار از این معامله کسب کرده است!
طباطبایی می گوید در شرکت سپنتا صاحب سهام و دارایی است و شریک سابقش حق وی را پایمال کرده است در حالی که به نظر می رسد اصل دارایی وی در شرکت سایما ثبت شده است. مردی که چک هایش تا 10 سال پیش با مبالغ 3 میلیون تومان برگشت می خورد حالا به ثروت افسانه ای دست یافته است و سعی دارد با ارائه آدرس غلط به افکار عمومی، سایما را در سایه قرار دهد که امید است مراجع قضایی و نظارتی، بررسی بیشتری بر اموال وی در سایر شرکت ها داشته باشند.

در بیشتر قراردادهایی که طباطبایی در نفت داشته است نام شرکت هایی دیده می شود که در پرونده اخیر دکل گمشده حضور دارند اما چیزی که تا به امروز گفته نشده است نقش شرکت سایما در فعالیت های طباطبایی است که گویا به عمد از آن ها اسمی برده نمی شود. تنها نامی که می آید نام سپنتا است در حالی که نام این شرکت فقط برای ایجاد انحراف در پرونده مطرح شده است.
 
 
 
 
يکشنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۱۶
کد مطلب: 8740
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *