۰
اصرار عجیب برای سفر به لندن

درآمدزایی از بیت المال برای انگلیسی ها

اصرار بیش از اندازه سید مهدی حسینی برای برگزاری کنفرانس لندن و رونمایی از قراردادهای نفتی در این شهر توسط موسسه CWC ابهامات و پرسش های بسیاری را برای کارشناسان حوزه نفت بوجود آورده است؛ سوالاتی که یک جواب مشخص دارد:«عضویت سید مهدی حسینی در موسسه انگلیسی CWC».
سید مهدی حسینی - عصر نفت
سید مهدی حسینی - عصر نفت
به گزارش ميزنفت، با وجود «بی محلی» شرکت های نفتی از همایش لندن رئیس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی ایران اصرار عجیبی بر برگزاری این همایش وتحمیل هزینه های سنگین به صنعت نفتی را دارد که غرق در بی پولی است.
حسینی معقتد است که لندن چهار راه انرژی جهان است و موسسه CWC به عنوان برگزار کننده این همایش، باید مراسم رونمایی از قراردادهای نفتی را برگزار کند. اما چه رابطه ای میان حسینی و موسسه CWC  وجود دارد. برای دریافت پاسخ این پرسش، بخشی از گفت و گوی وی در کتاب «شطرنج اندیشه ها در قراردادهای نفتی» در ادامه می آید:
 
*...چرا بيع متقابل خوب است يا بد؟
يك مركز خصوصي مطالعاتي و تحقیقاتی در انگلستان با نام اختصاري «CWC» در حوزه نفت فعاليت مي‌كند و ریاست اين مركز را نيز هم‌اكنون وزیر نفت سابق ونزوئلا بر عهده دارد، بیشتر شخصيت‌هاي با سابقه نفتی از كشورهاي مختلف دنيا همچون آیت الحسین؛ وزیر نفت الجزایر و نادر سلطان؛ معاون مدیرعامل شرکت نفت کویت (رئیس کنفرانس انرژی سالانه آکسفورد) هم در اين مركز عضويت دارند؛ این مؤسسه در سال گذشته ميلادي (2012) با استفاده از یک گروه حدودا 20 نفره، اجراي طرحي مطالعاتی درباره تعريف رابطه شركت‌هاي ملي نفت (NOC) و شركت‌هاي نفتي بين‌المللي (IOC) را آغاز كرد.
 
اعضای این گروه را مديران و متخصصان عالي رتبه نفتي از شرکت‌های شل (هلند)، توتال (فرانسه)، استات اویل (نروژ)، آجیپ (ايتاليا)، مدیرعامل شرکت نفت مکزیک و از ديگر کشورهای نفتخيز تشكيل مي‌دهند.
 
 
*تا آنجايي كه بنده اطلاع دارم، شما هم در اين گروه عضويت داشته ايد.
بله. این گروه در اردیبهشت ماه سال 1391 نخستین گزارش خود را ارائه كرد و آن گزارش حکایت از آن داشت که مسير حرکت بین‌المللی در کشورهای نفتخیز به‌عنوان یک تکامل از طرف قراردادهای مشارکت در تولید (PSA)، به سوی قراردادهاي خدماني (Service Contract) است. اين گزارش به شرکت‌های نفتی بين‌المللي (IOC) توصيه كرد که این واقعیت را بپذیرند و با آن سازگار شوند.
 
این گروه برای ادعای خود، دلیل‌هاي مختلفی همچون ارتقاي سطح علمي و پژوهشي شرکت‌های ملی نفت (NOC)، همچنين رشد تکنیکال آنها، افزايش نیروی انسانی متخصص، تحصيل كرده و كارآزموده، ارائه كرد؛ از سوي ديگر انتظارهايي که مردم قرن 21 در كشورهاي نفتخيز از شرکت‌هاي ملي خود دارند، در قياس با دهه‌های گذشته متفاوت است.

بر اساس این گزارش،گروه CWC یک موسسه انگلیسی است که قراراست برگزار کننده همایش "نفت و گاز ایران پس از تحریم ها" باشد. این شرکت با 18 سال سابقه، برگزاری همایش هایی بسیاری در زمینه انرژی، زیرساخت و همچنین ارتباطات را در سرتاسر جهان به ویژه در منطقه خاورمیانه، در کارنامه خود دارد.
 
چندی پیش غلامحسین حسنتاش چند نکته در مورد کنفرانس نفتی لندن را به رشته تحریر درآورد که حاوی نکات قابل تاملی بود.
 
يکشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۰۵:۴۶
کد مطلب: 9721
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *