۰
پول نفت ایران در قبال آزادی چند زندانی

سیامک نمازی کیست؟

میز نفت - سیامک نمازی متهم به جاسوسی است اما رسانه های ایرانی وی را یکی از دلالان قرارداد کرسنت می دانند و در گزارش هایی، ادعا کردند وی یکی از افرادی بوده که منافع ملی ایران را تضییع کرده است.
سیامک نمازی | میز نفت
سیامک نمازی | میز نفت
سیامک نمازی یکی از 5 زندانی است که قرار است آزاد شده و به آمریکا باز گردد؛ یک فعال اقتصادی که در حوزه نفت یکی از چهره های سرشناس و پرحاشیه به شمار می رود. او فرزند باقر نمازی است که به همراه پدرش در سال 1394بازداشت شد اما پدر، به دلیل بیماری آزاد شد.

پدر به آمریکا رفت اما پسر در زندان ماند؛ سیامک نمازی متهم به جاسوسی است اما رسانه های ایرانی وی را یکی از دلالان قرارداد کرسنت می دانند و در گزارش هایی، ادعا کردند وی یکی از افرادی بوده که منافع ملی ایران را تضییع کرده است.

خبرگزاری فارس درباره باقر نمازی نوشته است او با کمک پری نمازی (خواهرزاده) و همسر او بیژن خواجه‌پور موسسه آتیه بهار را با هدف ارائه خدمات حقوقی و اقتصادی به شرکت‌های خارجی و فراهم آوردن زمینه حضور آنها در ایران تاسیس می‌کند. در سال 74 آمریکا تحریم‌های یک جانبه‌ای را علیه ایران وضع می‌کند و در این زمان سیامک و بابک فرزند دیگر باقر نمازی به شرکت آتیه بهار می‌پیوندند.

این شرکت، در دوران تحریم ایران، به دلالی اقتصادی بین شرکت‌های بزرگ خارجی و ایران می‌پرداختند و از این مسیر می‌خواستند در قراردادهای کلان اقتصادی نفوذ کنند. اما با ورود سیامک نمازی به شرکت آتیه بهار در سال‌های 1378 تا 1386 او مدیریت این شرکت را برعهده می‌گیرد. از جمله مهمترین اقدامات وی در این زمان، ایفای نقش به عنوان دلال عقد قرارداد ایران با برخی شرکت‌های بزرگ نفتی از جمله کرسنت است. سیامک نمازی در پروژه کرسنت، مدیر پروژه‌های استراتژیک این شرکت بوده است.

وی در دوران اقامت خود در آمریکا با دانشگاه دفاع ملی آمریکا (NDU) که به نوعی ارگان علمی و اطلاعاتی پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) محسوب می‌شود، همکاری داشته و در جلسات محرمانه این نهاد شرکت داشته‌‌ است. سیامک نمازی همچنین با موسسه مطالعات امنیت ملی اسرائیل (INSS) که مقر آن در تل‌آویو است، همکاری داشته است. به عنوان مثال، وی در جلسه‌ای در 22 فروردین 92 و تنها دو ماه قبل از انتخابات ریاست جمهوری ایران، شرکت کرده و به بررسی میزان تغییرات در جمهوری اسلامی پرداخته است.

سرانجام در سال 1394 و پس از بازداشت سیامک نمازی در ایران، محمدباقر نمازی که  برای رسیدگی به پرونده پسرش به ایران آمده بود نیز دستگیر شده و به این ترتیب یکی از مهره‌های مهم شبکه نفوذ در ایران به تور دستگاه اطلاعاتی جمهوری اسلامی می‌افتد.

حالا با سپری شدن 8 سال از زندان سیامک نمازی، این تبعه آمریکا در آستانه آزادی قرار دارد تا در قبال بازگشتش به آمریکا، پول ایران در کره جنوبی هم به قطر انتقال یابد.
يکشنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۰۶
کد مطلب: 35837
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *