۰
منشا اخلال سراسری بنزینی چه بود؟

ابهام در حمله سایبری یا خرابکاری

میز نفت - ​حمله سایبری یا خرابکاری؟ عده‌ای بر این باورند که اخلال سراسری پمپ‌بنزین‌های کشور محصول حمله سایبری بوده که ازقضا این افراد، جزو مسئولان دولت هستند. برخی نیز می‌گویند حمله سایبری و داستان هک اساساً ارتباطی با واقعیت ندارد.
پمپ بنزین | میز نفت
پمپ بنزین | میز نفت
به گزارش میز نفت، ماه گذشته بود که یکی از مسئولان شرکت ملی پالایش و پخش در یکی از بخش‌های خبری رسانه ملی به موضوع مهمی اشاره کرد؛ او گفت که سیستم سامانه هوشمند سوخت کاملاً آفلاین و برخط است و به‌هیچ‌عنوان امکان حمله سایبری و هک وجود ندارد چراکه اصلاً به شبکه اینترنت متصل نیست.

به فاصله یک ماه از این اتفاق، اما سامانه سوخت کشور دچار یک سکته بزرگ شد و به گفته وزیر نفت، 70 درصد از پمپ‌بنزین‌های کشور از کار افتادند. جواد اوجی گفته است که این اختلال، حاصل یک حمله سایبری است و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی نیز اعلام کرد که کار، کار دشمنان و یک توطئه است.

در ساعات نخست این اختلال فراگیر، بسیاری این گمانه را تقویت کردند که حمله سایبری صورت گرفته است اما به‌مرورزمان، مشخص شد که سامانه هوشمند سوخت، یک سامانه کاملاً آفلاین است و گزاره حمله سایبری چندان نمی‌تواند با واقعیت سنخیتی داشته باشد.

مثلاً وحید جلال زاده، رئیس کمیسیون امنیت ملی دراین‌باره گفته است: این اتفاق منشأ «حمله» ندارد بلکه فقط یک «حادثه سایبری» است. او که گویا می‌دانست وزیر نفت روی حمله سایبری دست گذاشته این‌گونه همه اتفاقات دیروز را متوجه شخص جواد اوجی کرد: مسئول حوزه پدافند غیرعامل وزارتخانه‌ها خود وزیر است و اگر خطا و کوتاهی صورت گرفته باشد، مجلس حتماً از حوزه نظارتی ورود خواهد کرد و وزیر باید پاسخگو باشد.

همچنین محمود عباس زاده مشکینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز گفته است: این احتمال وجود دارد که منها داخلی یعنی نفوذ، باعث اخلال سایبری در سامانه مدیریت سوخت شده باشد. دشمن در همه کشورها برای اخلال، عوامل نفوذی دارد پس این موضوع دور از ذهن نیست.

اما نکته قابل‌تأمل درباره اتفاقات صبح دوشنبه این بود که یک‌شب پیش‌ازاین اتفاق، غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با حضور در برنامه نگاه یک، به حملات سایبری به سامانه هوشمند سوخت در سال 1400 پرداخت و گفت: ازنظر ما طراحان این حملات قطعاً دشمنان ما هستند یعنی آمریکایی‌ها و رژیم صهیونیستی. در ماجرای از سرویس خارج شدن پمپ‌بنزین‌ها در آبان 1400 ، عوامل فنی یعنی هم تیم‌های ما و هم تیم‌های وزارت نفت که داشتند کار اپراتوری انجام می‌دادند سریعاً توانستند خدمت سوخت‌رسانی به مردم را حتی به‌صورت آفلاین و موقت برقرار کنند.

فردای این اظهارات، دوباره جایگاه‌های عرضه سوخت از مدار خارج شدند و سامانه هوشمند سوخت به کما رفت تا آبان 1400 تکرار شود؛ با این تفاوت که مشخص نیست منشأ این بحران، حمله سایبری بوده یا خرابکاری داخلی.
سه شنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۲۴
کد مطلب: 36603
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *