۰
۲
زمستان سخت، آسان نشد

تولید فاز 11، کمتر از 8 میلیون متر مکعب

میزنفت - ​باوجود وعد وزارت نفت برای اضافه شدن حداقل 11 میلیون مترمکعب به میزان تولید روزانه نفت کشور، اما چاه‌های فاز 11 پارس جنوبی نتوانستند این وعده را محقق کنند.
حضور رئیسی در از 11 پارس جنوبی | میز نفت
حضور رئیسی در از 11 پارس جنوبی | میز نفت
به گزارش میز نفت، فاز 11 پارس جنوبی پرحاشیه ترین فاز پارس جنوبی است؛ از روزهایی که در دولت اصلاحات، توتال برایش کنار گذاشته شد تا امروز که توسط شرکت‌های ایرانی درحال‌توسعه است. در دولت گذشته بود که کلید کار به شرکت پتروپارس سپرده شد و در دولت سیزدهم، با حفاری سه حلقه چاه دیگر قرار شد به تولید برسد.

محسن خجسته مهر مدیرعامل شرکت ملی نفت در سال 1400 گفت که گاز این فاز در مهر 1401 به تولید می‌رسد؛ این وعده چند بار تمدید شد؛ به تعدادی از وعده‌های داده‌شده درباره این پروژه دقت کنید:

خجسته مهر: تولید از فاز 11 پارس جنوبی، سال آینده آغاز می‌شود./ 6 آذر 1400
اوجی: تولید در طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی از مهرماه آغاز می‌شود./ 1 تیر 1401
اوجی: آغاز تولید فاز ۱۱ پارس جنوبی در زمستان امسال/ 6 شهریور 1401
خجسته مهر: فاز ۱۱ پارس جنوبی تا بهمن‌ماه امسال وارد مدار تولید می‌شود/ 18 آذر 1401
خجسته مهر: تولید از فاز 11 به‌زودی عملیاتی می‌شود./ 22 آذر 1401

بااین‌وجود، سرانجام در اواخر تابستان 1402 کار تولید از فاز 11 آغاز و از هدف 28 میلیون مترمکعبی گفته شد. طبق گفته وزارت نفت، این فاز در مرحله نخست و در پاییز 1402 باید حدود 12 میلیون مترمکعب گاز تولید می‌کرد اما هم‌اکنون و باوجود سپری شدن چند ماه از آغاز تولید در این فاز، تولید به عدد 8 میلیون مترمکعب هم نرسیده است.

یک منبع آگاه دراین‌باره به میز نفت گفت: اشکالات مطالعات مخزنی و همچنین عدم مدیریت درست در توسعه این فاز طی دو سال اخیر، شرایط را برای تولید حداکثری از این فاز به شکست کشانده و بعید است تولید از فاز 11 پارس جنوبی به نیمی از برنامه مشخص‌شده هم برسد.

این اتفاق در حالی رخ داده است که دولت سیزدهم با مانور تبلیغاتی روی این پروژه، اضافه شدن گاز فاز 11 را گامی بزرگ برای برطرف کردن بخشی از ناترازی گازی کشور معرفی کرد اما امروز، علاقه‌ای ندارد درباره اتفاقات رخ داده اشاره‌ای شود.
سه شنبه ۵ دی ۱۴۰۲ ساعت ۰۷:۱۲
کد مطلب: 36673
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


نفت
United States
چرا موضوع را در راس سازمان شرکت نفت و گاز پارس جستجو نمی کنید.
Iran, Islamic Republic of
ایکاش فقط همین بود