۰
دردسر بزرگ برای مسکو رقم خورد:

شوک تحریم غرب به ال ان جی روسیه

میز نفت - در حالی که روسیه ادعا کرده بود تحریم های نفتی اثری بر پروژه های نفتی و گازی این کشور ندارد، اما دو منبع اگاه از توقف کامل پروژه ال ان جی روسیه در قطب شمال گفتند.
پروژه ال ان جی روسیه در قطب شمال | میز نفت
پروژه ال ان جی روسیه در قطب شمال | میز نفت
به گزارش میز نفت، دو منبع آگاه به رویترز گفتند که نواتک، بزرگترین تولیدکننده گاز طبیعی مایع (LNG) روسیه، تولید پروژه LNG 2 قطب شمال خود را به دلیل تحریم ها و کمبود تانکرهای گاز به حالت تعلیق درآورده است.

 این پروژه امیدوار بود که تحویل تجاری خود را در سه ماهه اول سال جاری آغاز کند. اما برنامه ها در سال گذشته زمانی که در تحریم های غرب به دلیل درگیری روسیه در اوکراین اعمال شد، پیچیده تر از قبل شد و موجب گردید تا سهامداران خارجی مشارکت را متوقف کرده و نواتک حالت فورس ماژور صادر کند.

ضربه گازی به روسیه

 تصمیم برای تعلیق تبدیل گاز طبیعی به ال ان جی ضربه ای به هدف روسیه برای تصاحب یک پنجم بازار جهانی LNG تا سال 2030-2035 است. روسیه در حال حاضر با صادرات سالانه 32.6 میلیون تن، چهارمین تولیدکننده LNG در جهان است.

 یکی از منابع به رویترز گفت: «قطار یک حداقل تا پایان ماه ژوئن بسته خواهد ماند.» وی افزود که فعالیت های ساخت و ساز این پروژه همچنان ادامه دارد.

 قرار است دو قطار دیگر در آینده از بندر مورمانسک از طریق دریا به سایت تحویل داده شوند. هدف این سه قطار با هم تولید 19.8 میلیون تن در سال LNG و 1.6 میلیون تن در سال میعانات گازی پایدار است.

کاهش تولید گاز

 این منابع گفتند که مشکل اصلی کمبود تانکرهای تخصصی است که قادر به حمل LNG - که تا دمای منفی 163 درجه سانتیگراد (منهای 261.4 فارنهایت) خنک می شود - و یخ غلیظ دریا را برش دهند.

 روزنامه ودوموستی نیز روز سه شنبه گفت که تولید گاز طبیعی در این پروژه به دلیل تاخیر در شروع محموله های LNG به شدت کاهش یافته و به 83 میلیون متر مکعب (میلی متر مکعب) در ماه فوریه رسیده است. منابع گفتند که تولید در دسامبر 425 میلیون مترمکعب و در ژانویه 250 میلیون مترمکعب بوده است.

چالش بزرگ تانکر گاز

 روسیه در تهیه تانکرهای تخصصی گاز با چالش هایی مواجه است. به گفته نواتک، 15 تانکر یخی Arc7 که قادر به برش یخ 2 متری هستند، در کشتی سازی Zvezda روسیه برای Arctic LNG 2 ساخته خواهند شد.

 طبق اطلاعات عمومی، تاکنون تنها سه تانکر گاز مناسب برای قطب شمال LNG 2 ساخته شده است: کشتی های الکسی کوسیگین، پیوتر استولیپین و سرگئی ویت.

 الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه، روز جمعه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اولین محموله LNG از این پروژه چه زمانی تحویل داده می شود، گفت که "شرکت در حال رسیدگی به این مسائل است، مذاکرات مربوطه در حال انجام است
چهارشنبه ۱۵ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۱۵
کد مطلب: 37436
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *