۱
نگاهی به تغییر استراتژی جنگ اوکراین و روسیه

چرا اوکراین به پالایشگاه ها حمله می کند؟

میز نفت - معمای جنگ روسیه و اوکراین روز به روز پیچیده تر می شود؛ دیگر خبری از دست برتر مسکو در این جنگ نیست چرا که کیف طی دو سال گذشته، توانسته معادلات را تغییر دهد. در این میان انرژی و هدف قرار دادن زیرساخت های انرژی در دستور کار دو طرف قرار گرفته است.
حمله به پالایشگاه روئسیه | میز نفت
حمله به پالایشگاه روئسیه | میز نفت
به گزارش میز نفت، در ابتدا، این روسیه بود که حمله گازی خود به شبکه انرژی اوکراین را آغاز کرد تا کشور مقابل، با کمک تجهیزات غربی حملات پهپادی به پالایشگاه های روسیه و تاسیسات این کشور در  دریای سیاه را آغاز کند.
 
از ژانویه تا پایان ماه مارس، نیروهای مسلح اوکراین 23 مرتبه به پالایشگاه ها و تأسیسات ذخیره نفت روسیه حمله کردند. واشنگتن از حملات حمایت نکرده است، زیرا این حملات در تضاد با استراتژی کلی دولت بایدن است که می گوید اوکراین نباید جنگ را به خاک روسیه بکشاند.
 
پاسخ جدی اوکراین به آمریکا

با این حال، همانطور که ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین اخیرا در مصاحبه با واشنگتن پست گفت:«واکنش ایالات متحده در این مورد مثبت نبود؛ ما از هواپیماهای بدون سرنشین خود در جنگ نفتی استفاده کردیم. هیچکس نمی تواند به ما بگوید که شما نمی توانید.»
 
 زلنسکی توضیح داد که ایالات متحده فقط می تواند استفاده از تسلیحاتی را که به اوکراین ارائه کرده است محدود کند که در کارزار علیه زیرساخت های انرژی روسیه به کار برده نمی شود.
 
تا کنون، اوکراین به طور موقت 16 درصد از تولید سوخت موتور روسیه را از کار انداخته است. برخی از پالایشگاه های نفت به نتایج متفاوتی دست یافته اند، برای مثال پالایشگاه ولگوگراد به شدت آسیب دیده است و بنا به گزارش کومرسانت ممکن است تا ابتدای تابستان به تولید باز نگردد. سایر واحدها اما آسیب جدی ندیدند، مانند پالایشگاه نفت ایلسکی که در کمتر از یک ماه تعمیر شد.
 
خطر بزرگ نفتی برای روسیه

الینا ریباکووا، مدیر برنامه بین‌المللی دانشکده اقتصاد کیف به یورونیوز گفت: «این حملات خسارات زیادی ایجاد می‌کند و بازگرداندن پالایشگاه‌ها به مسیر فوق‌العاده چالش‌برانگیزی خواهد بود. روس ها به فناوری پیشرفته و واردات بسیاری از قطعات مهم پالایشی متکی هستند.»
 
حملات اوکراین به پالایشگاه‌های روسیه، این بخش حیاتی را مختل کرده و باعث زیان تولید و آسیب‌های زیرساختی شده است. این حملات نه تنها زیرساخت های اقتصادی روسیه را هدف قرار می دهد، بلکه به عنوان یک حرکت استراتژیک از سوی اوکراین برای مقابله به مثل در برابر تجاوز روسیه عمل می کند. در نتیجه این حملات، صنعت پالایش روسیه با چالش های عملیاتی مواجه هستند که منجر به کاهش تولید و اختلال در زنجیره تامین می شود.
 
آسلاک برگ، یکی از پژوهشگران مرکز اصلاحات اروپایی در این زمینه، گفت:« ظرفیت واردات روسیه برای فرآورده های پالایشی در کوتاه مدت محدود است، زیرا تاسیسات نفتی این کشو برای صادرات راه اندازی شده است؛ این در واقع یک روش نسبتاً هوشمندانه برای ایجاد اختلال در بازار روسیه با تأثیر محدود در سطح جهانی است.»
 
به گفته وی، استراتژی اوکراین تاکنون حمله به پالایشگاه های نفت روسیه بوده است و نه تأسیسات تولید نفت خام یا سکوهای صادراتی روسیه. در واقع، اوکراینی ‌ها به پالایشگاه‌ها ضربه زده‌اند، نه تولید نفت روسیه یا تأسیسات صادراتی.

نگرانی آمریکا برای چیست؟
 
آمریکا اما از این حملات حمایت نمی کند و یا در حمایت از آن تردید دارند؛ برخی از تحلیلگران معتقدند دلیل این تردید، نگرانی بایدن از افزایش قیمت بنزین و گازوئیل در ایالات متحده است، آن هم در آستانه انتخابات.»
 
اما کارشناسان دیگری می گویند اقدام جدید کیف، اگر محدود به پالایشگاه‌های نفت روسیه باشد، نمی تواند موجب بروز اختلال های بزرگ در بازار جهانی فرآورده های نفتی باشد. جیوانی استانوو، تحلیلگر کالا در مدیریت ثروت جهانی UBS می گوید: « در صورت کاهش ظرفیت پالایشی روسیه بر اثر حملات اوکراین، سایر واحدهای پالایشی جهان با افزایش تولید خود می توانند هر اختلالی را جبران کنند.»
 
برخی از فعالان بازار نگران این هستند که حملات پهپادها ممکن است پایانه های صادرات نفت خام را نیز در آینده نزدیک هدف قرار دهند. بنابراین،  شاهد واکنش قیمت نفت هستیم.

واکنش بازار نفت به حملات اوکراین
 
بسته به دامنه حملات پهپادهای اوکراینی، تأثیر منفی این حملات بر اقتصاد داخلی روسیه وارد می‌شود؛ هم اکنون روسیه صادرات فرآورده‌های نفتی را از اول مارس به منظور تامین تقاضای داخلی و جلوگیری از سناریوی افزایش قیمت بنزین و گازوئیل محدود کرده است که البته ممکن است بر بازار جهانی تأثیر بیشتری بگذارد.
 
ینس نوردویگ، بنیانگذار و مدیرعامل Exante Data، این سناریوی بالقوه را برای یورونیوز توضیح داد: «اگر این حملات ادامه پیدا کند و بازار نفت با چالش مواجه شود، منطقی است که فرض کنیم می‌توانیم ۵ تا ۱۰ دلار به قیمت جهانی نفت اضافه کنیم. قیمت‌ها، هم ناشی از اثر عرضه مستقیم و هم از عدم قطعیت اضافی که منجر به افزایش ریسک می‌شود، ما را به قیمت بالای 90 دلار می‌برد.»
 
یورو نیوز در ادامه نوشته است:«اوکراین اگر می خواهد مورد انتقاد کشورهای بزرگ قرار نگیرد، باید طوری به زیر ساخت های انرژی روسیه حمله کند که منجر به افزایش بهای جهانی نفت و فرآورده های نفتی نشود. این کشور باید آسیب زدن به اقتصاد روسیه را در دستور کار قرار دهد و نه متاثر کردن شرکای غربی خود از اختلال های بازار نفت.
يکشنبه ۱۹ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۰۸:۴۰
کد مطلب: 37445
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *