۰
مسئولانی که مردم را نگران می کنند

وزارت نفت، مقصر شایعات بنزینی

میز نفت - بررسی چند اظهارنظر ساده و ضوابط جدید برای بنزین و کارت سوخت، به خوبی نشان می دهد وزاتر نفت و شرکت ملی پالایش و پخش، مقصران اصلی شایعات و تنش های بنزینی در کشور هستند.
وزارت نفت | میز نفت
وزارت نفت | میز نفت
به گزارش میز نفت، هر چند هفته یکبار اخبار متفاوتی درباره سهمیه بندی بنزین و نرخ گذاری جدید آن راهی رسانه ها می شود که همین موضوع، موجب بروز نگرانی هایی در سطح جامعه شده است.

با وجود اینکه مسئولان دولت و وزارت نفت از عدم افزایش قیمت بنزین می گویند، اما تجربه تاریخی در این باره، تا کنون نتوانسته از حجم این نگرانی ها بکاهد.

نکته مهم اینجاست که در بسیاری از مواقع، خود مسئولان وزارت نفت، جزو مقصران اصلی شیوع شایعات بنزینی هستند که به طور ناشیانه ای به تنش های اقتصادی در جامعه دامن می زنند.
 

اوجی و اصلاح خبر بنزینی 


همین چند روز پیش بود که جواد اوجی وزیر نفت از پایان یافتن عمر کارت های سوخت جایگاه ها خبر داد و گفت تا چند روز دیگر، عرضه سوخت فقط با کارت سوخت شخصی صورت می گیرد.

همین خبر، موجب شد تا زمزمه گرانی بنزین دست به دست شده و انتقادات وارد فاز جدیدتری شود؛ به عصر همان روز هم نکشید که مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایرا ن با اصلاح گفته های وزیر نفت، گفت: وضعیت کارت‌های سوخت اضطراری در جایگاه‌ها با توجه به قانون بودجه ۱۴۰۳ محدود خواهد شد اما این به معنای جمع آوری کارت‌های اضطراری طی هفته جاری در جایگاه‌ها نیست.

وی اضافه کرد: این موضوع هیچ ارتباطی با افزایش قیمت و یا کاهش سهمیه بنزین ندارد و مردم به هیچ عنوان نگران این مساله نباشند.
 

سابقه تاریخی نگرانی از افزایش قیمت بنزین


البته این اتفاق محدود به مورد یادشده نیست؛ اسفند 1401 را هم می توان یکی از مهم ترین شایعه بنزینی برشمرد؛ در آن روزها، وزارت نفت بدون خیچ اطلاع قبلی سقف سوخت گیری را به 40 لیتر کاهش داد که یک شوک بزرگ برای دارندگان خودرو بود.

موج بزرگی در همان روزها به پا شد که می گفت دولت قرار است بهای بنزین را افزایش داده و اقدام وزارت نفت، مقدمه اجرایی کردن این تصمیم است. هرچند که چنین شایعه ای باز هم تکذیب شد اما افکار عمومی نتوانست با آن کنار بیاید.

طی دو سال گذشته، وزارت نفت قوانین سوختگیری را بارها تغییر داده و هر بار نیز زمزمه افزایش بهای بنزین شنیده شده است؛ با وجود تکذیب‌های پرتکرار مقامات دولت اما مردم همچنان معتقدند تصمیمات دولت به‌معنای صعودی شدن قیمت سوخت است.
يکشنبه ۱۹ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۱۴
کد مطلب: 37469
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *