۰
اویل پرایس گزارش داد:

قیمت بنزین چرا کاهش نیافت؟

محاسبات نشان می دهد که 51 درصد قیمت بنزین مربوط به قیمت جهانی نفت خام است. روند تولید در پالایشگاه نیز 23 درصد قیمت بنزین را تشکیل می دهد.
پمپ بنزین - عصر نفت
پمپ بنزین - عصر نفت
به گزارش ميزنفت ، اویل پرایس نوشت:

از زمانی که روند نزولی قیمت نفت از ژوئن 2014 میلادی آغاز شده، تقریبا 80 دلار از قیمت هر بشکه نفت نسبت به اوج قیمت آن کاسته شده است.در حالی که هر بشکه نفت معادل 42 گالن است، کاهش قیمت نفت باید موجب کاهش 1.60 دلار در هر گالن بنزین شود. با این وجود قیمت هر گالن بنزین در این مدت تنها 1.20 دلار کاهش یافته است. چرا؟

شاخص های قیمت نفت خام

قیمتهای نفت خام بر اساس دو شاخص با کاهش روبرو شده است. وست تگزاس اینترمدیت توسط صنعت نفت آمریکای شمالی استفاده می شود و شاخص برنت نیز توسط سایر مناطق جهان مورد استفاده قرار می گیرد.

به طور کلی قیمت نفت برنت کمی بیشتر از نفت وست تگزاس اینترمدیت است. پالایشگاه های نفت آمریکا با هر دو شاخص کار می کنند چرا که نفت مورد نیاز خود را هم از آمریکا و کانادا و هم از سایر مناطق جهان مثل خاورمیانه تامین می کنند. البته هر دو شاخص طی یک سال گذشته کاهش یافته و این مساله بدان معناست که قیمت جهانی نفت ارزان تر شده است. از نظر تاریخی، قیمت بنزین در پمپ بنزین ها بیشتر با مسیر تغییرات نفت برنت حرکت می کند تا نفت سبک آمریکا.

*تغییرات قیمت
قیمت نفت سبک آمریکا از 105 دلار در هر بشکه در ژوئن 2014 به کمتر از 44 دلار در پایان ژانویه 2015 میلادی رسیده است. قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال نیز از 112 دلار به کمتر از 45 دلار در همین بازه زمانی کاهش یافته است. البته قیمت نفت برنت و سبک آمریکا در ژوئن امسال بار دیگر به ترتیب به بیش از 66 و 61 دلار در هر بشکه افزایش یافت و بار دیگر روند نزولی قیمت نفت پس از ژوئن آغاز شده است. تحلیلگران بر این باورند که قیمت نفت تا پایان امسال بین 45 تا 60 دلار خواهد بود. هیچ چشم انداز امیدوار کننده ای در خصوص افزایش قیمت نفت تا سال 2016 وجود ندارد.

*توجیه قیمت
یک خرده فروش شاید این طور استدلال کند که کاهش قیمت خیلی سریع به مصرف کننده منتقل نمی شود چرا که ذخایر انرژی که با قیمت بالاتری خریداری شده است، باید ابتدا فروخته شود و تا زمانی که قیمت جدید نفت بخواهد بر بازار تاثیر بگذارد، زمان زیادی خواهد برد.

*قیمت های بنزین در پمپ ها
گرچه شرکتها بخشی از افت قیمت بنزین را در قیمت سوخت برای مشتری های خود اعمال کرده اند ولی از افزایش قیمت نفت در ماه فوریه سوء استفاده کرده و بار دیگر قیمت بنزین را افزایش داده اند. در واقع قیمت بنزین بار دیگر در ماه مارس به بالاتر از سطح اواسط دسامبر رسیده است هر چند قیمت نفت برنت 8 دلار ارزان تر بوده است. بالاترین قیمت بنزین در قرن حاضر در جولای 2008 میلادی اتفاق افتاد، جایی که قیمت هر گالن بنزین به بیش از 4.06 دلار رسید.

بالاترین قیمت بنزین در سال 2014 نیز مربوط به ژوئن بود که قیمت هر گالن به بیش از 3.69 دلار رسید. البته قیمت بنزین همراه با افت قیمت جهانی نفت خام در ژانویه امسال به کمتر از 2.11 دلار رسید.

*عوامل مخدوش کننده
در مارس 2015 میلادی رابطه بین شاخص قیمت نفت برنت و قیمت بنزین قطع شده است. در حالی که قیمت نفت خام با کاهش روبرو شده ولی قیمت بنزین با افزایش همراه شده است. چند دلیل برای این مساله وجود دارد:

قیمت نفت خام تحت تاثیر تقاضای بنزین در پالایشگاه ها قرار  داشته و پالایشگاه های می توانند عامل مهم اختلال در مسیر قیمت نفت خام و بنزین باشند.

برخی از پالایشگاه های آمریکا از اقدامات صنعتی در ماه فوریه متضرر شدند. کاهش شدید دمای هوا نیز بر افزایش قیمت بنزین موثر بوده است. تاثیرات اعتصاب در پالایشگاه های آمریکا نیز بر قیمت نفت کوره و بنزین مشهود بوده است.

قیمت توسط عرضه و تقاضا تعیین می شود. بازار نفت خام با مازاد عرضه روبرو است که فشار زیادی بر قیمت وارد می کند. کاهش تولید بنزین از سوی پالایشگاه های آمریکا به خاطر افزایش تقاضا برای نفت کوره تاثیر زیادی بر افزایش قیمت بنزین داشته است.

*ظرفیت پالایشگاهی
تاثیر تعطیلی پالایشگاه ها به شدت بر قیمت فرآورده های نفتی به خصوص بنزین مشهود است چرا که ظرفیت تولید پالایشگاه های آمریکا طی دهه گذشته هماهنگ با سرعت رشد اقتصادی، افزایش نداشته است. این رشد محدود ظرفیت پالایشگاهی در آمریکا قطعا بر قیمت بنزین تاثیر می گذارد.

علت اصلی عدم افزایش چشمگیر ظرفیت تولید پالایشگاه های آمریکا این است که سرمایه گذاری در این بخش با درآمد مطلوب و مورد انتظار روبرو نیست.

*تعمیر و نگهداری برنامه ریزی شده
انجام تعمیرو نگهداری در پالایشگاه های آمریکا تاثیر زیادی بر نوسانات قیمت فرآورده های نقتی به خصوص نفت کوره و بنزین دارد. پالایشگاه های آمریکا بر اساس تغییر فصل و تقاضا، برنامه تولید خود را تغییر می دهند. این مساله موجب می شود تا پالایشگاه ها برای انجام برنامه های تعمیر و نگهداری در طول سال برای چند هفته تعطیل شود. اوج برنامه های تعمیر و نگهداری پالایشگاه ها مربوط به 9 تا 24 ماه می است. افزایش قیمت بنزین در این مدت فراتر از حد تصور خواهد بود اگر عوامل غیر منتظره ای نیز اتفاق بیفتد.

امسال نیز دو عامل غیر منتظره به وقوع پیوست یکی کاهش شدید دمای هوا در فوریه و دوم اعتصاب کارگران پالایشگاهی که تاثیر زیادی بر افزایش قیمت بنزین داشته است.

*سایر عوامل
محاسبات نشان می دهد که 51 درصد قیمت بنزین مربوط به قیمت جهانی نفت خام است. روند تولید در پالایشگاه نیز 23 درصد قیمت بنزین را تشکیل می دهد. هزینه های حمل و نقل نیز 8 درصد قیمت و مالیات نیز 18 درصد قیمت بنزین را شامل می شود.
 
يکشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۰۶:۱۱
کد مطلب: 10013
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *