۰
تحلیل اویل پرایس از حمله فرانسه به داعش

بوی افزایش قیمت نفت می آید

به نظر می رسد در صورت گسترش جنگ علیه داعش، قیمت جهانی کالاهای مختلف نیز با افزایش روبرو خواهد شد.
بوی افزایش قیمت نفت می آید - میز نفت
بوی افزایش قیمت نفت می آید - میز نفت
رسانه خبری دبکا وابسته به رژیم صهیونیستی اعلام کرد: هیچ یک از سرویس های جاسوسی غربی هیچ نشانه ای از وقوع این حمله تروریستی مرگبار در پاریس مشاهده نکرده بودند و این مساله پیام روشن و تهدید آمیزی برای جهان دارد: این حمله تروریستی می توانست در هر نقطه ای از جهان اتفاق بیفتد.
 
حملات تروریستی اخیر پاریس بار دیگر نشان داد که شبه نظامیان افراطی مهمترین تهدید علیه غرب هستند نه ایران، روسیه یا چین.
 
این واقعیت هفته گذشته زمانی اثبات شد که مقام های عربستان سعودی و ایران برای نخستین بار در کنار 20 کشور دیگر حاضر شدند برای دستیابی به راهبردی مشترک با هدف مقابله با تروریسم در خاورمیانه مذاکره کنند. گرچه نخستین نشست بدون دستیابی به توافق پایان یافت ولی حداقل این امیدواری را زنده کرد که ایران و عربستان حاضر هستند برای مقابله با یک تهدید بزرگ مذاکره کنند.
 
سفر برنامه ریزی شده سلمان پادشاه عربستان به مسکو نیز خبر امیدوار کننده ای برای منطقه است. عربستان قصد دارد از روسیه نسبت به تامین امنیت در منطقه تضمین بگیرد. این در شرایطی است که عربستان سعودی طی دهه های اخیر همواره زیر چتر حمایتی آمریکا قرار داشته است.
 
بی شک تحولات اخیر منطقه می تواند تاثیر زیادی بر ارتقای جایگاه روسیه در خاورمیانه داشته باشد. از سوی دیگر تراژدی پاریس احتمالا آمریکا را مجبور خواهد کرد تا تلاش های نظامی خود در خاورمیانه و آسیای مرکزی را دو چندان کند.
 
خاورمیانه از نظر تولید نفت و منابع انرژی اهمیت زیادی برای بازارهای بین المللی دارد. خاورمیانه بیش از 40 درصد تولید نفت جهان را در اختیار دارد. قیمت نفت در شرایط کنونی به پایین ترین سطح در 6 سال گذشته رسیده است.
 
روند نزولی قیمت نفت در شرایطی ادامه یافته است که پاریس نسبت به تشدید حملات علیه تروریست های افراطی تاکید کرده و خواستار تشکیل ائتلاف جهانی برای مقابله با داعش شده است.
 
ریموند آرون تحلیلگر و نویسنده فرانسوی ضمن اشاره به انقلاب الجزایر و حملات متوالی شبه نظامیان الجزایری به شهروندان و مقام های رسمی فرانسوی، تاکید کرد: اقدامات شبه نظامیان الجزایری در نهایت منجر به عقب نشینی فرانسه و استقلال الجزایر شد. داعش نیز دقیقا همین هدف مهم را دنبال می کند.
 
به نظر می رسد در صورت گسترش جنگ علیه داعش، قیمت جهانی کالاهای مختلف نیز با افزایش روبرو خواهد شد. اتفاقاتی را که در دوران جنگ جورج دبلیو بوش در خاورمیانه به وقوع پیوست در نظر بگیرید. قیمت نفت تنها در مدت 5 سال به بالاترین سطح خود در 30 سال گذشته رسید و این مساله موجب افزایش نرخ تورم در اقتصاد جهانی شد.
 
البته سناریوی فعلی که در بازار نفت در حال جریان است، بیان می کند که قیمت نفت تا سال 2020 میلادی به تدریج به 80 دلار در هر بشکه خواهد رسید. ولی این تحلیل و پیش بینی به شرطی درست خواهد بود که درگیری ها و تنش های بین المللی تشدید نشود.
 
علاوه بر تاثیر تنش های بین المللی و جنگ بر قیمت جهانی کالاهای مختلف به خصوص انرژی، کاهش سرمایه گذاری در صنایع بالادستی نیز می تواند موجب افزایش قیمت نفت شود.
 
سه شنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۴۸
کد مطلب: 10427
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *