۰

تنبیه نفتی مصر توسط عربستان

یک مقام دولتی مصر گفت که شرکت ملی نفت آرامکوی عربستان اوایل اکتبر شفاها به شرکت نفت مصر اعلام کرد که ارائه مواد نفتی‌ را متوقف کرده است.
صادرات نفت - عصر نفت
صادرات نفت - عصر نفت
به گزارش ميزنفت به نقل از سایت شبکه ماهواره‌ای المسیرة، ظاهرا این دستور شفاهی مجازات مصری‌ها از سوی عربستان به دلیل موضع‌گیری اخیرشان در قبال بحران سوریه تلقی می‌شود چرا که مصر روز شنبه به نفع پیش‌نویس قطعنامه روسیه در شورای امنیت سازمان ملل در خصوص آتش بس در سوریه به ویژه شهر حلب رأی داده بود.

این مقام دولتی که خواست نامش فاش نشود در گفت‌وگو با رویترز بیان کرد که شرکت آرامکو به شرکت ملی نفت مصر اعلام کرد که از ابتدای ماه جاری میلادی امکان عرضه فراورده‌های نفتی به مصر را ندارد.

این مقام مسؤول به جزئیات این مساله و این که برای چه مدت این امر ادامه دارد، اشاره‌ای نکرد اما گفت که مصر به زودی مناقصه‌هایی را برای خرید نیازهای خود از بازهای محلی سوخت برگزار خواهد کرد.

شرکت ملی نفت مصر نیز تلاش دارد تا بیش از ۵۰۰ ملیون دلار از بانک مرکزی برای خرید مایحتاج نفتی‌اش دریافت کند.

بنابر اعلام المسیرة، بعد از آنکه مصر به نفع قطعنامه‌های شورای امنیت در خصوص برقراری آتش بس در سوریه رأی داد، عربستان و قطر به انتقاد از این کشور پرداختند به گونه‌ای که نماینده عربستان در سازمان ملل این اقدام را "دردناک" توصیف کرد که سفیر مصر در پاسخ به این انتقادات گفت که کشورش از هیچ تلاشی برای پایان دادن به درد و رنج‌های ملت سوریه فروگذار نخواهد کرد.

این درحالی است که عربستان موافقت کرده بود تا به مدت پنج سال و به موجب توافقنامه‌ای به ارزش ۲۳ ملیارد دولار ماهیانه ۷۰۰ هزار تن فراورده نفتی را در اختیار مصر قرار دهد. این توافقنامه که میان شرکت آرامکو عربستان و شرکت نفت مصر منعقد شد از سوی ملک سلمان پادشاه عربستان نیز امضا شد.

به موجب این توافق مصر ماهیانه از ماه مه گذشته ۴۰۰ هزار تن نفت گاز، ۲۰۰ هزار تن بنزین و ۱۰۰ هزار تن نفت کوره از عربستان خریداری می‌کرد.

منبع: ایسنا
چهارشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۰۲:۰۹
کد مطلب: 15150
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *