۰
و ناگهان افزایش قیمت بنزین

آغاز بلوای بنزین در مالزی

خشم برخی از مالزیایی ها به این علت بوده که اطلاع رسانی در این باره از پیش صورت نگرفته و به یک باره این افزایش قیمت به اجرا گذاشته شده است ، بسیاری از مالزیایی ها هم از این نگرانند که افزایش قیمت سوخت به افزایش قیمت سایر کالاها و خدمات بینجامد .
آغاز بلوای بنزین در مالزی
اصل غافلگیری در اعلام تصمیم های اقتصادی در مالزی، خشم اهالی این کشور را بر انگیخت اما دولت این کشور بدون توجه به این مساله، برای پوشش کسری بودجه خود بنزین را گران کرد.
به گزارش «ميزنفت»، پس از روی کار آمدن دولت جدید مالزی و شنیده شدن زمزمه های افزایش قیمت بنزین در این کشور، دو شب گذشته بود که نخست وزیر این کشور در نشستی خبری رسما اعلام کرد که قیمت بنزین از همین لحظه قیمت سوخت ۶ سنت افزایش یافته است.

خشم برخی از مالزیایی ها به این علت بوده که اطلاع رسانی در این باره از پیش صورت نگرفته و به یک باره این افزایش قیمت به اجرا گذاشته شده است ، بسیاری از مالزیایی ها هم از این نگرانند که افزایش قیمت سوخت به افزایش قیمت سایر کالاها و خدمات بینجامد . برخی از شهروندان هم کاهش یارانه های سوخت را درست چند روز قبل از جشن حاجی هاری رایا (عید قربان )نامناسب می دانند .

در مقابل دولت مالزی اعلام کرد نامناسب بودن زمان اعلام این افزایش قیمت را می پذیرد اما این درخواست را از مردم مالزی دارد که شرایط را درک کنند و بدانند آنچه در حال انجام است به خاطر خود مردم است .

نجیب تون رزاق، نخست وزیر مالزی در این نشست عنوان کرد که این کار با هدف کاهش کسری بودجه دولت صورت گرفته است و می‌تواند سالانه یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون رینگیت برای دولت صرفه‌جویی به همراه داشته باشد.

وی با اعلام اینکه دولت مالزی همچنان برای بنزین یارانه ۶۳ سنی پرداخت می‌کند، گفت که طرح هدفمندی یارانه‌ها به تدریج اعمال خواهد شد و از بامداد امروز هر لیتر بنزین با بهای ۲.۱۰ رینگیت و هر لیتر گازوئیل با بهای دو رینگیت به فروش خواهد رسید.

بر این اساس از اولین دقیقه بامداد روز جاری بهای بنزین و گازوئیل در مالزی افزایش ۲۰ سنی (حدود ۲۰۰ تومانی) یافت.

مالزی در پی آن است تا با قطع تدریجی یارانه های سوخت ،کسری بودجه ۳٫۵ درصدی خود در سال جاری را تامین کند تا این بودجه متناسب با چشم انداز ۲۰۲۰ این کشور شود . از این رو علاوه بر طرح کاهش یارانه ها، طرح تثبیت مالی از طریق افزایش مالیات بر کالاها و خدمات نیز در دستور کار دولت مالزی قرار گرفته است .
يکشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۳۳
کد مطلب: 3073
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *