۰
همه چیز از دولت گذشته شروع شد

ماجرای احیای تولید نفت ایران چیست؟

​میز نفت – درحالی‌که مدیرعامل شرکت ملی نفت احیای سریع ظرفیت تولید نفت کشور را یک دستاورد برای خود معرفی می‌کند، باید به این مهم اشاره کرد که افزایش تولید نفت مرهون اقدامات فنی در دولت گذشته است.
مناطق عملیاتی نفت | میز نفت
مناطق عملیاتی نفت | میز نفت
به گزارش میز نفت، محسن خجسته مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت طی هفته‌های اخیر بارها گفته است که شرکت ملی نفت در کوتاه‌ترین زمان، می‌تواند ظرفیت تولید را به رقم 3 میلیون و 800 هزار بشکه برساند؛ رقمی که پیش از آغاز تحریم‌ها به ثبت رسیده بود.

گرچه این خبر، خبر بسیار خوبی برای کشور است اما این دستاورد، اصولاً ارتباطی چندانی به تیم فعلی شرکت ملی نفت و به‌ویژه مدیرعامل آن ندارد چراکه در دوره پیش هم‌چنین مهمی تجربه شد آن‌هم یک سال پیش از توافقی که برجام نام گرفت.

تولید نفت پیش از تحریم‌های دوران اوباما، بین 3.9 تا چهار میلیون بشکه در روز بود که در دوره دولت روحانی، این رقم به دلیل تحریم‌هایی که به کشور تحمیل شد، به کمتر از 2.5 میلیون بشکه در روز رسید مانند همین روزها. وقتی مذاکرات آغاز شد و زمزمه توافق جدی‌تر شد، دولت طی درخواستی از رهبری، عنوان کرد برای افزایش تولید نفت پس از پایان تحریم‌ها، به 600 میلیون دلار نیاز دارد.

رهبری هم با قیدهایی، با این درخواست موافقت کردند و منابع لازم برای تعمیر چاه‌ها و اقدامات ضروری برای احیای تولید نفت در اختیار وزارت نفت قرار گرفت. این اقدامات که از سال 93 در دستور کار قرار گرفت، موجب شد تا به‌محض امضای برجام در سال 94، تولید نفت ایران به 3.8 میلیون بشکه افزایش یابد و نفت ایران با آزادی کامل وارد بازارها شود.

دقیقاً همین اتفاق هم از سال گذشته رخ داد؛ جایی که وزارت نفت بازهم در بحبوحه مذاکرات وزارت امور خارجه با غربی‌ها، از رهبر انقلاب درخواست کرد تا 600 میلیون دلار برای احیای تولید نفت ایران از منابع صندوق توسعه ملی اختصاص دهند.

با توجه به موافقت رهبر انقلاب، از تابستان سال گذشته برنامه‌ریزی فشرده‌ای در شرکت‌های تولیدکننده نفت زیرمجموعه شرکت ملی نفت صورت گرفت و تمام برنامه و اقدامات لازم برای رسیدن به تولید چهار میلیون بشکه در روز(حدود 200 هزار بشکه در روز بیشتر از تولید قبل از تحریم‌ها) تعریف و آغاز شد، تا جایی که در ابتدای تابستان 1400 حدود 80 درصد آمادگی لازم حاصل‌شده بود. البته برای نگهداشت این میزان تولید نیز نیازمندی‌هایی از طرف شرکت‌های زیرمجموعه اعلام و برنامه شده بود.

ازنظر فنی، همگان می‌دانند احیا و بازیابی تولید طی چند ماه عملاً امکان‌پذیر نیست و بر همین اساس، باید توجه داشت بخش عمده این بازیابی در دولت گذشته انجام شد و  مدیرعامل شرکت ملی نفت، علاقه بسیاری دارد آن را به نام خود تمام کند. دستاوردی که خجسته مهر دوست دارد برای خود بنویسد، اصولاً ارتباطی با عملکرد او طی چند ماه گذشته ندارد و وی فقط، کاری را تمام کرد که بخش اعظمش در دولت گذشته انجام شد.
يکشنبه ۱ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۲۲
کد مطلب: 32540
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *