۰

آمریکا به صادرکننده صرف نفت تبدیل می‌شود؟

میز نفت - تحلیلگران عقیده دارند حمله روسیه به اوکراین موجی از تقاضا برای انرژی آمریکا را به وجود آورده و این کشور را در سال آینده میلادی با توجه به کاهش واردات آن تا ۱.۱ میلیون بشکه در روز، به صادرکننده صرف نفت تبدیل میکند.
نفت آمریکا | میز نفت
نفت آمریکا | میز نفت
 به گزارش میز نفت ، آمریکا طی چند سال گذشته تبدیل به یک قدرت جهانی در صادرات نفت خام شده‌، اما صادرات نفت این کشور از جنگ جهانی دوم هیچ‌گاه از واردات آن پیشی نگرفته است. این اتفاق در سال آینده میلادی می‌افتد.

 فروش نفت خام آمریکا به سایر کشورها در حال حاضر به رکورد 3.4 میلیون بشکه در روز رسیده و حدود 3 میلیون بشکه در روز محصولات پالایش شده مثل بنزین و گازوئیل هم صادر می‌کند. آمریکا همچنین یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان گاز طبیعی مایع در جهان است.

 اما آمریکا روزانه 20 میلیون بشکه نفت خام مصرف می‌کند، یعنی بالاترین رقم در دنیا و تولید آن هیچ‌گاه از 13 میلیون بشکه در روز فراتر نرفته است. تا همین اواخر اواخر انتظار می‌رفت این کشور همواره یک واردکننده بزرگ نفت خام باقی بماند.

اطلاعات دولتی آمریکا نشان می‌دهد واردات خالص نفت خام این کشور در ماه گذشته تا 1.1 میلیون بشکه در روز پایین آمده‌است، یعنی پایین‌ترین رقم از 2001. این مقدار به‌شدت نسبت‌به 5 سال گذشته که آمریکا بیش‌از 7 میلیون بشکه در روز واردات نفت داشت کاهش یافته است.

 عواملی که این معادله را در سال جاری برهم زده‌اند تحریم‌هایی هستند که صادرات نفت و گاز طبیعی روسیه را پس‌از حمله این کشور به اوکراین مختل کردند و همچنین آزادسازی حجم زیادی از ذخایر استراتژیک نفتی واشنگتن جهت پایین آوردن قیمت بنزین.

 تحلیلگران عقیده دارند حمله روسیه به اوکراین موجی از تقاضا برای انرژی آمریکا را به وجود آورده و صادرات نفت این کشور را در سال آینده از واردات آن فراتر می‌برد.

 آمریکا برای تبدیل شدن به صادرکننده خالص نفت خام یا باید تولید خود را افزایش دهد یا مصرف خود را پایین بیاورد. انتظار می‌رود تقاضای نفت آمریکا در سال آینده میلادی 0.7 درصد افزایش یافته و به 20.51 میلیون بشکه در روز برسد و این بدان معناست که تولید باید افزایش پیدا کند.

 آمریکا همین حالا هم بیشتر از هر کشور دیگری در دنیا ازجمله عربستان و روسیه نفت تولید می‌کند. میادین نفت شیل آمریکا فرسوده شده‌اند و رشد تولید این کشور کند شده‌است. کل تولید نفت آمریکا در سال آینده باید به رکورد 12.34 میلیون بشکه در روز برسد. اما قیمت نفت باید آن‌قدر بالا باشد که تولیدکنندگان را برای حفاری های بیشتر تشویق کند.

 پالایشگاه‌های اروپا جهت جبران کمبود نفت روسیه به درجات نفتی آمریکا روی آورده‌اند و با توجه به قیمت پایین‌تر نفت این کشور نسبت‌به شاخص‌های جهانی، پالایشگاه‌های آسیا هم تا 1.75 میلیون بشکه در روز نفت این کشور را خریداری کرده‌اند. پایانه‌های صادرات آمریکا به‌سرعت در حال تقویت ظرفیت خود برای ارائه خدمات بهتر به نفت‌کش‌های بزرگی هستند که بیش‌از 2 میلیون بشکه نفت را هم حمل می‌کنند.

 اما تحلیلگران عقیده دارند رکود اقتصاد دنیا، کاهش تقاضا و برداشتن تحریم‌های ونزوئلا که صادرات نفت آن را تقویت می‌کند، می‌تواند تبدیل شدن آمریکا به صادرکننده صرف نفت را به خطر بیندازد.


منبع : تسنیم
 
سه شنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۵۴
کد مطلب: 34582
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *