۰

انتظار کلنگ پالایشی ادامه دارد | عکس

میزنفت - این خبر در تاریخ 8 تیر 1401 منتشر شد؛ حدود 8 ماه پیش...؛ سال تمام شد ولی کلنگ طرح پتروپالایشی شهید سلیمانی هنوز منتظر است تا به زمین بخورد!
به گزارش میز نفت، وعده ساخت پتروپالایشگاه ۳۰۰ هزار بشکه‌ای شهید سلیمانی در ابتدای دولت سیزدهم داده شد و این درحالی است که بسیاری از طرح‌های پالایشگاهی نظیر آناهیتا و بهمن هنوز روی زمین مانده است و این نگرانی وجود دارد که این پتروپالایشگاه سرنوشتی مشابه دیگر طرح‌های نیمه تمام پیدا کند.

این نگرانی از آنجا نشأت می‌گیرد که پس از دو سال از زمان شرع دولت سیزدهم هنوز عملیات اجرایی این طرح آغاز نشده است و این درحالی است که جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش در روزهای پایانی سال ۱۴۰۱ از آغاز عملیات اجرایی این پالاشگاه در ابتدای فروردین ۱۴۰۲ را وعده داده بود.

به گفته سالاری عملیات اجرایی پتروپالایشگاه شهید سلیمانی در ۴ فاز تعریف شده که یک فاز شامل احداث یوتیلیتی، دو فاز شامل احداث واحدهای فرآیندی و یک فاز نیز برای احداث واحد پتروشیمی است. ضمن آنکه عملیات اجرایی پتروپالایشگاه شهید سلیمانی با ظرفیت ۳۰۰ هزار بشکه نفت خام سنگین و با سرمایه‌گذاری بیش از ۱۰ میلیارد دلار در فروردین ماه سال ۱۴۰۲ آغاز شود. ۷۰ درصد از محصولات این واحد سوخت و ۳۰ درصد آن محصولات شیمیایی است.

رسیدن به عملیات اجرایی این پالایشگاه ۲ سال زمان برده و آنطور که سالاری گفته است با سرمایه گذاری ۹ میلیارد یوریی این پروژه تا ۵ سال آینده تکمیل می‌شود، اگرچه سالاری در رابطه با عملیات اجرایی این پالایشگاه گفته است: «عملیات اجرایی پتروپالایشگاه شهید سلیمانی در همین فصل بهار آغاز خواهد شد.» اما به نظر نمی‌رسد که این پروژه تا پایان خرداد وارد عملیات اجرایی شود، چرا که اواخر اسفند هم سالاری گفته بود این پروژه از ابتدای فروردین وارد عملیات اجرایی می‌شود. اما سوال اینجاست این پروژه هم مانند سایر پروژه‌های پالایشگاهی نظیر پارس، آناهیتا و بهمن بر زمین می‌ماند یا آنکه این دولت می‌تواند به این پروژه جامه عمل به آن بپوشاند.

انتظار کلنگ پالایشی ادامه دارد- میز نفت
دوشنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۰۵:۵۸
کد مطلب: 35114
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *