۰

رقابت غول‌های چین برای نفت روسیه

میز نفت - غول‌های نفتی دولتی چین و پالایشگاه‌های خصوصی بزرگ، نفت بیشتری از روسیه خریداری می کنند که باعث گران شدن قیمتها شده و خریداران کوچکتر را وادار کرده است به دنبال گزینه‌هایی مانند نفت ایران باشند.
چین و روسیه | میز نفت
چین و روسیه | میز نفت
به گزارش میز نفت ، شرکت‌های دولتی پتروچاینا و سینوپک، واردات نفت روسیه را در فوریه از سرگرفتند و تقاضای بزرگترین خریداران چین که بلافاصله پس از تحریمهای غربی علیه مسکو بر سر جنگ در اوکراین، از خرید نفت روسیه کنار کشیده بودند، اعتماد رو به رشد به این تجارت را نشان می دهد.

طبق اظهارات معامله‌گران و آمار رصد کشتی شرکتهای تحلیل داده رفینیتیو، کپلر و ورتکسا، پالایشگاه‌های نفت خصوصی بزرگ هنگلی پتروکمیکال و جیانگسو ایسترن شنگ هونگ، جذب تخفیفهای بالای نفت روسیه شده و از مارس، دریافت نفت روسیه را آغاز کردند.

آمار کپلر نشان داد چهار محموله که هر کدام حدود ۷۴۰ هزار بشکه نفت اسپو حاوی گوگرد اندک بوده است، در اسکله دالیان شرکت هنگلی در مارس تخلیه شدند و دو محموله دیگر هم در آوریل رسیدند. شنگ هونگ، یک محموله نفت اورال به میزان حدود ۷۲۰ هزار بشکه را در مارس و یک محموله یک میلیون بشکه ای را در آوریل وارد کرد. پترو چاینا در آوریل، یک محموله یک میلیون بشکه ای نفت اورال را از طریق بندر مید آیلند میانمار دریافت کرد که از طریق خط لوله به پالایشگاه یونان این شرکت متصل است.

آمارهای گمرکی که روز جمعه منتشر شد، نشان داد مجموع واردات نفت روسیه به چین شامل واردات از طریق خط لوله و کشتی در مارس، به رکورد ۹.۶۱ میلیون تن معادل ۲.۲۶ میلیون بشکه در روز رسیده است.

اِما لی، تحلیلگر شرکت ورتکسا گفت: واردات نفت اورال روسیه به چین در آوریل، رکورد واردات مارس را خواهد شکست. پالایشگاه‌های بیشتری خرید نفت تخفیف دار روسیه را از بالتیک آغاز کردند. حدود ۷۰۰ هزار بشکه در روز نفت اورال ممکن است در آوریل به چین برسد که بالاتر از ۶۰۰ هزار بشکه در روز در مارس خواهد بود.

با وجود وعده مسکو برای کاهش تولید، صادرات نفت روسیه از بنادر غربی این کشور، به بالاترین میزان از سال ۲۰۱۹ صعود خواهد کرد.

به گفته معامله‌گران، تخفیفها برای نفت اورال که در ژوئیه به چین می رسد، به حدود ۹ تا ۱۰ دلار در هر بشکه نسبت به بهای معاملات نفت برنت ICE بر مبنای تحویل خارج از کشتی، در مقایسه با حدود ۱۴ دلار در هر بشکه برای واردات مارس، کاهش پیدا کرده است.

به همین ترتیب، تحویل نفت اسپو برای تحویل در ژوئن با تخفیف حدود پنج دلار و ۵۰ سنت در هر بشکه نسبت به معاملات نفت برنت ICE فروش می‌رود که با تخفیف شش دلار  و هشت دلار و ۵۰ سنت در هر بشکه برای محموله هایی که در ماه مه و مارس وارد می شوند، قابل قیاس است.

پالایشگاه‌های خصوصی کوچکتر چین تقریبا همه نفت اسپوی عرضه شده در فاصله نوامبر تا ژانویه که سایر خریداران در زمان آغاز ممنوعیت اتحادیه اروپا در پنجم دسامبر، از خرید آنها کنار رفته بودند را خریداری کردند. با بازگشت خریداران بزرگ، پالایشگاه‌های خصوصی کوچکتر به دنبال جایگزینهایی مانند گریدهای نفتی قطب شمال روسیه، نفت ایران و ونزوئلا هستند.

استان شاندونگ خانه اکثر این پالایشگاه‌های خصوصی است که طبق آمار کپلر، در مارس رکورد ۴.۲ میلیون بشکه نفت ورندی را از قطب شمال روسیه وارد کردند.

آمار ورتکسا نشان داد: چین حدود ۴۰۹ هزار بشکه در روز نفت ایران را در مارس وارد کرده است. ورتکسا برآورد بالاتر حدود ۸۰۰ هزار بشکه در روز را برای مارس دارد و انتظار دارد این حجم در ماه‌های آینده افزایش پیدا کند.

به گفته معامله‌گران، نفت ایران برای تحویل در ژانویه با تخفیف حدود ۱۱ دلار در هر بشکه نسبت به معاملات نفت برنت ICE فروخته می‌شود که اندکی ارزانتر از نفت اورال است.

معامله‌گران گفتند: قیمت قیر رقیق شده که برای تولید آن، معمولا نفت ونزوئلا با نفتهای دیگر ترکیب می شود و گفته می شود برای اجتناب از تحریمها، از مالزی صادر می شود، تحت تاثیر تقاضای بالاتر پالایشگاه‌های خصوصی، افزایش یافته است.

بر اساس گزارش رویترز، معامله‌گران گفتند تخفیفها برای نفتی که برای تحویل در ماه مه فروخته می شود، به حدود ۱۷ دلار در هر بشکه نسبت به معاملات نفت برنت ICE، در مقایسه با حدود ۲۷ دلار در هر بشکه برای تحویل در فوریه، کاهش پیدا کرده است.



منبع : ایسنا 
يکشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۲۵
کد مطلب: 35244
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *