۰

هزینه 80 میلیارد دلاری روسیه برای حفظ روبل!

بانک مرکزی روسیه برای جلوگیری از سقوط بیشتر ارزش روبل در مقابل دیگر ارزهای معتبر جهان ،علاوه بر اجرای اقدامات و تدابیر مالی محدود کننده ، بیش از ۸۰ میلیارد دلار نیز هزینه کرد.
هزینه 80 میلیارد دلاری روسیه برای حفظ روبل!
به گزارش «ميزنفت»، وزیر دارایی روسیه اعلام کرد بحران روبل به پایان رسیده است هرچند که میزان ذخایر ارزی کشور به کمترین میزان خود از سال ۲۰۰۹ تاکنون رسیده و نرخ تورم نیز در کشور رو به افزایش است.

ارزش برابری روبل با دیگر ارزهای معتبر جهان به ویژه دلار و یورو به کمترحد در هفته گذشته رسید که علت اصلی این افت شدید نیز تحریم های کشورهای غربی علیه روسیه و کاهش شدید قیمت نفت در بازار جهانی بود.

به گزارش پایگاه اینترنتی خبرگزاری ریانووستی از مسکو، ارزش روبل در برابر دیگر ارزها طی هفته گذشته به شدت کاهش یافت .اما از زمانی که بانک مرکزی روسیه تصمیم گرفت نرخ سود بانکی را افزایش دهد و از سوی دیگر دولت روسیه نیز تصمیم گرفت صادرات گندم را محدود کند و همچنان تدابیری غیر رسمی برای کنترل فرار سرمایه ها از کشور اجرا کرد ارزش روبل در مقابل دیگر ارزهای معتبر جهان روند رو به رشد به خود گرفت.

۱۰روز پیش بانک مرکزی روسیه تصمیم گرفت نرخ بهره بانکی را به ۱۷ درصد افزایش دهد که رقم بی سابقه ای در تاریخ فعالیت های بانکی روسیه است.

آنتون سیلوانف وزیر دارایی روسیه نیز در جمع نمایندگان پارلمان کشورش گفت ما نرخ سود بانکی را افزایش داده ایم تا اوضاع در بازار ارز سامان دهیم . به باور ما، با اقداماتی که ما برای ثبات بخشی به اوضاعی اقتصادی و مالی کشورمان انجام داده ایم می توان با یقین گفت که ما دوره بحران روبل را پشت سر گذاشته ایم. وزیر دارایی روسیه در بخش دیگر از سخنان خود افزود شکی نیست که افزایش نرخ بهره برای اقتصاد ما که در آستانه رکود قرار گرفته است خفه کننده است.در نتیجه اگر اوضاع اقتصادی کشور روزی بهبود یابد ما چاره ای جز کاهش دوباره آن را نداریم .

بر اساس این گزارش هم اکنون هر ۵۲ و ۷۰ صدم روبل روسیه در مقابل یک دلار داد و ستد می شود که نسبت به اوایل هفته گذشته روبل حدود ۱۰ درصد از ارزش خود را بازیافته است.

این در حالی است روبل در اواسط ماه دسامبر ارزش خود را در مقابل دلار و یورو به شدت از دست داد. به گونه ای که هر ۸۰ روبل در مقابل یک دلار و هر ۱۰۰ روبل در مقابل یک یورو داد و ستد می شد. حال آنکه قبل از آنکه بحران روبل آغاز شود ارزش برابری روبل با دلار به نسبت ۳۰ تا ۳۵ روبل در مقابل هر دلار بود.
مقامات روسیه برای آنکه از واحد پول ملی خود حمایت کنند حدود ۸۰ میلیارد دلار هزینه کردند.

این هزینه بالای که بانک مرکزی روسیه برای حمایت از روبل متحمل شد باعث شد تا دارایی های به طلا و ذخایر ارزی آن به شدت ته بکشد. به طوری که اکنون میزان ذخایر ارزی بانک مرکزی روسیه از حدود ۵۰۰ میلیارد دلار به ۴۰۰ میلیارد دلار رسیده است.

درهمین راستا، موسسه اعتبار سنجی مالی استاندارد اند پورز اعلام کرده است اوضاع اقتصادی روسیه زیر نظر قرار دارد و چشم انداز آن را در حالت منفی قرار داده است. این اقدام به معنای آن است اگر دولت روسیه اقداماتی برای افزایش توان مالی خودانجام ندهد رتبه مالی روسیه در خصوص باز پرداخت به موقع بدهی هایش دوباره کاهش خواهد یافت. از نظر رشد اقتصادی نیز پیش بینی می شود از میزان تولید ناخالص داخلی این کشور در سال ۲۰۱۵ حدود هشت دهم درصد دیگر کاسته شود.پیش بینی که اگر درست ا زکار آید از سال ۲۰۰۹ تاکنون در این کشور سابقه نداشته است.
شنبه ۶ دی ۱۳۹۳ ساعت ۲۲:۰۰
کد مطلب: 4453
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *