۰

چه کشورهایی بودجه خود را با نفت بالای ۷۰ دلار بستند؟

در میان کشورهای تولیدکننده نفت در سال ۲۰۱۴ میلادی، بیشترین قیمت نفت در بودجه را ایران با ۱۰۰ دلار و کمترین رقم را ونزوئلا با ۶۰ دلار به خود اختصاص داده بود
چه کشورهایی بودجه خود را با نفت بالای ۷۰ دلار بستند؟
به گزارش «ميزنفت» به نقلاز افکار نیوز، این روزها اقتصادهای وابسته به نفت، دوران سختی را سپری می‌کنند؛ از آنجایی که قیمت نفت به روند نزولی خود ادامه می‌دهد و پیش‌بینی‌ها هم حاکی از آن است که این روند در سال ۲۰۱۵ ادامه پیدا خواهد کرد.

این در حالی است که کشورهای تولیدکننده نفت در سال‌های گذشته در پی رشد قیمت نفت در بازارهای جهانی، هر ساله در بودجه خود در تلاش برای افزایش قیمت نفت بودند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که در میان کشورهای تولیدکننده نفت در سال ۲۰۱۴ میلادی، بیشترین قیمت نفت در بودجه را ایران با ۱۰۰ دلار و کمترین رقم را ونزوئلا با ۶۰ دلار به خود اختصاص داده است.

بر این اساس،  ایران به فاصله ۸ سال (سال‌های ۲۰۰۶ - ۲۰۱۴)، رقم نفت را در بودجه خود ۱۸۹.۸ درصد افزایش داده است. همچنین در این مدت الجزایر قیمت نفت را ۳۷۳.۶ درصد، عراق قیمت نفت را ۹۳.۱ درصد، کویت قیمت نفت را ۹۴.۴ درصد، مکزیک قیمت نفت را ۱۲۱.۹ درصد، نیجریه قیمت نفت را ۱۳۴.۸ درصد، نروژ قیمت نفت را ۴۰.۵ درصد، عمان قیمت نفت را ۱۶۵.۶ درصد، قطر قیمت نفت را ۸۰.۵ درصد، روسیه قیمت نفت را ۱۳۷.۵ درصد، عربستان قیمت نفت را ۱۱۳.۱ درصد و ونزوئلا قیمت نفت را ۱۳۰.۷ درصد افزایش داده است.

این میزان افزایش قیمت نفت در بودجه کشورها بیانگر آن است که کشورها به بازار نفت خوشبین بوده و به هیچ‌وجه تصور کاهش قیمت نفت تا این حد را نداشتند.

با این حال، امروز قیمت نفت‌خام اوپک ۵۴ دلار و قیمت نفت برنت ۵۶ دلار است؛ رقمی که در مخیله ذهن تولیدکنندگان نفت نمی‌گنجید و حالا امروز آنها را وادار به تجدیدنظر در رقم نفت در بودجه خود برای سال ۲۰۱۵ میلادی کرده است. مثال بارز آن، ایران است که در لایحه بودجه سال ۱۳۹۳ قیمت هر بشکه نفت را از ۱۰۰ دلار به ۷۲ دلار کاهش داده است. همچنین عراق در سال ۲۰۱۵ میلادی قیمت نفت را از ۹۰ دلار به ۷۰ دلار کاسته است. مکزیک نیز نفت را از ۸۱ دلار به ۷۹ دلار، نیجریه از ۷۷.۵ دلار به ۶۵ دلار، نروژ از ۹۸.۴ دلار به ۹۵ دلار، عمان از ۸۵ دلار به ۸۰ دلار و روسیه از ۹۵ دلار به ۶۰ دلار تغییر داده است.

با این وجود، براساس برآوردها و پیش‌بینی کارشناسان بازار انرژی، کاهش قیمت نفت تا سال آینده نیز به صورت پیوسته ادامه پیدا می‌کند. مسعود نیلی، مشاور اقتصادی رییس‌جمهور نیز در نشست خبری اخیر عنوان کرده بود که در سال ۱۳۹۴ هم با کاهش قیمت نفت مواجه هستیم.

کاهش شدید قیمت نفت از تابستان سال ۲۰۱۴ میلادی آغاز شده است، نشان‌دهنده تغییرات مهم ساختاری بازار جهانی نفت است. میزان عرضه در فصل دوم سال‌جاری برابر ۹۲.۷۷ میلیون بشکه در روز و در فصل سوم معادل ۹۳.۶۲ میلیون بشکه در روز بوده است.

در راستای این تغییرات، میزان عرضه نفت نسبت به تقاضای آن به سرعت در حال افزایش است. این در حالی است که میزان تقاضای جهانی نفت در فصل دوم و سوم سال ۲۰۱۴ به ترتیب ۹۱.۵ و ۹۳.۱ میلیون بشکه در روز بوده است. در شرایطی که نفت از ماه ژوئن تاکنون در حدود ۴۰ درصد ارزش خود را از دست داده است، تمام فعالان بازار و کارشناسان معتقدند که دوران تازه‌ای در بازار نفت شروع شده است
سه شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۲۰
کد مطلب: 4609
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *