۰

چه کسی انتصابات نفتی را مدیریت می کند؟

تغییرات مدیریتی در دولت نهم و دهم در حالی با انگ «کمیته انتصابات» و قلع و قمع مدیران باتجربه وزارت نفت همراه بود که روند تغییر مدیران نفت در دولت یازدهم یادآور همان روشی است که مورد انتقاد و هجمه مسئولان کنونی بوده است.
چه کسی انتصابات نفتی را مدیریت می کند؟
به گزارش «ميزنفت» به نقل از فارس، موج گسترده تغییر مدیران ارشد، میانی و حتی جزء وزارت نفت در یک سال و نیم اخیر یکی از خبرسازترین موضوعات مربوط به صنعت نفت ایران بوده است. بیژن زنگنه وزیر نفت در واکنش به انتقادات مطرح شده درباره این برکناری گسترده و بی‌سابقه و بکارگیری بازنشستگان در اغلب پست‌های مهم مدیریتی گفت ما مدیران بی‌سواد را برکنار و افراد باسواد را جایگزین آنها کردیم. در واکنش به این گفته زنگنه جمعی از مدیران سابق وزارت نفت با نوشتن نامه‌ای تاکید کردند که وزیر نفت حق دارد همکاران خود را انتخاب کند، اما به هیچ عنوان حق ندارد به مدیرانی که به همکاری با آنها تمایل ندارد توهین کرده و آنها را بی‌سواد بخواند.

این مدیران با انتشار سوابق تحصیلی و مدیریتی ده‌ها نفر از مدیران سابق وزارت نفت و مقایسه آن با سوابق تحصیلی و اجرایی مدیران منصوب زنگنه تاکید کردند که با توجه به اینکه اغلب قریب به اتفاق آنها در حوزه‌های مرتبط با صنعت نفت تحصیل کرده و پله‌های ترقی در صنعت نفت را یکی یکی با توجه به ضوابط صنعت نفت طی کرده‌اند، قطعا قابل مقایسه با مدیرانی نیستند که در رشته‌های غیر مرتبط با نفت تحصیل کرده و از دیگر ارگان‌ها از جمله جهاد، کشاورزی، شیلات و نیرو به نفت آمده و یک شبه مدیر نفتی شده‌اند. این نامه مورد توجه آیت‌الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان نیز قرار گرفت و وی در یکی از خطبه‌های نمازجمعه به این نامه و محتوای آن اشاره کرد.

موج تغییر مدیران هنوز به پایان نرسیده است، چنانکه به تازگی مدیر امور حقوقی شرکت ملی نفت نیز با حکم مدیرعامل این شرکت تغییر کرده است، اما در بحبوحه این مباحثات کسی به این نکته توجه نکرد که انتصابات جدید در وزارت نفت را چه کسانی مدیریت می‌کنند.

منابع آگاه از وزارت نفت گزارش می‌دهند یک گروه چند نفره انتصابات وزارت نفت را مدیریت می‌کنند که ۳ نفر از مدیران سابق و فعلی نفت نقش محوری را در این گروه ایفا می‌کنند.

بر این اساس، یکی از اعضای این گروه علی‌رغم اینکه مدیریت نه چندان سطح بالایی را در مسائل مربوط به اوپک بر عهده دارد عملا از بیشترین نفوذ در معرفی افراد به وزیر نفت برخوردار است. وی که پیش از این نیز در موارد مربوط به اوپک فعال بوده است به «دیپلمات نفتی» شهرت دارد و گفته می‌شود نفوذ و اعتبار وی نزد وزیر نفت از همه معاونان وزیر بیشتر است چنانکه افرادی که از وزیر نفت درخواستی دارند برای اطمینان از برآورده شدن آن به وی مراجعه می‌کنند. بر اساس تقسیم کار انجام شده بین اعضای این گروه، معرفی افراد برای تصدی پست‌های مدیریتی اغلب بر عهده این عضو گروه انتصابات است.

عضو دیگر موثر بر انتصابات وزارت نفت یک حقوقدان و بازرس اسبق دیوان محاسبات است. از وی که ظاهرا وکیل شخصی وزیر نفت نیز محسوب می‌شود اخبار زیادی در رسانه‌ها منتشر نمی‌شود اما وی هم اکنون به عضویت در هیئت مدیره برخی از شرکت‌ها و مجموعه‌های مهم تابعه وزارت نفت درآمده است.

نفر سوم موثر بر انتصابات نیز بازرس اسبق ویژه وزیر نفت بوده است. گفته می‌شود وظیفه مذاکره و مجاب کردن مدیران به استعفا و کنار رفتن بدون سر صدا به وی واگذار شده است.

این گزارش حاکی است در ابتدای شروع به کار دولت دهم و زمانی که برای نخستین بار وزیر نفت از میان افراد غیر متمایل به طیف فعلی مدیران نفت انتخاب شد برای انتخاب مدیران جدید برای مدیریت‌های ارشد صنعت نفت با توجه به این که اغلب مدیران ارشد وقت از دولت هشتم این مدیریت‌ها را بر عهده داشتند و از سن بازنشستگی اغلب آنها نیز سال‌ها گذشته بود، از تعدادی از افراد آشنا به صنعت نفت نظرخواهی می‌شد که جمع این افراد بعدها در رسانه‌های منتقد دولت وقت به «کمیته انتصابات» مشهور و پیرامون عملکرد آن هیاهوی بسیاری به پا شد.

اگرچه «کمیته انتصابات» هرگز به صورت رسمی وجود خارجی نداشت اما هر تغییری در وزارت نفت در زمان یاد شده با ارجاع به کلیدواژه «کمیته انتصابات» به «قلع و قمع مدیران با تجربه» تعبیر می‌شد. مدیرانی که اغلب آنها علاوه بر دولت‌های هفتم و هشتم در دولت نهم هم مسئولیت‌های ارشد صنعت نفت را بر عهده داشتند. کاظم وزیری هامانه اولین وزیر نفت احمدی نژاد و قائم مقام فعلی زنگنه، اکبر ترکان معاون وقت برنامه‌ریزی وزارت نفت و مشاور رئیس‌جمهور و دبیر فعلی شورای عالی مناطق آزاد و محمدرضا نعمت‌زاده معاون وقت وزیر نفت در امور پالایش و وزیر فعلی صنعت‌، معدن و تجارت از جمله مشهورترین این مدیران بوده‌اند.

انتهای پیام/م

- See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=۱۳۹۳۱۰۲۰۰۰۰۷۰۴#sthash.۴tOGf۵۸H.dpuf
سه شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۲۲
کد مطلب: 4727
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *