۰

پس لرزه های کاهش ارزش روبل در آسیای میانه

هفته‌نامه چاپ دوشنبه نوشت، پس از اعمال تحریم‌ها بر علیه روسیه و کاهش قیمت نفت در بازارهای بین‌المللی به نظر می‌رسد که اقتصاد کشورهای آسیای مرکزی با بحران مواجه خواهند شد.
پس لرزه های کاهش ارزش روبل در آسیای میانه
به گزارش «ميزنفت»، دنیا در شماره اخیر خود نوشت، پس از پایین رفتن قیمت نفت در بازار جهانی و اعمال تحریم ها بر علیه روسیه کشورهای آسیای مرکزی با یک بحران اقتصادی روبرو شده‌اند و این بحران در آینده نیز این کشورها را دنبال می‌کند.

این نشریه ادامه داد، با کاهش رشد اقتصاد روسیه همزمان 5 کشور آسیای مرکزی قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان نیز با مشکلات اقتصادی روبرو شده‌اند.

این هفته‌نامه با استناد به گفته کارشناسان مسائل اقتصادی آورده است، سال گذشته بحران «روبل» روسی بر اقتصاد قزاقستان و ترکمنستان تاثیر منفی گذاشته است اما بیشترین تاثیر آن به ازبکستان، قرقیزستان و تاجیکستان رسید، زیرا اقتصاد این 3 کشور به انتقال پول مهاجران کاری آنها در روسیه و بخش کمی در قزاقستان بستگی دارد.

«دنیا» در ادامه مطلب نوشت، دولت قزاقستان با راه‌اندازی برنامه اقتصادی «نورلی ژال» «راه درخشان» توسط «نورسلطان نظربایف» رئیس جمهور این کشور در نظر داشت تا از این بحران جلوگیری کند اما در این کار موفق نشد.

این هفته‌نامه ادامه داد، ترکمنستان نیز با اجرای طرح‌های بزرگی که ارزش آنها به میلیارد دلار می‌رسد، در اندیشه رشد اقتصادی بود اما در حال حاضر با در نظر گرفتن قیمت گاز طبیعی بعید به نظر می‌رسد که اجرای این طرح‌ها صورت گیرد.

به تصریح این هفته‌نامه، احتمال بهبود وضع اقتصادی طی سال‌های آینده در کشورهای آسیای مرکزی بسیار کم است.

این نشریه در ادامه مطلب تصریح کرد، طی سال‌های اخیر چین برای کشورهای آسیای مرکزی به عنوان بانکی که وام تخصیص می‌دهد، تبدیل شده است. پکن برای احداث خط‌های لوله گاز و زیرساخت‌های حمل‌ونقلی در این کشورها میلیاردها دلار اختصاص داده است، این کشور بزرگترین خریدار نفت قزاقستان و گاز ترکمنستان برشمرده می‌شود.

«دنیا» ادامه داد، کشورهای آسیای مرکزی به چین سخت وابسته هستند. از این رو، چنین به نظر می‌رسد که گرفتن وام در آینده از این کشور بسیار سخت می‌باشد.

3 کشور تاجیکستان، ازبکستان و قرقیزستان که اقتصاد آنها به انتقال پول مهاجران کاری بستگی دارد، نمی‌توانند به این موضوع امید ببندند که اقتصاد روسیه و قزاقستان در سال‌های آتی بهتر می‌شود یا نه به همین شکل حرکت می‌کند.

منبع: فارس
سه شنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۲۰:۱۶
کد مطلب: 9146
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *