۰
تناقض هایی که پایان ندارد

بازی با شرکت‌های ایرانی در آزادگان

همانطور که پیش بینی می‌شد وزارت نفت برای برگزاری مناقصه آزادگان شرکت‌های ایرانی را حذف کرد تا شرکت‌های خارجی برای توسعه این میدان پیش قدم شوند.
آزادگان - عصر نفت
آزادگان - عصر نفت
به گزارش ميزنفت، سال گذشته که مباحث بسیاری پیرامون حضور شرکت‌های ایرانی برای توسعه میدان آزادگان مطرح شد که بر اساس اظهارات وزیر نفت و سایر مدیران ارشد، قرار شد شرکت‌های خارجی و ایرانی در یک مناقصه شرکت کنند و شرکت ایرانی هم یک شریک خارجی معرفی کنند.

بر این اساس با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا و شرکت نفت و گاز پرشیا وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام دو تفاهم نامه یا MOU امضا شد تا این شرکت‌ها با بررسی اطلاعات میدان آزادگان جنوبی MDP خود را ارائه دهند  در همان ایام گفته شد این تفاهم نامه‌ ها یک تاکتیک است تا شرکت‌های ایرانی به خاک بازی مشغول باشند و در نهایت مناقصه محدودی میان شرکت‌های خارجی برگزار شود.

در نهایت وزیر نفت در تاریخ 10 اسفند 95 و در حاشیه دیدار با وزیر هماهنگی امور اقتصادی جمهوری اندونزی گفت: مناقصه مربوط به میدان آزادگان تقریبا آغاز شده است اما مناقصه های ما محدود است و مناقصه عمومی نخواهد بود چرا که تنها از تعدادی شرکت محدود دعوت خواهیم کرد.

علی کاردر مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران هم  اعلام کرد شرکت‌های ایرانی نمی توانند به طور مستقل در میدان آزادگان جنوبی ورود پیدا کنند و در صورت استقبال از توسعه میدان آزادگان جنوبی می توانند با یک شرکت خارجی جوینت شوند.

این اظهارات کاردر بخوبی نشان داد که فرصت مطالعاتی داده شده به شرکت های ایرانی هیچ ارزشی نداشته و بیشتر برای سرگرم کردن آن ها به امضای mou ختم شده است.

در واقع وزیر نفت و معاون وی تعهد خود را طور دیگری بیان کردند و از مناقصه محدود و عدم حضور شرکت‌های ایرانی در مناقصه آزادگان گفتند که هر یک از آن‌ها دلایل خود را مطرح کردند.

در اینگه شرکت‌های ایرانی بتوانند یا نتوانند این پروژه را اجرایی کنند مباحث بسیاری صورت گرفته است اما ابهام اصلی اینجاست که اگر قرار بود شرکت‌های ایرانی در این مناقصه شرکت نکنند دلیل اعطای وقت سه ماهه برای مطالعه میدان آزادگان جنوبی به آن‌‌ها چه بود؟ آیا قرار بود با این فرصت، زمان برای به پیش بردن برنامه‌های مدنظر خریداری شود؟

از سوی دیگر، وزیر نفت در حالی از مناقصه محدود گفته است که علی کادر مدیرعامل شرکت ملی نفت چند روز پیش درباره آخرین وضعیت مناقصه میدان آزادگان گفته بود برای 29 شرکت دارای صلاحیت شرکت ملی نفت دعوتنامه رسمی ارسال می‌شود.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه "مناقصه میدان آزادگان با هدف افزایش تولید همراه با افزایش ضریب برداشت از میدان خواهد بود"، گفت: هفته گذشته جلسه کمیسیون مربوطه برگزار شد و در این جلسه مقرر شد تا در هفته جاری دعوت نامه برای شرکت هایی که در لیست تأیید شده شرکت خای خارجی حضور دارند که شامل 29 شرکت هستند، ارسال شود.

اظهارات کاردر بیانگر تناقض بزرگی میان وی و خبر وزیر نفت در اسفند سال 95 است که گفته بود این مناقصه محدود خواهد بود. اگر کاردر درست گفته باشد باید سوال کرد که دلیل عدم دعوت از شرکت‌های ایرانی برای حضور در مناقصه آزادگان چیست، آن‌هم شرکت‌هایی که با شرکت ملی نفت MOU امضا کرده‌اند.

شهنازی زاده مدیرعامل متن نیز هفته گذشته تعداد شرکت های انتخاب شده برای توسعه آزادگان جنوبی را 5 مورد بر شمرد و گفت: شرکت‌هایی از جمله توتال، شل، اینپکس، پتروناس ، پی تی تی تایلند، سی ان پی سی ،ساینوپک و انی ایتالیا دعوت به عمل آمده است اما اینکه آنها حضور می یابند یا خیر بستگی به خودشان دارد.

با تناقضات پیش رومشخص نیست آیا این مناقصه محدود برگزار خواهد شد یا خیر و این ابهام هم همچنان وجود دارد که دلیل عدم حضور شرکت‌های ایرانی با وجود امضای MOU چیست؟
سه شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۰۹
کد مطلب: 17839
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *