۱

توسعه تجاری فناوری سکوهای تولید LNG

تأسیسات خشکی تولید ال.ان.جی از دهه 1960 میلادی، فناوری فراگیر و شناخته شده مایع‌سازی گاز طبیعی در سراسر دنیا و صادرات آن بوده‌اند، اما با تغییرات مداوم در موازنه عرضه و تقاضا، شناورهای تولید ال.ان.جی (FLNG) در میدان‌های دریایی یا نزدیکی سواحل به کار گرفته شدند.
توسعه تجاری فناوری سکوهای تولید LNG - میز نفت
توسعه تجاری فناوری سکوهای تولید LNG - میز نفت
به گزارش «میز نفت»، تولید ال ان جی کم هزینه، بهبود کارایی عملیاتی و کاهش زمان مورد نیاز از ویژگی های این شناورها به حساب می آید. در سال گذشته میلادی، نخستین شناور تولید ال ان جی در آب های عمیق، تولید خود را آغاز کرد. تاسیسات خشکی تولید ال ان جی و شناورهای اف ال ان جی از نظر ظرفیت، پیچیدگی، هزینه و برنامه ریزی مورد نیاز ارایه محصول، دارای تفاوت های زیادی هستند.
 
اینک یک گزینه قابل توجه، ساخت سکوهای تولید و ذخیره‌سازی ال.ان.جی (PLNG) است. شرکت‌های ای ان تی ایکس گس تک گلوبال و هانگ هووا آفشور اویل اند گس با مهندسی شرکت وود، نخستین سکوی تولید ال ان جی را طراحی و راه اندازی کرده اند. ظرفیت این سکو متوسط بوده و ال ان جی تولید شده برای صادرات در نظر گرفته شده است.
 
در طراحی این سکوها، از چند سکوی ثابت متصل شده به یکدیگر با پل‌های رابط استفاده شده که فرآیندهای مختلف نظیر پالایش، مایع سازی گاز، ذخیره سازی، بارگیری، تاسیسات جانبی، مشعل و تاسیسات مسکونی بر روی آنها قرار خواهد داشت. از این سکوها به عنوان پایانه های واردات و صادرات ال ان جی مشابه شناورهای اف اس آر یو و یا پایانه های خشکی نیز می توان بهره برد.
 
 
 
راهکاری کارآمد در تولید ال.ان.جی
 
 در سراسر دنیا، سکوهای فرآورشی نفت و گاز چندگانه زیادی وجود دارد، اما تولید ال ان جی بر روی سکوهای دریایی، یک ایده جدید و نوآورانه محسوب می شود. این سکوها در آب های با عمق کمتر از 60 متر، نصب و راه اندازی می شوند. ظرفیت تولید سکوهای کنونی کلاس متوسط تولیدکننده ال ان جی 1 تا 6 میلیون تن در سال بوده و در مناطقی میان سواحل با مناطق دارای آب های عمیق نصب می شوند.
 
 شرکت وود با سابقه سه دهه فعالیت در بازار طراحی و ساخت سکوهای دریایی، این سکوهای تولید ال ان جی را به بازار عرضه کرده است. این سکوها از قابلیت حفظ تاسیسات و مخازن ذخیره سازی ال ان جی در اوج ظرفیت آنها برخوردارند.

بهبود فناوری های فرآورشی و تحهیزات به کار گرفته نیز در بهبود کارایی و عملی شدن این ایده، نقشی تاثیرگذار داشته است.
 
 
مطالعات امکان‌سنجی این سکوها، نتایج رضایت بخشی به همراه داشته و طراحی سکوها با استانداردهای ایمنی و زیست محیطی ایالات متحده منطبق می باشد. ظرفیت ذخیره‌سازی این سکوها نیز 24هزار مترمکعب و برابر با 2.8 میلیون تن ال.ان.جی در نظر گرفته شده است.
 
 
 
نگاهی به گزینه‌های دیگر
 
سکوهای تولید ال ان جی رقبای دیگری دارند که این گزینه ها عبارتند از:

* شناورهای اف ال ان جی مناسب برای کاربری های فراساحلی آب های عمیق و میدان های کوچک گازی
 
* تأسیسات و پایانه های ال ان جی خشکی دارای ریسک ساخت بالا و احتمال بالای تاخیر عملیات بهره برداری و افزایش هزینه های پیش بینی شده
 
* پایانه های اف ال ان جی شناور با ظرفیت متوسط. این شناورها باید به زیرساخت های مورد نیاز دسترسی داشته و در آب و هوای نامناسب، نرخ فعالیت آنها کاهش می‌یابد.
 
 
موقعیت نصب
 
یکی از مزایای این سکوها، قابلیت استفاده از آنها در سراسر دنیا است. بدین ترتیب پس از مطالعات بستر دریا، می توان سکوهای تولید ال ان جی را با امکان دسترسی به زیرساخت های لازم نصب و راه اندازی کرد. این سکوها در همه شرایط آب و هوایی از قابلیت مایع سازی گاز طبیعی برخوردار بوده و نیازی به ساخت پایانه های صادراتی نیز نخواهند داشت.
 
 
ظرفیت تولید
 
پایانه های ال ان جی خشکی عموما برای ظرفیت های بالای بیش از 6 میلیون تن در سال طراحی و ساخته می شوند. ظرفیت شناورهای اف ال ان جی نیز عموما بین 1 تا 4 میلیون تن در سال است. اما امکان سفارشی سازی سکوهای تولید ال ان جی برای ظرفیت های کوچک، متوسط و یا بزرگ و براساس نیاز مشتریان وجود دارد.

بدین ترتیب یک جایگزین مناسب برای واحدهای خشکی ال ان جی و شناورهای اف ال ان جی در بازار رو به رشد این محصول عرضه شده است. همچنین امکان تغییر در ظرفیت تولید این سکوها با سادگی بیشتری نسبت به شناورهای اف ال ان جی وجود دارد.
 
 
ذخیره‌سازی
 
یکی دیگر از عوامل مرتبط با ظرفیت پایانه ها، حجم و نوع ذخیره سازی ال ان جی است. برای یک پایانه خشکی، محدودیتی برای ذخیره سازی ال ان جی در صورت در دسترس بودن زمین، وجود ندارد. اما در یک شناور اف ال ان جی، مقدار ذخیره سازی به اندازه فضای در نظرگرفته شده بر روی عرشه وابسته است.

در پاره ای مواقع، امکان افزایش ظرفیت ذخیره سازی در شناورهای اف ال ان جی با پهلوگیری یک شناور اف اس آر یو وجود خواهد داشت. هرچند انتقال ال ان جی و تثبیت موقعیت آن، کاری پیچیده خواهد بود. در این سکوها، امکان تغییر در ظرفیت اولیه ذخیره سازی با نصب سکوهای جدید امکان پذیر است.
 
 
عمق آب
 
در همه گزینه های فراساحلی، عمق آب یک موضوع مهم محسوب می شود. شناورهای اف ال ان جی در عمق های کمتر از 60 متر قابل استفاده اند. این شناورها گاز دریافتی را پس از مایع سازی، ذخیره و بارگیری می کنند. اما در شرایط دشوار آب و هوایی و توفان ها، تولید ال ان جی این تاسیسات، متوقف شده و یا کاهش می یابد.

تثبیت موقعیت این شناورها نیز در مقایسه با سایر شناورهای فراساحلی، دشوارتر و پیچیده تر است. اما در سکوهای تولید ال ان جی، محدودیت بیشینه 60 متری آب برای فعالیت اف ال ان جی ها وجود ندارد. در ساخت این سکوها از پایه های محکم شده در بستر دریا استفاده می شود که از پایداری بالایی برخوردار بوده و امکان پهلوگیری شناورهای حمل کننده ال ان جی در کنار آنها به سادگی میسر خواهد بود.
 
 
عامل هزینه‌ها
 
پایانه های ال ان جی خشکی به ویژه پروژه های جدید در مناطق دورافتاده و شرایط دشوار، هزینه های هنگفت، زمان ساخت طولانی و برنامه ریزی اجرایی دشواری دارند. این هزینه ها در مورد واحدهای با ظرفیت کم و متوسط، بسیار بالا ارزیابی می شود. شناورهای اف ال ان جی نیز دارای فناوری پیشرفته و پرهزینه هستند.
 
اما در شناورهای تولید ال ان جی نزدیک ساحل و سکوهای تولید ال ان جی، تلاش شده تا هزینه ها کاهش یافته و با در دسترس بودن زیرساخت ها و ساخت موازی تجهیزات، شاهد اجرای سریع تر و کم هزینه تر طرح های با ظرفیت متوسط خواهیم بود.
 
نکته شایان توجه اینست که در همه انواع تاسیسات تولید ال ان جی، شاهد فرآیند و تجهیزات مشابهی هستیم که در سامانه های دریایی، نیاز به استانداردها و قابلیت های فعالیت در محیط فراساحلی به آن اضافه می شود.

در طراحی سکوهای تولید ال ان جی تلاش شده تا یک طراحی استاندارد و مرحله ای برای مایع سازی گاز طبیعی و ذخیره سازی ال ان جی و با قابلیت انعطاف پذیری و ساخت واحدهای مشابه در مناطق مختلف دنیا ایجاد شود.

هر یک از این اهداف برای کنترل هزینه ها و افزایش دوره عملیات، مورد توجه قرار می گیرند. به علاوه، در صورت تغییر در برنامه تولید می توان این سکوها را منتقل و بر روی جکت هایی در مناطق دیگر نصب کرد. بدین ترتیب تنها به جکت هایی جدید برای نصب سکوهای تولید ال ان جی نیاز خواهد بود.
 
 
اجرای پروژه
 
یارد ساخت این سکوها، یک بخش کلیدی در طراحی و اجرای آنها به شمار می رود. اندازه و قدرت جرثقیل و ظرفیت شناورهای حمل کننده و نصاب، یک موضوع کلیدی خواهد بود. در حالی که تنها چند یارد در دنیا از قابلیت ساخت یک شناور اف ال ان جی برخوردار هستند، اما امکان ساخت سکوهای تولید ال ان جی در بسیاری از یاردهای دنیا وجود دارد.
 
در طراحی، ساخت، انتقال و نصب سکوهای تولید ال ان جی، می توان از گزینه های مختلف استفاده و برنامه ریزی لازم برای اجرای پروژه بر اساس برنامه زمانی و بودجه مورد نیاز را اجرا کرد. نکته دیگر شایان توجه اینست برای نصب سکوهای دارای مخازن ذخیره سازی نمی توان از جرثقیل استفاده کرد و باید از روش شناورهای خودبالابر دارای آب توازن بهره برد.
 
 
ایمنی
 
راهکار ساخت سکوهای تولید ال ان جی، از پیچیدگی کمی برخوردار می باشد. هر یک از مراحل تولید بر روی یک سکو انجام می شود و تولید از انعطاف پذیری برخوردار است. سکوها و جکت های مورد استفاده بر اساس ظرفیت درنظرگرفته شده از مشخصات مختلفی برخوردار خواهد بود. جدا کردن مراحل پرریسک و خطرناک و تعیین مناطق کلیدی به بهبود مجموعه فرآیندها کمک شایانی می کند. لذا عملیات های دارای ریسک بالا، قابل مدیریت هستند. این شرایط متفاوت با شناورهای تولید ال ان جی است.
 
کارشناسان معتقدند با استقبال شرکت های صنعت ال ان جی از این دستاورد، آینده تجاری این سکوها به ویژه با بهبود بازار صنعت نفت، امیدبخش و پررونق خواهد بود.

 
نویسندگان: ماریکیو نارانجو و لاری کات برث
منبع: ماهنامه Offshore
مترجم: محسن داوری
سه شنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۱۱
کد مطلب: 21763
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *