۰

آتش سوزی‌های سریالی در جنگل‌های ایلام/مسئولان فقط وعده می‌دهند

ایلام - آتش سوزی‌های سریالی در جنگل‌ها و مراتع استان ایلام در حالی همچنان ادامه دارد که مدیران و مسئولان امر نیز فعلا فقط وعده مدیریت و ساماندهی این موضوع را مطرح می‌کنند.


به گزارش«ميزنفت»، ماه گذشته بود که آتش سوزی در جنگلهای شلم استان ایلام تمام رسانه های کشور را تحت تاثیر خود قرار داد و بیش از ۱۰۰ هکتار از جنگلهای استان در اوج بی امکاناتی در آتش سوخت.

بعد از این قضیه موجی از انتقادات متوجه مسئولان کشوری و استانی شد که چرا استان ایلام با ۶۴۰ هزار هکتار یک بالگرد برای خاموش کردن آتش سوزی ندارد، در این میان مسئولان کشوری و استانی وعده هایی برای تجهیز امکانات استان دادند ولی متاسفانه بازهم شاهد استمرار آتش سوزی در استان هستیم و خبری از امکانات به موقع نیست.

آتش سوزی گسترده منطقه سیروان که چند روز قبل اتفاق افتاد بخشهای مهمی از جنگلهای استان را نابود کرد که در این بین یک روز بعد از آتش سوزی دو فروند بالگرد به محل آتش سوزی اعزام شدند و آتش بعد از دو روز خاموش شد.

حالا این سوال پیش می آید اگر امکانات در همان ساعات اولیه در دسترس باشد قطعا خسارت به جنگلهای استان کمتر است، ولی متاسفانه برای خاموش کردن آتش در جنگلهای استان بعد از خسارتهای وارد شده تازه امکاناتی نظیر بالگرد وارد استان می شود.

آتش سوزی هایی که بعد از ۲۵ تا ۳۰ ساعت خاموش می شوند قطعا خسارتهای زیادی را در پی دارند و به دلیل کمبود امکانات و صعب العبور بودن مناطق جنگلی استان سطح خسارتها نیز بیشتر می شود.

۵۰ مورد آتش سوزی در جنگلهای استان ایلام طی سال جاری

رضا احمدی مدیر کل منابع طبیعی استان ایلام در این ارتباط به خبرنگار گفت: در سال جاری ۵۰ مورد آتش سوزی در جنگلهای استان رخ داده که نسبت به سال قبل افزایش چشمیگری داشته است.

وی بیان داشت: در همین ارتباط بیش از هزار هکتار از مراتع، جنگلهای استان دچار خسارت شده است.

این مسئول با اشاره به اینکه از این میزان ۲۰ درصد پوشش گیاهی و ۸۰ درصد مرتع بوده است، گفت: کشاورزان و دامداران استان ایلام باید در زمینه آتش سوزی همکاری بیشتری داشته باشند.

وجود امکانات در ساعات اولیه آتش سوزی بسیار حائز اهمیت است

احمد کرمی مدیر کل بحران استانداری ایلام نیز به خبرنگار مهر اظهار داشت: به طور قطع تجهیزات و امکانات استان ایلام برای مهر آتش سوزی های احتمالی کافی نیست و نیازمند تقویب بیشتر است.


وی بیان داشت: وجود امکانات در ساعات اولیه آتش سوزی باعث جلوگیری از خسارتهای بیشتر به جنگلهای استان می شود و این مهم در استان یک ضرورت است.

کرمی عنوان کرد: هم اکنون درصدد تجهیز و امکانات بیشتر برای بحث اطفای حریق در جنگل های استان هستیم.

اولویت اعتباری برای گروه های پشتیبانی

اسکندر صیدایی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان ایلام نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: بحث آتش سوزی در جنگل‌های استان یک مسئله جدی است که در تلاش هستیم در بحث افزایش اعتبارات و تجهیز امکانات اقدامات بهتری در دستور کار قرار گیرد.

وی عنوان کرد: گروه های پشتیبانی در بخشهای مختلف برای اطفا حریق در جنگلها نیازمند اعتبارات است تا آتش سوزی در کمترین زمان ممکن خاموش شود.

به هر حال مسئله آتش سوزی در سال جاری به طور گسترده و پشت سرهم در جنگلهای استان در حال انجام است که منجر به خسارتهای فراوان در درختان بلوط، پوشش گیاهی، مراتع و ...شده است.

در این میان علاوه بر اینکه تامین تجهیزات و امکانات برای استان یک ضرورت جدی است در کنار این مهم، فرهنگ سازی در بین مردم یکی دیگر از مهمترین اولویتهای پیشگیری از وقوع آتش در جنگلهای استان است که نباید نسبت به این حوزه نیز بی تفاوتی وجود داشته باشد.

منبع:مهز
سه شنبه ۳۰ تير ۱۳۹۴ ساعت ۲۰:۲۲
کد مطلب: 7355
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *