۰

نفت برای هفتمین بار به بورس می‌آید

امروز برای آخرین بار در سال ۱۳۹۷ و همچنین طی هفتمین مرحله، نفت خام سبک در بورس انرژی عرضه می‌شود. این عرضه‌ها در سال ۱۳۹۸ هم ادامه خواهد داشت.
بورس - میز نفت
بورس - میز نفت
به گزارش میز نفت ، امروز برای هفتمین بار نفت خام سبک ایران در بورس انرژی عرضه می‌شود. در این عرضه همچون نوبت قبل یک میلیون بشکه نفت خام با حجم خرید حداقل ۳۵ هزار بشکه و قیمت پایه ۶۱ دلار و ۷۳ سنت برای هر بشکه تعیین شده است.

در این نوبت از عرضه امکان واریز پیش پرداخت شش درصد به صورت ارزی فراهم شده است و برای تسویه باقیمانده وجه، خریداران می‌توانند از سازوکارهای ارزی مورد تأیید شرکت ملی نفت ایران استفاده کنند.

در ۶ مرحله قبل چقدر نفت خام معامله شد؟

ششم آبان امسال برای اولین بار یک میلیون بشکه نفت خام سبک در بورس انرژی عرضه شد که در نهایت سه خریدار، ۲۸۰ هزار بشکه نفت را به قیمت هر بشکه ۷۴ دلار و ۸۵ سنت خریدند.

در ادامه عرضه نفت در بورس انرژی، ۲۰ آبان ماه امسال بود که ۷۰۰ هزار بشکه نفت خام سبک ایران برای دومین مرحله عرضه شد و به قیمت هر بشکه ۶۴.۹۷ دلار به فروش رسید. در نتیجه قیمت هر بشکه نفت در بورس ایران تقریباً ۱۰ دلار نسبت به بار اول کاهش یافت.

مدتی بود که از عرضه دوباره نفت خام در بورس خبری نبود تا اینکه بالاخره بعد از هفته‌ها، قرار شد برای سومین بار نفت خام سبک در بورس انرژی عرضه شود. آن طور که شرکت ملی نفت ایران اعلام کرده است، اول بهمن ۱۳۹۷ یک میلیون بشکه نفت خام سبک در حجم‌های ۳۵ هزار بشکه‌ای با قیمت پایه ۵۲.۴۲ دلار به ازای هر بشکه عرضه خواهد شد.

در سومین دوره از عرضه نفت خام سبک در بورس انرژی علاوه بر امکان تسویه حساب با ارزهای بین‌المللی، امکان تسویه کامل با ارز ریال ایران با نرخ سنا وجود دارد و همانطور که سابقا مدیرعامل بورس انرژی اعلام کرده بود، دوره تسویه حساب معاملات نسبت به دو دوره قبلی از ۶۰ به ۹۰ روز افزایش یافته است.

این بار قیمت پایه نفت خام در بورس نسبت به قیمت کشف شده در دومین عرضه حدود ۱۲ دلار کاهش یافته است اما در نهایت برای این عرضه هیچ معامله‌ای انجام نشد.

در مرحله چهارم عرضه نیز همانند نوبت سوم، حجم خرید حداقل تعداد ۳۵ هزار بشکه است اما قیمت پایه ۵۶ دلار و ۲۴ سنت برای هر بشکه تعیین شده است؛ در نتیجه در این دوره قیمت پایه حدود چهار دلار رشد کرده است که این عرضه هم بی‌مشتری ماند.

اما در پنجمین عرضه نفت خام سبک در رینگ بین‌الملل بورس انرژی یک میلیون بشکه نفت خام سبک با حجم خرید حداقل تعداد ۳۵ هزار بشکه و قیمت پایه ۵۶ دلار و ۸۱ سنت برای هر بشکه تعیین شد و روی تابلوی معاملات نشست و در نهایت فقط یک محموله ۳۵ هزار بشکه‌ای نفت خام سبک به قیمت هر بشکه ۵۲ دلار و ۲۵ سنت به فروش رفت.

در ششمین عرضه نفت خام در بورس نیز یک میلیون بشکه نفت عرضه شد که قیمت پایه آن ۵۹ دلار و ۶۳ سنت بود اما برای این عرضه نیز مشتری پیدا نشد.



منبع : ایسنا
دوشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۰۸
کد مطلب: 23281
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *