۰

نظر غرضی در باره کاهش قیمت نفت

وزیر اسبق نفت ایران با بیان اینکه ایران با اثرگذاری در منطقه باید اوپک را وادار به کاهش تولید نفت کند، گفت:‌ آمریکا در مذاکرات هسته‌ای اگر امتیاز هم بدهد به دلیل اینکه نمی‌خواهد ایران قدرت سیاسی منطقه باشد برای بازپس‌گیری آن تلاش می‌کند.
به گزارش «ميزنفت»،سیدمحمد غرضی  در پاسخ به سوال فارس که آیا با کاهش قیمت نفت به بشکه‌ای ۸۰ دلار امسال کشور با کسری بودجه مواجه می‌شود، گفت:‌ ایران ظرفیت تولید ۴.۳ میلیون بشکه نفت را دارد و روزانه بیش از یک میلیون بشکه صادر می‌کند. اگرچه قیمت به ۸۰ دلار کاهش یافته، اما می‌تواند با افزایش صادرات به ۱.۲ میلیون بشکه با کسری بودجه مواجه نمی‌شود.

وزیر اسبق نفت ایران در پاسخ به این پرسش که آیا موضوع کاهش قیمت نفت سیاسی است، یا واقعا عربستان به دنبال از دست ندادن بازارهای نفت خود در آمریکا است، گفت:‌ زمانی که بنده وزیر نفت بودم، اوپک ۲۴ میلیون بشکه صادر می‌کرد که سهم عربستان ۱۰.۵ میلیون بشکه بود و ایران بیش از ۱۳ هزار بشکه صادر نمی‌کرد، اما ایران توانست با تحمیل سیاست‌ها و برنامه‌های خود تولید خود را به ۲.۴ میلیون بشکه در روز افزایش دهد و جمع کل اوپک از ۲۴ میلیون بشکه به ۱۶ میلیون بشکه رسید.

وی تأکید کرد: ایران نقش بسیار مهمی در منطقه دارد و می‌تواند تصمیم‌های خود را در اوپک اجرا کند.

وزیر اسبق نفت در مورد مذاکرات هسته‌ای ایران که در عمان برگزار می‌شود، گفت: آمریکایی‌ها از دهه ۱۳۲۰ تاکنون سر ستیز با ایران داشته‌اند و دارند. همواره به کشورهای دیگر حمله کردند. آمریکا قبول نمی‌کند که ایران یک قدرت سیاسی در منطقه باشد.

غرضی درباره نتیجه مذاکرات گفت: اگر آمریکایی‌ها این دفعه هم بخواهند امتیاز بدهند، مطمئن باشید، در جهت پس گرفتن آن امتیاز خواهند بود. این مذاکرات به جلو می‌رود، اما ختم نخواهد شد.
دوشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۴۲
کد مطلب: 3670
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *