۰
وال استریت ژونال افشا کرد

رامیرز، سفیر نفتی عربستان!

وال استریت ژورنال نوشت : مقامات عربستان می ترسیدند اگر ریاض به تنهایی تولید را کاهش دهد ، دیگر تولید کنندگان هجوم بیاورند و سهم بازار را از دست عربستان خارج کنند.
رامیرز، سفیر نفتی عربستان!
به گزارش «ميزنفت»، این نشریه آمریکایی در تحلیلی به قلم جی سولومون نوشت : نماینده عربستان سعودی در اوپک اوایل اکتبر با بیان اینکه دولت این کشور رضایت دارد قیمت جهانی نفت کاهش یابد شرکت کنندگان در سمیناری در نیویورک را شگفت زده کرد.

افراد مطلع درباره این نشست گفتند این پیام ناصر الدوساری بر خلاف چند دهه رویه عربستان است که بالا نگه داشتن قیمت با محدود کردن تولید جهانی نفت را دنبال می کند. این سخنان ، زمینه را آماده کرد تا مقامات ارشد نفتی عربستان سعودی اواخر ماه گذشته پس از متقاعد کردن دیگر اعضای سازمان کشورهای صادر کننده نفت ( اوپک ) به ثابت نگه داشتن تولید ، قیمت ها را کاهش دهند.

کشورهای سخت ضربه خورده مانند ایران، روسیه و ونزوئلا مشکوک هستند این اقدام تلاشی هماهنگ بین پادشاهی نفت خیر عربستان و متحد قدیمی آن ایالات متحده برای تضعیف اقتصاد دشمنان و جایگاه ژئوپولیتیک آنها باشد.

در استراتژی جدید نفتی عربستان سعودی که مقامات ارشد خاورمیانه، آمریکا و اروپا در مصاحبه ها به بخش هایی از آن اشاره می کنند ، به ائتلافی قدیمی مربوط نمی شود.در اینجا قضیه رقابتی تازه آغاز شده مطرح است که بر اساس آنچه عربستان سعودی ، تهدید ناشی از شرکت های انرژی آمریکا می داند قرار دارد.

تولید نفت شیل در مکان هایی مانند تگزاس و داکوتای شمالی ، تولید آمریکا را افزایش داده و با منتقل شدن صادرات نفت از اعضای اوپک به آمریکا ، موجب عرضه بیش از حد در جهان شده است.

افراد مطلع گفتند پیام ماه اکتبر دوساری ، چالشی مستقیم برای شرکت های انرژی در آمریکای شمالی است که عربستان معتقد است با استفاده از فناوری های جدید نفت شیل به اشباع عرضه دامن زده اند.

مقامات عربستان متوجه شدند در بحبوحه سیل جدید عرضه نفت خام ، نمی توانند قیمت ها را افزایش دهند. مقامات عربستان همچنین به این نتیجه رسیدند که بسیاری از اعضای دیگر اوپک و همچنین تولید کنندگان بزرگ غیر اوپک مانند روسیه و مکزیک از کاهش جدی تولید نفت خودداری خواهند کرد. مقامات عربستان می ترسیدند اگر ریاض به تنهایی تولید را کاهش دهد ، دیگر تولید کنندگان هجوم بیاورند و سهم بازار را از دست عربستان خارج کنند.

افراد مطلع گفتند علی النعیمی وزیر نفت عربستان چنین نتیجه گیری را فقط ۴۸ ساعت قبل ازتصمیم بیست و هفت نوامبر اوپک در نشستی در وین با روسای نفت چند کشور بزرگ تولید کننده و مطرح کردن کاهش هماهنگ تولید آزمایش کرد.نعیمی نگران بود در نشست اوپک نتواند موافقت طرف های دیگر را بدست آورد.

گزینه باقیمانده این بود : قیمت های نفت کاهش یابد تا مشخص شود تولید کنندگان نفت شیل در آمریکا چه مدت و تا چه سطوحی می توانند به تولید نفت ادامه دهند.اقدام بیست و هفت نوامبر اوپک به کاهش قیمت نفت خام به کمتر از ۶۰ دلار در هر بشکه از بیش از ۱۰۰ دلار در تابستان امسال کمک کرد.

این اقدام ، اختلاف میان اعضای اوپک و دیگر قدرت های انرژی را تشدید کرد که به قیمت های نفت سه رقمی برای افزایش ترازنامه دولتهای خود عادت کرده اند.آقای نعیمی روز پنجشنبه گفت عربستان سعودی و اوپک در بحبوجه ضعیف بودن قیمت ، هیچ چاره ای جز نگه داشتن تولید در سطوح فعلی ندارند.

خبرگزاری رسمی عربستان به نقل از نعیمی اعلام کرد :« در وضعیتی شبیه به این،برای پادشاهی عربستان یا اوپک، هر گونه اقدامی که ممکن است به کاهش سهم بازار و سهمیه های بالاتر برای دیگران منجر شود اگر غیر ممکن نباشد ، دشوار خواهد بود آنهم در زمانی که کنترل قیمت ها دشوار است . »

عربستان و آمریکا از جنگ جهانی دوم متحدانی نزدیک بوده اند. عربستان عرضه نفت را حفظ و در ازای آن امریکا امنیت مرزهای عربستان را تضمین می کرده است.

مقامات آمریکا و عربستان گفتند اما ظهور ایالات متحده به عنوان یک رقیب انرژی در حال آزمایش این مبنا به شیوه هایی است که هنوز به طور کامل درک نشده اند.

مقامات عرب، آمریکایی و مقامات اروپایی گفتند عربستان با اجازه دادن برای اینکه قیمت نفت کاهش یابد خطر می کند. مقامات عربستان گفته اند اقتصاد این کشور تا حدودی به لطف 750 میلیارد دلار ذخایر ارزی خود می تواند دست کم دو سال با قیمت های پایین نفت دوام بیاورد. مقامات عرب باور دارند بسیاری از تولید کنندگان کمتر کارآمد مجبور خواهند شد از بازار بیرون بروند.

با این حال ، برخی از مدیران صنعت نفت گفته اند ریاض و آقای نعیمی ممکن است اینکه فن آوری و رونق نفت شیل اساسا چگونه بازارهای انرژی را تغییر دهد دست کم گرفته باشند.

این مدیران صنعت نفت اعلام کرده اند بسیاری از شرکت های ایالات متحده با نفت زیر 40 دلار نیز می توانند درآمد داشته باشند یا نه سود کنند و نه متحمل ضرر شوند.

اقدام عربستان همچنین شکاف ها در محفل حاکم عربستان را نمایان کرد. ماه اکتبر، زمانی که کاهش قیمت نفت شتاب گرفته بود، ولید بن طلال شاهزاده ثروتمند سعودی و از بستگان پادشاه عربستان در نامه ای سرگشاده از نعیمی به سبب بی اعتنایی به کاهش قیمت های نفت انتقاد کرد.

وی نوشت :« کم اهمیت دانستن تاثیر این وضع ، فاجعه ای است که نمی توان به آن اشاره نکرد.»
افراد مطلع گفتند همان زمان، شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان معاون نعیمی و یکی دیگر از بستگان پادشاه عربستان گفت بودجه این کشور نمی تواند قیمت های پایین تر را برای مدتی طولانی تحمل کند.

عربستان سعودی و ذخایر عظیم انرژی آن، به مدت پنجاه سال نقش مهمی در شکل دادن به امور جهان بازی کرده است. دولت ریگان در دهه هزار و نهصد و هشتاد اعلام کرد عربستان سعودی با حفظ تولید بالای نفت موجب کاهش قیمت و تضعیف مالی اتحاد جماهیر شوروی شد .کاهش قیمت همچنین موجب بهبود اقتصاد آمریکا شد.

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا روز یکشنبه گفت اتحاد واشنگتن با عربستان سعودی همچنان قوی و بر همکاری در خصوص مسائل متعدد اقتصادی و امنیتی متمرکز است.

مقامات آمریکایی و عربستانی گفتند دولت باراک اوباما رئیس جمهور در همکاری نزدیک با عربستان سعودی تلاش کرده است با استفاده از بازارهای انرژی ، ایران را برای محدود کردن برنامه هسته ای خود تحت فشار قرار دهد.

مقامات ایالات متحده سال ۲۰۰۹ هماهنگی هایی با عربستان سعودی، امارات متحده عربی و کویت هماهنگی هایی انجام دادند تا اطمینان حاصل کنند خریداران عمده نفت ایران اگر از نفت این کشور محروم شوند ، جایگزین هایی دارند.

رابرت آینهورن که تحریم های ایالات متحده علیه ایران در دولت اوباما را هماهنگ می کرده است گفت :« این استراتژی کمک کرد غرب صادرات نفتی ایران را در سه سال گذشته به نصف کاهش دهد. آنچه این امکان را فراهم کرد این بود که عربستان سعودی و دیگران قادر به تولید نفت بیشتر بودند.»

اما روابط واشنگتن با ریاض در سال های اخیر به دلیل اختلاف بر سر نحوه برخورد دولت اوباما با بی ثباتی سیاسی در خاورمیانه تیره شده است . عبد الله پادشاه عربستان سال گذشته خشمگین شد زمانی که اوباما به تعهد خود مبنی بر حمله نظامی پس از استفاده بشار اسد رئیس جمهور سوریه از سلاح های شیمیایی بر ضد شهروندانش عمل نکرد.

مقامات عربستان همچنین پس از آنکه دولت اوباما مذاکرات هسته ای مخفی با ایران - رقیب منطقه ای ریاض - را سال ۲۰۱۲ آغاز کرد احساس کردند فریب داده شده اند.

نواف عبید محقق مدعو در مرکز بلفر دانشگاه هاروارد که به دولت عربستان در خصوص سیاست خارجی مشورت می داده است گفت :«‌اعتماد عربستان سعودی به محفاظت ایالات متحده دیگر وجود ندارد.عربستان سعودی همچنان مهم ترین شریک استراتژیک امریکا در خاورمیانه باقی می ماند اما نزدیک ترین شریک واشنگتن نخواهد بود.»

آموس هاچستاین فرستاده ویژه وزارت امور خارجه ایالات متحده و هماهنگ کننده امور بین المللی انرژی گفت واشنگتن در حال ورود به عصری جدید در رابطه با عربستان سعودی است اگر چه این ائتلاف همچنان برای اقتصاد جهانی حیاتی است.رابطه ما با عربستان سعودی هرگز وابسته به انرژی نبوده است. رابطه ما در حال تحول است. ما هرگز وابسته به انرژی نخواهیم بود زیرا انرژی ، کالایی جهانی است. اما ما می توانیم کارآمد تر و خودکفاتر باشیم.»

مقامات ارشد عربستانی و آمریکایی گفتند رونق انرژی آمریکا روابط را پیچیده تر کرده است . مقامات عربستانی در ماههای اخیر در مشخص کردن تاثیر رونق آمریکا بهت زده به نظر می رسیده اند.

ابراهیم المهنی مشاور ارشد آقای نعیمی اواخر ماه سپتامبر به طور علنی در بحرین گفت تصور نمی کند قیمت نفت به سبب هزینه های بالای استخراج نفت شیل آمریکای شمالی به زیر ۹۰ دلار در هر بشکه کاهش یابد.

در حالی که قیمت ها همچنان رو به کاهش بود ، عربستان عمدتا سکوت کرد. بعد  آقای نعیمی اواخر ماه سپتامبر به تعطیلات رفت و از بحث های عمومی در مورد اینکه آیا اوپک باید در نشست ماه نوامبر تولید را کاهش دهد دور شد.

افراد مطلع گفتند نظرات آقای نعیمی می تواند بازارهای نفت را بهم بریزد یا آرام کند.

در طول غیبت نعیمی در داخل دولت در مورد چگونگی مانع شدن از کاهش قیمت نفت مجادله وجود داشت. مسئله ای که وجود داشت این بود : آیا باید بر متوقف کردن تاثیر کوتاه کاهش قیمت نفت بر درآمدها متمرکز شد یا باید از پتانسیل میان مدت کاهش رقابت از طرف تولید کنندگان نفت شیل درآمریکای شمالی تمرکز کرد.

از سوی دیگر ، اعضای اوپک با کاهش دادن قیمت ها ، اغلب یکدیگر را تضعیف می کنند.
مقامات صنعتی گفتند شرکت آرامکوی عربستان اوایل ماه نوامبر قیمت های فروش نفت به مشتریان در ایالات متحده را کاهش داد.

نعیمی پس از بازگشت از تعطیلات خود، با وزیر امور خارجه ونزوئلا و رافائل رامیرز نماینده اصلی این کشور در اوپک در مکزیک ملاقات نمود. افراد مطلع گفتند نعیمی به طور خصوصی به میزبانان خود گفت تنها در صورتی که ونزوئلا بتواند تولید کنندگان داخل و خارج اوپک را در خصوص مشارکت متقاعد کند ، وی از کاهش تولید حمایت می کند.

آقای رامیرز به روسیه، الجزایر، ایران و قطر سفر کرد تا حمایت این کشورها را در مورد کاهش تولید جلب کند. رامیرز دو روز قبل از جلسه بیست و هفت نوامبر ، مقامات ارشد انرژی از روسیه ، مکزیک و عربستان از جمله نعیمی را در هتل هایت وین دور هم جمع کرد.

مقامات مطلع گفتند در این دیدار مطرح شد که روزانه دو میلیون بشکه از تولید نفت کاسته شود. اوپک بخش اعظم این کاهش تولید را به عهده می گرفت ولی پیش بینی شده بود روسیه و مکزیک رویهم پانصد هزار بشکه از تولید خود بکاهند.

این مقامات گفتند نعیمی پیش بینی می کرد روسیه از کاهش تولید خودداری کند.در واقع ، هیئت های روسیه اعلام کردند به دلایل فنی نمی توانند این کار را انجام دهند و اینکه آنها ممکن است با بستن چاهها ، توانایی استخراج را از دست بدهند.

یک مقام شرکت دولتی نفت روسیه تایید کرد چنین نشستی برگزار شده است ولی این موضوع را انکار کرد که در مورد کاهش تولید صحبت شده است.



________________
دوشنبه ۱ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۸:۳۹
کد مطلب: 4388
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *