۰

سبد نفتی اوپک در مرز ۵۷ دلار قرار گرفت

قیمت سبد نفتی اوپک با افزایش یک دلار و ۳۸ سنتی به ۵۶.۹۰ دلار رسید، اما از بالاترین قیمت امسال ۵۳ دلار کمتر است.
سبد نفتی اوپک در مرز ۵۷ دلار قرار گرفت
به گزارش «ميزنفت» به نقل از فارس،  سازمان کشورهای تولید و صادرکننده نفت اوپک، در آخرین به روز رسانی سایت خود اعلام کرد، هر بشکه سبد نفتی این سازمان، روز دو شنبه با افزایش یک دلار و ۳۸ سنتی نسبت به روز جمعه ۵۶.۹۰ دلار معامله شد.

این نوع نفت روز جمعه با کاهش ۷۸ سنتی نسبت به روز ۵ شنبه به ۵۵.۵۲ دلار در هر بشکه رسیده بود.

سبد نفتی اوپک در روز پنج شنبه پیش از ۱۷ روز کاهش افزایش یافته و به ۵۶.۳۰ دلار رسیده بود که دوباره در روز جمعه کاهش یافت و رکود جدیدی در کمترین رقم سال ۲۰۱۴ به ثبت رساند.

این نوع هفته گذشته برای نخستین بار در سال جاری میلادی ۵۰ دلاری شد و ۵۵.۹۱ دلار در هر بشکه فروخته شد.

با این حال این نوع نفت با بالاترین قیمت نفت اوپک در سال ۲۰۱۴ برابر با ۱۱۰.۲۶ دلار فاصله ۵۳.۳۶ دلاری دارد.

به دنبال انتشار پیش بینی مبنی بر اینکه قیمت نفت برنت در چند هفته منتهی به پایان سال میلادی بالای ۶۰ دلار خواهد ماند و همچنین برداشت سود از سوی سرمایه گذاران، قیمت نفت برنت افزایش یافت، این نوع نفت روز گذشته تا مرز ۶۳ دلار نیز بالا رفت، اما این نوع نفت امروز به زیر ۶۰ دلار کاهش یافت.

قیمت نفت برنت در روز جمعه، ۵ درصد افزایش یافته بود که بیشترین افزایش در دو سال گذشته به شمار می‌رفت.

در حال حاضر بیشتر تحلیل‌ها بر سیاسی بودن نوع عملکرد برخی کشورهای تولیدکننده نفت عضو اوپک نظیر عربستان حکایت دارد، به گفته تحلیلگران دلیل اصلی واکنش های عربستان ضربه زدن به ایران و روسیه در راستای همکاری با آمریکاست، اما مقامات این کشور این تحلیل ها را رد و حتی برخی از کشورها به طور غیر مستقیم از ریاض حمایت می کنند.

به عنوان مثال وزیر نفت امارات در واکنش به اظهارات زنگنه که کاهش قیمت نفت را «توطئه سیاسی» خواند، گفت، هیچ توطئه‌ای در کار نیست، بازار نفت، بازاری است که قیمت ها در آن بالا و پایین می رود، اما در عین حال از کشورهای تولیدکننده خواست تولید خود را افزایش ندهند.

وزیر نفت عربستان هم در توجیه تلاش کشورش برای عدم کاهش تولید نفت اوپک در نشست ماه نوامبر این سازمان، عدم همکاری کشورهای تولیدکننده غیر اوپکی را بهانه کرد و دوباره تاکید کرد که عربستان تولید نفت خود را کاهش نمی دهد. اظهاراتی که مانع از افزایش بیشتر قیمت نفت در روزهای گذشته شد.

در این میان، یک روزنامه نگار آمریکایی هم از دست داشتن سازمان سیای آمریکا در کاهش های اخیر قیمت نفت خبر داد.

وینسن مدسن خبرنگار مقیم واشنگتن در گزارشی در پایگاه اختصاصی خود نوشت، سازمان جاسوسی سیا مهندسی عرضه بیش از حد نفت به بازار را برای شکست «ولادیمیر پوتین» رییس جمهور روسیه و «نیکولاس مادورو» رییس جمهور ونزوئلا و البته ایران برنامه‌ریزی کرده است.

سبد نفتی اوپک متشکل از نفت صحرای الجزایر، نفت گیراسول آنگولا، نفت اورینت اکوادور، نفت سنگین ایران، نفت سبک بصره عراق، نفت صادراتی کویت، سیدر لیبی، بونی لایت نیجریه، نفت مارین قطر، نفت سبک عربستان، نفت موربان امارات و مِرِی ونزوئلا است.
سه شنبه ۲ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۰۴
کد مطلب: 4407
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *