۰

تشبیه خصوصی‎سازی صنعت پتروشیمی با اصلاحات ارضی"شاه"

معاون وزیر نفت با انتقاد از نحوه خصوصی سازی‌های انجام شده در صنعت پتروشیمی، گفت: "خصوصی سازی نامطلوب، همان بلایی را بر سر صنعت پتروشیمی آورد که شاه با انجام اصلاحات ارضی خود بر سر کشاورزی مملکت آورد."
تشبیه خصوصی‎سازی صنعت پتروشیمی با اصلاحات ارضی"شاه"
به گزارش «ميزنفت» به نقل از فارس، عباس شعری مقدم امروز در جشن ۵۰ سالگی صنعت پتروشیمی با بیان اینکه تاکنون ۳ مرحله در توسعه صنایع پتروشیمی ایران به وقوع پیوسته است، گفت: مرحله اول پیش از انقلاب اسلامی کلید خورد که در این مرحله ۵ میلیون تن ظرفیت محصولات پتروشیمی در ایران ایجاد شد.

معاون وزیر نفت با اعلام اینکه مرحله دوم توسعه صنعت پتروشیمی پس از پایان جنگ تحمیلی و با ایجاد ۱۴ میلیون تن ظرفیت جدید پتروشیمیایی حاصل شد، تصریح کرد: همچنین در مرحله سوم ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی در ایران به ۶۰ میلیون تن در سال افزایش یافت که اگر جهش‌های توسعه ای صنعت پتروشیمی ادامه پیدا می کرد، هم اکنون باید ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی کشور به ۱۲۰ میلیون تن افزایش پیدا می کرد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، یکی از دلایل عدم تحقق اهداف توسعه صنعت پتروشیمی را تحریم‌های بین المللی عنوان کرد و افزود: کم تجربگی مسئولان در خصوصی سازی صنعت پتروشیمی هم در عقب گرد و تاخیرهای توسعه ای این صنعت تاثیرگذار بوده است.

این مقام مسئول با انتقاد از اجرای نامطلوب خصوصی سازی در صنایع پتروشیمی ایران، اظهارداشت: به دلیل خصوصی سازی اشتباه، منابع مالی و اعتبارات توسعه صنایع پتروشیمی در کشور محدود شد و همین امر منجر به تاخیر و عقب ماندگی ها در توسعه صنعت استراتژیک شده است.

معاون وزیر نفت تاکید کرد: "خصوصی سازی نامطلوب، همان بلایی را بر سر صنعت پتروشیمی آورد که شاه با انجام اصلاحات ارضی خود بر سر کشاورزی مملکت آورد".

شعری مقدم در ادامه ظرفیت فعلی تولید محصولات پتروشیمی کشور را حدود ۶۰ میلیون تن عنوان کرد و یادآور شد: در شرایط فعلی به دلیل خصوصی سازی اشتباه، منابع درآمدی قابل توجهی برای شرکت ملی صنایع پتروشیمی باقی نمانده اما پرداخت بدهی‌های پتروشیمی‌های واگذار شده بابت وام‌های ارزی برعهده شرکت ملی صنایع پتروشیمی است.

به گفته این مقام مسئول، امروزه از میان میلیاردها دارایی ایجاد شده در صنعت پتروشیمی تنها ۲۰ درصد از هلدینگ خلیج فارس و مالکیت شرکت پژوهش و فناوری، سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی بندر امام (ره)، تاسیسات پایانه ها و مخازن و فرودگاه ماهشهر در اختیار شرکت ملی صنایع پتروشیمی است.

وی با اشاره به بهرداری ۷ میلیون تن ظرفیت جدید محصولات پتروشیمی در سال ۹۴، تاکید کرد: از این رو پیش بینی می‌شود تا پایان سال آینده ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی کشور به مرز ۷۰ میلیون تن افزایش یابد.

شعری مقدم با اشاره به ۶۷ طرح نیمه تمام پتروشیمی در کشور، گفت: بهره برداری و تکمیل این طرح‌های جدید پتروشیمی به منابع ارزی نیاز دارد که در کنار مذاکره با سرمایه گذاران غیر دولتی، اقداماتی برای تامین خوراک، زمین و سرویس‌های جانبی آنها انجام شده است.

این مقام مسئول با یادآوری اینکه از ۶۰ میلیون تن ظرفیت فعلی تولید محصولات پتروشیمی به دلیل کمبود خوراک بیش از ۴۰ میلیون تن محصول تولید نمی‌شود، تاکید کرد: پیش بینی می شود به زودی با تکمیل خط لوله اتیلن غرب تا میاندوآب، خوراک مورد نیاز واحدهای پتروشیمی در مسیر این خط لوله تامین شود.

شعری مقدم همچنین با اشاره به وجود ۶۷ طرح نیمه تمام پتروشیمی از برنامه چهارم و پنجم توسعه کشور، تصریح کرد: از این تعداد ۱۵ طرح پتروشیمی دارای پیشرفت بیش از ۶۰ درصد بوده که ۳ مجتمع آن با ظرفیت ۱.۴ میلیون تن تا پایان سال‌جاری و ۱۱ طرح دیگر پتروشیمی با ظرفیت ۷ میلیون تن سال آینده به بهره برداری خواهند رسید.
دوشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۰۸
کد مطلب: 4818
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *