۰
۱
آمادگی برای صادرات به ایران

فولاد هندی در مقابل نفت ایران

نیاز ایران به سیمان ، فولاد و مواد غذایی در حالی که ظرفیت بالقوه تولید نفت ایران از هم اکنون بازار را تحت تاثیر قرار داده است ، تحلیلگران بر این باورند که بخش های دیگر نظیر سیمان ، فولاد و محصولات کشاورزی نیز تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.
فولاد هندی در مقابل نفت ایران
به گزارش «ميزنفت»، خبرگزاری رویترز در گزارشی از سنگاپور با عنوان " توافق ایران به عرضه بیش از حد نفت خواهد افزود و راه را برای واردات سیمان و فولاد باز خواهد کرد " می نویسد: هر گونه توافق هسته ای ایران و شش قدرت جهانی که موجب کاهش تحریم های تهران شود می تواند نفت بیشتری را روانه بازارکند که از هم اکنون دستخوش مازاد عرضه است و در عین حال بخش هایی نظیر سیمان و فولاد نیز همزمان با تلاش ایران برای احیای اقتصاد خود، افزایش تقاضا را شاهد خواهند بود.

مقامات شرکت کننده در مذاکرات هسته ای ایران روز یکشنبه اعلام کردند به توافقی که موجب کاهش تحریم های ایران در ازای کنترل برنامه هسته ای این کشور می شود، نزدیک شدند اگر چه انتظار نمی رود تا پیش از روز دوشنبه هیچ توافقی حاصل شود.

تحلیلگران در تعیین آثار لغو تحریم های ایران بر بازارهای کالاهای بین المللی بیشتر روی بخش نفت متمرکز شده اند.

زمان بندی لغو اقداماتی که صادرات نفت خام ایران را کاهش داده است و نیز تحریم تسلیحاتی شورای امنیت سازمان ملل متحد و ممنوعیت برنامه موشکی بالستیک این کشور جزء موضوعات اصلی باقیمانده در دستیابی به توافق بوده است.

اما حتی با دستیابی به توافق دیپلماتیک در این هفته، آغاز صادرات مقادیر قابل توجه نفت خام بار دیگر به صرف زمان نیاز خواهد داشت چرا که نخست تحریم ها بر صادرات باید رسما لغو و تاسیسات نفتی ایران نوسازی شود.

نیک شارما مدیر عامل شرکت مشورتی و تحقیقاتی IHS می گوید لغو تحریم ها می تواند روزانه حدود ۲۰۰ هزار بشکه نفت خام به تولید ایران بیافزاید که مقدار چندان قابل توجهی نیست.

وی در ادامه سخنان خود پیش بینی کرد برای افزودن روزانه یک میلیون بشکه نفت خام به صادرات ایران دست کم ۱۸ ماه وقت نیاز است.

موسسه اقتصاد انرژی دولتی ژاپن نیز اعلام کرد اگر توافق حاصل شود، تولید نفت خام ایران ممکن است تا نیمه دوم سال ۲۰۱۶ روزانه ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار بشکه نفت خام افزایش یابد.

ایران که یکی از اعضای سازمان کشورهای صادر کننده نفت خام " اوپک " است مقادیر قابل توجهی از ذخایر نفت خام جهان را داراست. این کشور پیش از تحریم های غرب بر سر  برنامه های هسته ای اش که صادرات آن را به حدود روزانه یک میلیون بشکه نفت خام طی دست کم یک و نیم تا دو سال رساند ، روزانه تقریبا سه میلیون بشکه نفت خام صادر می کرد.

افزایش میزان تولید در سطح عرضه کنونی ، به طور تخمینی موجب می شود روزانه دو میلیون و شش هزار بشکه نفت خام مازاد بر تقاضای کنونی جهانی نفت تولید شود که تهدیدی برای ظرفیت های ذخیره سازی نفت داخل و فلات قاره محسوب می شود.

تحلیلگران می گویند افزایش بیشتر عرضه نفت موجب کاهش قیمت ها به سطح دوران اوج بحران مالی جهانی سال ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ یا پایین تر از آن خواهد شد.

نیاز ایران به سیمان ، فولاد و مواد غذایی در حالی که ظرفیت بالقوه تولید نفت ایران از هم اکنون بازار را تحت تاثیر قرار داده است ، تحلیلگران بر این باورند که بخش های دیگر نظیر سیمان ، فولاد و محصولات کشاورزی نیز تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

یان کلاکستون مدیر عامل شرکت کشتیرانی تایلندی تورسن شیپینگ در این خصوص گفت پس از سال ها بی اعتنایی ، اگر تحریم ها کاهش یابد ، پس از آن صادرات نفت خام ایران می تواند طرح توسعه زیربنایی را تامین مالی کند که به فولاد ، برق و سیمان نیاز خواهد داشت.

وی افزود آنها در حال حاضر امکانات تولید سیمان ندارند بنا بر این سیمان به صورت کیسه ای یا عمده به همراه فولاد برای ساخت و ساز می تواند اقلامی محسوب شوند که تحت تاثیر قرار می گیرند چون منشا واردات آنها از هند ، خاور میانه و چین است.

وی افزود ایران همچنین به واردات محصولات کشاورزی بیشتر نظیر برنج ، گندم ، ذرت و سویا نیاز دارد.
وی گفت همزمان با افزایش تولید ناخالص داخلی و افزایش سطح توزیع درآمد ، نیاز ایران به واردات حجم عمده گندم ، ذرت و برنج بار دیگر از تایلند ، هند ، و آمریکا افزایش پیدا می کند - اگر از این کشورها نباشد از آمریکای جنوبی و منطقه دریای سیاه تامین خواهد کرد.

ایران همیشه تامین کننده اصلی سنگ آهن برای چین بوده است اگر چه تحلیلگران می گویند به دلیل مازاد عرضه جهانی و بهای بی سابقه پایین آن ، بعید است که ایران بخواهد در سطح وسیع از سرگیری قابل توجه فعالیت ها در این بخش را دنبال کند.
دوشنبه ۲۲ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۵۸
کد مطلب: 7168
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


Ahmad
گمان کنم این مطلب مربوط به سالهای آغازین تحریم ایران باشد زیرا امروز 1394 ایران صادرکننده فولاد و سیمان است و نیازی به این دو کالا ندارد
لطفا قبل از درج این مطالب با سازمان توسعه تجارت هماهنگی داشته باشید