۰

ملک سلمان به دنبال تغییرات در آرامکو

تغییرات در بدنه صنعت نفت عربستان از سوی ملک سلمان، به عاملی جدید برای غیرقابل پیش بینی بودن سیاست نفتی ریاض در مقطع زمانی فعلی که این کشور درگیر مشکل افت قیمت نفت و جنگ در یمن است، تبدیل شده است.
ملک سلمان به دنبال تغییرات در آرامکو - میز نفت
ملک سلمان به دنبال تغییرات در آرامکو - میز نفت
شرکت آرامکوی عربستان از ماه آوریل، یعنی زمانی که خالد فلیج به سمت وزارت بهداشت رسید، فاقد مدیر اجرایی دائمی است. شورای عالی نفت نیز  که معمولا تصمیمات مربوط به سیاست انرژی عربستان در آن اتخاذ می شد در ماه ژانویه منحل شد.

هرچند بزرگترین صادر کننده نفت جهان همواره ثبات و تداوم را در سیاست نفتی خود حفظ کرده، اما این تغییرات در کنار تغییر در استراتژی بازار که موجب کاهش جهانی قیمت نفت شده، تحلیلگران و تجار را بر آن داشته تا در پی حدس زدن نگاه بلند مدت ملک سلمان برآیند.

به گفته تحلیلگران بازار، عناصر اصلی سیاست نفتی عربستان، یعنی حفظ توانایی برقراری ثبات در بازار از طریق برخورداری از یک ظرفیت تولید مازاد قابل توجه و عدم تمایل نسبت به دخالت در بازار به دلایل سیاسی، همچنان پابرجا هستند.

اما این ابهامات منجر به گمانه زنی ها در مورد سرنوشت علی النعیمی، وزیر نفت باسابقه عربستان و ترکیب بخش های انرژی و معدنی این کشور شده و شایعات فراوانی در مورد یک تجدید ساختار گسترده قریب الوقوع در این بخش ها به گوش می رسد.

یک منبع سعودی در این باره گفت: «تغییراتی (در وزارت نفت) اعمال خواهد شد، اما کسی نمی داند که این تغییرات چه زمانی و به چه صورتی خواهد بود. ممکن است فردا، هفته آینده یا یک ماه بعد شاهد این تغییرات باشیم.»

«تصمیمات توسط دایره ای محدود از افراد و چند مشاور گرفته می شود.»
از افراد کلیدی این دایره محدود تصمیم گیری می توان به محمد بن سلمان، شاهزاده جوان و بی تجربه در امور نفتی اشاره کرد که از زمان به قدرت رسیدن پدرش، به عنوان قدرتمندترین شخص در سیاست اقتصادی و انرژی عربستان ظاهر شده است.

وی ریاست کمیته فرعی توسعه اقتصادی و یک شورای جدید سرپرستی بر آرامکو را در اختیار دارد و این موقعیت وی را به مهمترین فرد تصمیم گیر در مورد شرکت آرامکو، بزرگترین شرکت انرژی جهان بدل ساخته است.

برخی منابع آگاه در بخش انرژی عربستان احتمال می دهند که وزارت نفت این کشور با نهادهای مسئول برق، آب و انرژی های تجدیدپذیر ادغام شود و یک وزارت انرژی جدید تشکیل گردد. برخی نیز احتمال خصوصی سازی کنترل شده شرکت آرامکو را مطرح می کنند.
چهارشنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۲۴
کد مطلب: 8843
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *