۰
تصویب لغو ممنوعیت صادرات نفت آمریکا

اختلاف شدید در حذف ایران از بازار

برخی از سناتورهای دموکرات در کمیته بانکداری این نظریه را که این طرح می تواند به کشورهای متحد آمریکا در شرق اروپا کمک کند
اختلاف شدید در حذف ایران از بازار - میز نفت
اختلاف شدید در حذف ایران از بازار - میز نفت
به گزارش «ميزنفت»، طرح لغو 40 ساله ممنوعیت صادرات نفت آمریکا روز پنجشنبه در کمیته بانکداری مجلس سنای این کشور به تصویب رسید ولی افزوده شدن یک اصلاحیه اختلاف برانگیز به آن باعث شد آینده این طرح در کل مجلس سنا با ابهاماتی همراه شود.

این طرح که سناتور هایدی هایتکمپ، نماینده دموکرات ایالت نفت خیز داکوتای شمالی تهیه کرده بود، با 13 رای موافق در برابر 9 رای مخالف به تصویب رسید. هایتکمپ تنها نماینده دموکراتی بود که به این طرح رای مثبت داد. سناتور پت تومی سناتور جمهوریخواه ایالت پنسیلوانیا اصلاحیه ای را به این طرح افزود که بر اساس آن ایران باید به آمریکایی های که قربانی تروریسم مورد حمایت تهران بوده اند غرامت پرداخت کند. به کار بردن این لحن به گفته سناتورها باعث می شود آینده این طرح تیره و تار شود.

سناتور جان تستر  سناتور دموکرات ایالت مونتانا گفت «این طرح مرده است» زیرا که کاخ سفید احتمالا با اصلاحیه ای که تومی به آن افزود مخالفت خواهد کرد.
این سناتور افزود: کاهش محدودیت تجاری می تواند برای مونتانا که یکی دیگر از ایالت های بزرگ تولید کننده نفت در آمریکاست منافعی در پی داشته باشد ولی قانونگذاری در این زمینه باید به گونه ای صورت گیرد که مشاغل موجود در پالایشگاه های نفت و کشتی سازی در مخاطره قرار نگیرد.

کاخ سفید اعلام کرده است با قانون لغو این محدودیت در این شرایط زمانی مخالفت است. علاوه بر این، کاخ سفید اعلام کرده است هر طرحی را که رئیس جمهور را از لغو تحریم های ایران تا زمان اقدام تهران در پرداخت40 میلیارد دلار غرامت به قربانیان تروریسم در آمریکا، منع می کند وتو خواهد کرد.

برخی از سناتورهای دموکرات در کمیته بانکداری این نظریه را که این طرح می تواند به کشورهای متحد آمریکا در شرق اروپا کمک کند تا منابع نفتی خود را متنوع سازند و از میزان وابستگی خود به روسیه بکاهند زیر سئوال می برند. آنها می گویند این طرح ضامن این مسئله نیست که نفت فروخته شده در اختیار هم پیمانان آمریکا قرار خواهد گرفت زیرا در بازار جهانی نفت، همواره نفت در اختیار خریداری قرار می گیرد که بالاترین قیمت را پیشنهاد کند.

طرح مشابهی برای لغو این ممنوعیت اوایل امسال در کمیته انرژی مجلس سنا به تصویب رسید. هیچ دموکراتی به این طرح که سناتور لیزا مورکوفسکی، سناتور جمهوریخواه ایالت آلاسکا، که جزو ایالت های تولید کننده نفت است، رای مثبت نداده بود. طرفداران طرح در صورتی که همه 54 سناتور جمهوری خواه به آن رای مثبت دهند بازهم به رای مثبت شش سناتور دموکرات نیاز دارند تا طرح به تصویب برسد.

گفتنی است گروهی از آمریکایی ها بر این باورند با لغو منع صادرات نفت این کشور، می توان برای همیشه از قدرت ایران در بازارها کاست و بجای حضور ایران در بازار نفت، نفت آمریکا بتواند با صادرات، به نقش ایران در بازار و پس از اجرایی شدن برجام پایان دهند.

منبع: رویترز
شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۰۶:۳۲
کد مطلب: 9372
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *