۰
ترکمن ها همچنان در نقش وسط بازی

​بندبازی ترکمنستان ميان روسیه و غرب

میز نفت - با وجود فاشیسم نهفته، ترکمنستان همچنان روابط منظمی با غرب در مورد چشم انداز همکاری اقتصادی دارد
​بندبازی ترکمنستان ميان روسیه و غرب
به گزارش میز نفت، سفیر ترکمنستان در بلژیک، هفته گذشته استوارنامه خود را به استولتنبرگ، دبیرکل ناتو تقدیم کرد و در مورد وضعیت روابط عشق آباد و ائتلاف مستقر در بروکسل تبادل نظر کرد.

به گفته وزارت امور خارجه ترکمنستان، استولتنبرگ به اهمیت نقش ترکمنستان به عنوان یک شریک کلیدی در آسیای مرکزی، به ویژه در زمینه ثبات و امنیت منطقه ای اشاره کرد.

 در همین حال، سفیر ترکمنستان در بلژیک در اين مراسم در مورد برنامه‌های در حال انجام همکاری برای مقابله با تهدیدهاي بیولوژیکی، رادیولوژیکی و هسته‌ای، امنیت سایبری، مبارزه با تروریسم و تجارت غیرقانونی مواد مخدر و موارد دیگر صحبت کرد.

اما همكاري هاي دو طرف از نظر عملی همیشه در هاله ای از ابهام بوده است. ترکمنستان به ائتلاف نظامی تحت رهبری ایالات متحده که در چند سال گذشته در افغانستان درگیر عملیات بودند، کمک های لجستیکی ارائه کرده بود.

با این حال، در ماه هاي اخیر، ترکمنستان تعاملاتي را ایجاد کرده است که به نظر می رسد یک رابطه کاری قابل دوام با رژیم طالبان در کابل است، که هر تلاش ساده انگارانه برای تحلیل را پیچیده می کند. بنا بر گزارش‌ها، استولتنبرگ در گفتگوی خود با پالوانوف در مورد کمک‌های بشردوستانه ترکمنستان به افغانستان صحبت کرده است.

شبح آشکارتری که در پس‌زمینه چنین گفتگوهایی نمایان می‌شود، روسیه است. و به نظر می رسد که غرب به عنوان یک کل یا ناتو به طور خاص، برای سرد کردن وضعیت گرم روابط بین عشق آباد و مسکو کار زیادی انجام نمی دهد.

فرماندار سن پترزبورگ، الکساندر بگلوف در 10 سپتامبر برای سفری به عشق آباد وارد شد که بخشی از آن تجاری و بخشی دیگر توسعه همكاري های سیاسی-فرهنگی-تاریخی بود.

پرچمدار سرمایه گذاري روس ها در ترکمنستان انجام دهند شرکت وزروژديني است که طبق گزارش ها 25 مورد از زیرساخت های اصلی را در این کشور طی سال هاي اخير تکمیل کرده است. یکی از مواردی که بیشتر به آن اشاره می شود، يك سد بزرگ در عشق آباد است.

سرویس مطبوعاتی بگلوف در بیانیه ای اعلام کرد که یک کارگروه مشترک برای بررسی امکان مشارکت شركت هاي مستقر در سن پترزبورگ در نوسازی یک نیروگاه حرارتی در ترکمن باشی و یک نیروگاه برق آبی در مری تشکیل شده است.

بگلوف علاوه بر پیشنهادهای سرمایه گذاری، کتاب های درسی تاریخ مدارس را نیز به همراه داشت. این یک حرکت تحریک آمیز به نظر می رسد، چرا كه در نسخه های جدید کتاب های درسی کلاس یازدهم که قرار است به مدرسه روسی-ترکمن پوشکین در عشق آباد اهدا شود، بخش بحث برانگیزی در مورد تهاجم روسیه به اوکراین دارد.

همانطور که وب‌سایت خبری مستقل روسی مدوزا گزارش داده است، صفحات اختصاص یافته به آنچه که اصطلاحاً به عنوان «عملیات نظامی ویژه» توصیف می‌شود، به «بازسازی نازیسم» ادعایی جهان غرب و تلاش غرب در «بی‌ثبات کردن وضعیت در روسیه» می‌پردازد. در این خوانش منحرف کننده از تاریخ اخیر، جنگ در اوکراین و الحاقات بعدی خاک اوکراین توسط رئیس جمهور روسیه ولادیمیر پوتین برای پیشبرد اهداف صرفاً بشردوستانه آغاز شده است.

هنوز مشخص نیست که آیا و چگونه مقامات ترکمنستان به این تلاش شفاف برای تبلیغ یک قرائت بسیار جزئی از درگیری جاری در اوکراین واکنش نشان خواهند داد یا خیر. اما سكوت قابل پيش بيني رهبران عشق آباد در بهترین حالت نشان می دهد که تركمن ها با رویکرد آموزشی که شرکای غربی خود را با هواداران نازی یکسان می کند، چندان مشكلي ندارند.

با وجود فاشیسم نهفته، ترکمنستان همچنان روابط منظمی با غرب در مورد چشم انداز همکاری اقتصادی دارد. هیئتی به رهبری وزیر امور خارجه تركمنستان، رشید مردوف در 4 تا 5 سپتامبر به فرانسه سفر کرد تا با همتاي فرانسوی در مورد فرصت‌هایی برای هر نوع روابط تجاری گفتگو کند. ده‌ها جلسه تجاری با غول فناوری و شرکت هاي ساختمانی، همراه با تعدادی از شرکت‌های درگیر در امور مالی، انرژی، مراقبت‌های بهداشتی و کشاورزی برگزار گرديده است. اگر اين گفتگوها قراردادهايي را به همراه داشته باشد، دور از انتظار نیست که سردار بردی محمداف، رئیس‌جمهور به فرانسه سفر کند.

انتظار می رود بردی محمدوف اواخر این ماه روانه اروپا شود. پایگاه خبری کرونیکلز ترکمنستان مستقر در وین گزارش داده است که رئیس جمهور قرار است در 29 سپتامبر به دعوت اولاف شولز، صدراعظم آلمان به سرزمين ژرمن ها سفر کند. گويي رهبران عشق آّباد به دنبال خروج از سايه كرملين هستند.
 
 
منبع: Eurasianet.org
مترجم: محسن داوري
يکشنبه ۲ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۲۱:۵۹
کد مطلب: 36021
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *