۰
تاریخ نفتی قطب اقتصادی خلیج فارس:

تاریخ نفت امارات

میز نفت - با نفتی شدن امارات در دهه 60 میلادی و افزایش شدید قیمت نفت در چند سال بعد از کشف نفت، امارات تبدیل به یکی از خوش اقبال ترین کشورهای نفتی جهان شد.
تاریخ نفت امارات | میز نفت
تاریخ نفت امارات | میز نفت
به گزارش میز نفت، در اوایل قرن هفدهم، اگر کسی به غربی‌ ها می ‌گفت که قطعه کوچکی از زمین در شرق شبه جزیره عربستان به بهشت عصر مدرن تبدیل می ‌شود که با فناوری‌های پیشرفته و تفکر آماده آینده شکوفا می‌شود، آن را غیرممکن می‌دانستند.
 
با این حال، در اعماق دوران مدرن، همان قطعه زمینی که اکنون امارات متحده عربی نامیده می شود، همه را شگفت زده کرده است.
 

معجزه ای به نام کشف نفت


معجزه ای که زمین های شنی بایر مملو از بومیان را که به شکار و ماهیگیری مشغول بودند به بهشت میلیاردرهای جهانی تبدیل کرد؛ این اتفاق در اواخر دهه 1950 زمانی که نفت خام برای اولین بار در ام شیف، ابوظبی کشف شد، رخ داد.
 
 

پیش از کشف نفت، امارات به دلیل قبایل عشایر کوچ نشین که برای امرار معاش خود به ماهیگیری و کشاورزی وابسته بودند، پراکنده بود. قرن نوزدهم و بیستم، جهان شاهد شهرت این منطقه به دلیل صنعت مروارید بود که با تسلط نوآوری ژاپنی ها در مروارید پرورشی تقریباً منسوخ شد.
 

کشف نفت در امارات


امارات قرار نبود نفتی شود؛ اولین قرارداد امارات با غربی ها برای کشف آب صورت گرفت و در مرحله بعد، قراردادهای اکتشاف نفت در دستور کار قرار گرفت.

پس از چندین تلاش ناموفق، اولین قطرات نفت در ارتفاع 8755 فوتی در میدان ام شیف ابوظبی بیرون آمد. در سال 1962.این منطقه اکنون اصلی ترین میادین نفتی امارات را در خود جای داده است.

امارات متحده عربی در مرحله بعد و در سال 1967 به اتحاد جهانی کشورهای تولیدکننده نفت، سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) پیوست.
 
 

کشف نفت امارات و تجاری سازی موفقیت آمیز میادین نفتی، ثروت عظیمی را برای رهبری منطقه به ارمغان آورد.ابوظبی، اولین بهره‌مند از گنجینه‌های عظیم به‌دست‌آمده از تجارت نفت، از آن برای تأمین برنامه‌های ساخت و ساز عظیم، ساخت مدارس، مسکن، بیمارستان‌ها و جاده‌ها به رهبری شیخ زاید بن سلطان آل نهیان استفاده کرد.
 
زمانی که دوبی، صادرات نفت را در سال 1969 آغاز کرد، حاکم آن شیخ راشد بن سعید آل مکتوم از این درآمد برای بهبود کیفیت زندگی مردم استفاده کرد.
 


از اقبال بلند امارات، افزایش تولید نفت این کشور با جهش 4 برابری بهای نفت در دهه 70 میلادی همراه شد. همین کافی بود تا امارات متحده عربی خود را به کشوری با یکی از بالاترین استانداردهای زندگی تبدیل کند. پادشاه این کشور با پول نفت،  همچنان به اعطای انگیزه های گسترده به شهروندان خود در مناسبت هایی مانند ازدواج، تولد فرزند ادامه می دهد، به طوری که این کشور یکی از بالاترین تعداد میلیونرها را در سراسر جهان دارد.
 
 امارات با درک کاهش ارزش منابع بسیار ارزشمند خود، عاقلانه سرمایه‌گذاری‌های خود را برای ایجاد یک اقتصاد غیرنفتی جدید مبتنی بر گردشگری، املاک، مناطق آزاد، کشاورزی خودپایه و فناوری که آینده کشور را هدایت می‌کند، متنوع کرده است.
 
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۰۱:۱۶
کد مطلب: 37503
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *