۰
کادوی انرژی آمریکا به رقبا

واگذاری قدرت نفتی به رقبا

آمریکایی ها با شعار گذار انرژی در حال از دست دادن راهبردی ترین مزیت اقتصادی کشورشان با شعار حفظ آب و هوا هستند. اما با ممنوعیت تولید سوخت های فسیلی انتشار کربن در ایالات متحده کاهش نخواهد یافت.
واگذاری قدرت نفتی به رقبا
میز نفت | سیاست های انرژی کاخ سفید می تواند یکی از بزرگترین بحران های تاریخ این کشور را پدید آورد. هفته گذشته، پرزیدنت جو بایدن قراردادهای اجاره میادین نفتی در آلاسکا را به دلیل مخاطرات زیست محیطی تعلیق کرد. در مقابل، رهبران اوپک و روسیه از افزایش تولید نفت خود خبر داده اند. 

راهبرد بایدن در مخالفت با هیدروکربن ها تاثیری بر آب و هوای کره زمین نخواهد داشت. چرا که در چند دهه آینده، تقاضای سوخت های فسیلی افزایش می یابد و عملکرد رهبران ایالات متحده تاثیری بر این روند ندارد.

بدین ترتیب دولت های روسیه، چین و ایران از راهبردهای انرژی آمریکا سود خواهند برد. در گذشته ای نه چندان دور، ایالات متحده وابستگی زیادی به اوپک برای تامین نفت مورد نیاز خود داشت. اما در سایه فناوری شکست هیدرولیک و حفاری افقی تولیدکنندگان توانستند ذخایر نفت و گازی را که در گذشته غیرقابل استخراج محسوب می شدند، روانه بازار کنند. 

تولیدکنندگان نفت شیل از داکوتای شمالی تا تگزاس به سرعت توانستند نفت زیادی روانه بازار کنند. آنها توانستند رهبری اوپک در بازار نفت را پایان دهند.  اوپک پس از ناکامی در رقابت با تولیدکنندگان شیل تلاش کرد تا با سرازیر کردن نفت ارزان آنها را از بازار خارج کند. اما کابوی ها با بهبود سریع و باورنکردنی کارایی جنگ نفتی‌ خود با اوپک را به پیش بردند. در سال ۲۰۱۹ میلادی، ایالات متحده تولید نفت خود نسبت به سال ۲۰۰۸ میلادی را دو و نیم برابر کرده است. 

اوپک و روسیه در چهار سال اخیر تلاش کردند تا با کاهش تولید در جهت بهبود قیمت ها و تامین بودجه مورد نیاز اقتصادهای وابسته به درآمدهای نفتی گام بردارند. اقدامی که می تواند به معنای شکست آنها از کارآفرینان آمریکایی بازار نفت در این رویارویی تلقی شود. 

دو هفته پیش، منتقدان هیات مدیره شرکت اگزون موبیل توانستند با کمک صندوق های مالی دولتی و مشاوران بورس سه عضو کلیدی این غول نفتی را برکنار کنند. بدین ترتیب راه برای سبز شدن فعالیت های این شرکت آمریکایی هموارتر شده است. 

سهامداران شرکت نفتی شورون نیز در قطعنامه ای خواهان کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در حوزه پایین دستی شده اند. این اقدام را باید پیش زمینه خروج این غول نفتی از صنعت نفت و گاز دانست. 
بانک های بزرگ آمریکایی سال هاست که از تامین مالی شرکت های صنعت زغالسنگ خودداری می کنند. تعدادی از آنها نیز به شرکت های نفتی به دلیل انتشار آلودگی های زیست محیطی وام و یا تسهیلات مالی نمی دهند. 
اینک دولت بایدن فعالیت خود را آغاز کرده و حفاری در مناطق قطبی را متوقف کرده است. آنها کارزار مقابله با سوخت های فسیلی را در دستور کار خود دارند. کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و پیوستن به مقررات آب و هوایی کنوانسیون ۲۰۱۵ پاریس از دیگر برنامه‌های دولت پرزیدنت جو بایدن خواهد بود. بایدن از حامیان انرژی های پاک و تجدید پذیر بوده و امیدوار است تا گذار انرژی به سوی انرژی های پاک را سرعت بخشد. 

ایالات متحده در دوره ترامپ با کنار گذاشتن راهبردهای توسعه پاک مسیری متفاوت با گذشته را در پیش گرفت. اما اینک شرایط تغییر کرده است.   رهبران کاخ سفید اعلام کرده اند که ایالات متحده باید برای محدود کردن مصرف سوخت های فسیلی اقدامات گسترده تری انجام دهد تا چشم انداز افزایش حداکثر ۱.۵ درجه ای هوای کره زمین نسبت به دوره پیش‌از صنعتی شدن محقق شود. با توجه به افزایش دو میلیارد نفری کره زمین در سال ۲۰۵۰ میلادی و توسعه طبقه متوسط باید کشورهای صنعتی در حوزه تغییر سبد انرژی پیشگام شوند. اقتصاد جهانی نیازمند سازماندهی مجدد است. 

براساس پیش بینی آژانس بین‌المللی انرژی تا سال ۲۰۳۰ میلادی ۶۰ درصد خودروهای عرضه شده در بازار برقی خواهد بود. بسیاری از کشورهای غربی اعلام کرده اند در دهه ۲۰۳۰ میلادی فروش خودروهای دارای سوخت فسیلی را ممنوع خواهند کرد. این اتفاق کابوسی برای شرکت های نفتی خواهد بود. 

با وجود این اقدامات به دلیل توسعه شهرنشینی، رشد تقاضای نفت در سال های آینده همچنان افزایش یافت. دولت های چین و روسیه از تغییر راهبردهای انرژی ایالات متحده بیشترین منفعت را کسب خواهند کرد. غول نفتی روسنفت هشدار داده که راهبردهای انرژی شرکت های نفتی اروپایی و آمریکایی به افزایش قیمت نفت و کمبود در بازار منجر خواهد شد. 

مدیر عامل شرکت روسنفت معتقد است در غیاب شرکت های غربی، شرکت روسنفت باید با تلاش بیشتری کمبودها را جبران کند. 

در نوامبر گذشته، شرکت روسنفت اعلام کرد ۱۷۰ میلیارد دلار پروژه نفت و گاز در شمال روسیه در دست اجرا دارد. این شرکت نفتی دارای روابط گسترده با کرملین ادعا کرده این طرح ها می توانند نفت مصرفی دنیا در یک سال را تامین کنند. روسنفت امیدوار است تا در سال ۲۰۳۰ میلادی به بزرگترین تولیدکننده ال ان جی دنیا تبدیل گردد. همچنین روسیه هزاران مایل خط لوله نفت و گاز برای تامین انرژی اروپا و آسیا راه اندازی کرده است. 

پوتین از راه اندازی خط لوله نورد استریم دو برای صدور گاز به آلمان در آینده نزدیک سخن گفته است. بایدن اعلام کرده تمایلی به تحریم شرکت های حاضر در این پروژه ندارد. در این شرایط، توقف اجرای خط لوله ایکس ال کی استون در کانادا می تواند به افزایش وابستگی آمریکایی ها به نفت وارداتی منجر شود.

در زغال سنگ نیز شاهد افزایش محدودیت ها در دولت های غربی هستیم. اما پوتین سالانه ۱۰ میلیارد دلار بودجه برای نوسازی شبکه راه آهن کشورش و افزایش تولید و صادرات زغالسنگ اختصاص داده است. در استرالیا، چین، هند، اندونزی و روسیه پروژه هایی برای افزایش ۳۰ درصدی تولید زغالسنگ دنیا در حال اجرا است. 

در چین ۱۱۲ معدن جدید زغال سنگ در حال توسعه است. چینی ها خواهان اکتشاف و تولید از منابع شیل خود هستند. 

آمریکایی ها با شعار گذار انرژی در حال از دست دادن راهبردی ترین مزیت اقتصادی کشورشان با شعار حفظ آب و هوا هستند. اما با ممنوعیت تولید سوخت های فسیلی انتشار کربن در ایالات متحده کاهش نخواهد یافت.  اما میلیون ها فرصت شغلی، رشد اقتصادی و برتری ژیوپلیتیک آمریکایی ها به نفع دیکتاتور ها در حال زوال است. 



منبع: Wall Street Journal
مترجم: محسن داوری
سه شنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۵۷
کد مطلب: 30200
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *