۴
۱۰

پژوهشگاه ورزش و تشریفات!

پژوهشگاه ورزش و تشریفات!
ميزنفت/ اوضاع پژوهشگاه صنعت نفت تعریف چندانی ندارد؛ جز امضای چند تفاهم‌نامه
و تمرینات تیم ملی فوتبال ایران در زمین چمن این پژوهشگاه، تقریبا خبری از این نهاد پژوهشی نیست. پژوهشگاه صنعت نفت در تاریک ترین تاریخ خود قرار دارد و وزیر نفت بی توجه به انتقادات وجود در داخل بدنه صنعت نفت٬ مدیری بیگانه با پژوهش نفت را بر مسند کار حفظ کرده است.

بیشتر مدیران صنعت نفت و بدنه کارشناسی صنعت نفت می‌دانند کاتوزیان به چه دلیل راهی پژوهشگاه صنعت نفت شد ولی عدم تجربه مدیریتی کاتوزیان موجب شده تا رکوردهای بی نظیری در این نهاد زده شود. مهم ترین رکوردی که کاتوزیان با آن٬ نام خود را در نفت جاودانه کرده است٬ رفت و آمدهای بسیار مدیران در سمت‌های مدیریتی پژوهشگاه است:«حداقل 50 انتصاب»!

نمی‌دانیم کاتوزیان به تغییرات پی در پی در پژوهشگاه صنعت نفت افتخار می‌کند یا نه اما او رکوردار احکام انتصاب و برکناری است؛ او هر 13 روز یکبار دست به حکم شده است و افرادی که پیشتر خود منصوب کرده بود برکنار کرد تا مهم ترین نهاد پژوهشی کشور نداند باید چه کند.

کاتوزیان از تبار صنعت خودرو است هرچند که در مجلس هشتم ریاست کمیسیون انرژی مجلس را بر عهده داشته پس طبیعی بود پژوهشگاه صنعت را با «خودرویی» ها پر کند. او امیر عباس حسینی را به پژوهشگاه دعوت کرد و برای او حکم معاونت فناوری و امور بین الملل و جانشین رئیس پژوهشگاه صنعت نفت را صادر کرد که برای اهالی پژوهشگاه شوکه کننده بود. حسینی که پیشتر در سمت قائم مقام معاونت صادرات ایران خودرو مسئولیت داشت تقریبا همه کاره پژوهشگاه شد و همه افرادی که می‌خواستند بمانند، سراغ او را می‌گرفتند. حسینی مرد معتمد و دست راست کاتوزیان بود که ترجیح داد از پژوهشگاه رفنه و یکی از اعضای هیئت مدیره ایران خودرو شود. او به صنعت خودرو بازگشت ولی کاتوزیان همچنان مانده است و قصد رفتن ندارد. البته حسینی کمی دیر به این تصمیم رسید زیرا انتصاب او در سمتی که کاتوزیان برایش کنار گذاشته بود با ابهامات بسیاری مواجه بود.

بر اساس قوانین موجود٬ حسینی نمی‌توانست معاون پژوهشگاه باشد. دلیلش هم ساده است؛ بر اساس مصوبه شماره 684 در تاریخ 1389/12/10 شورای عالی انقلاب فرهنگی شرایط اختصاصی معاونان موسسه های پژوهشی مانند پژوهشگاه صنعت نفت اینگونه تعریف شده است: عضو هیئت علمی رسمی با مرتبه حداقل استادیاری، داشتن حداقل 5 سال سابقه خدمت در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری با مدرک دکترا در وضعیت هیئت علمی، دارا بودن مدرک تحصیلی تخصصی و یا تجربه عملی در زمینه مورد نظر. با این قانون صد البته پیداست که بیشتر معاونان کاتوزیان صلاحیت حضور در سمت‌های خود را نداشته و ندارند از جمله خود حسینی. جالب آنجاست که معاونت های پشتیبانی و برنامه ریزی به افرادی واگذار شده است که فاقد چنین ویژگی هستند.

به هر حال حسینی او معاون سابق فناوری و روابط بین الملل پژوهشگاه  سابقه خاصی در حوزه نفت و فعالیت های پژوهشی نفت نداشت. او تا پیش از حضور در صنعت نفت، در خودروسازی و قطعات خودرو مشغول به فعالیت بوده است و مدرک دکترا نیز ندارد. در یانک اطلاعات اعضای هیئت علمی نیز نامی از او دیده نمی‌شود. به هر حال یار اصلی کاتوزیان تصمیم گرفت از نفت برود ولی وزیر نفت هنوز هم هیچ تصمیمی برای اداره پژوهشگاه صنعت نفت نگرفته است تا شاید در دوره بعد٬ به دوره 4 ساله کاتوزیان پایان داده شود.

در روزگاری٬ پژوهشگاه صنعت نفت فعالیت‌های فراوانی را پی می‌گرفت و عملکرد قابل قبولی را از خود به جای گذاشت ولی در این دوران تنها کارآیی پژوهشگاه به برگزاری همایش‌های نفتی در سالن اجتماعات پژوهشگاه و تمرین تیم ملی فوتبال در زمین چمن مرغوب آن محدود شده است تا حداقل بازیکنان تیم ملی ییشتر از نفتی ها از این مجموعه یاد کنند. البته استخر این مجموعه هم در نوع خود کم نظیر است!

تقریبا دیگر هیچ ذهنیتی درباره پژوهشگاه صنعت نفت در میان نفتی‌ها وجود ندارد و هر چه که هست خاطرات گذشته‌ای است که روز به روز تبدیل به آرزو می‌شوند. وزارت نفت این پژوهشگاه را فراموش کرده است و با وزارت علوم برای امور پژوهشی به قرارداد می‌رسد فارغ از اینکه مهمترین نهاد پژوهشی کشور با چنین رویه‌ای در حال نابودی است.

وزیر نفت که تاکید بسیاری به پژوهش و بومی سازی فن آوری‌های نو دارد بهتر است طی گزارشی رسمی اعلام کند که این پژوهشگاه طی 4 سال گذشته به جز چند تفاهم‌نامه چه خروجی داشته است؟ کارکنان این نهاد در چه وضعیتی هستند و مهمترین فعالیت پژوهشگاه چیست؟ آیا قراردادی در این نهاد اجرایی شده است؟ میزان درآمدهای این پژوهشگاه چقدر است؟ پاسخ به این پرسش‌ها نشان خواهد داد که کاتوزیان دقیقا در حال انجام چه کاری است.
 
سه شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۲۴
کد مطلب: 16888
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


عليرضا
Iran, Islamic Republic of
رفت و آمدهای بسیار مدیران در سمت‌های مدیریتی پژوهشگاه است:«حداقل 50 انتصاب»!
خدا پدرت را بيامرزد از كجا عدد 50 را آوردي؟ بالغ بر 145 جابجايي را داشته. فقط در 3 معاونت ستادي دوازده نفر جابجا شده اند.
معاونت فناوري: دكتر همتي / مهندس حسيني/دكتر بزمي
معاونت برنامه ريزي: قديريان/توسلي مهر/عاكفيان/ايجازي
معاونت پشتيباني: وهابي/ حاج نايبي/محبي/خضرايي/ حجار
Iran, Islamic Republic of
آفرین
ناصر
Iran, Islamic Republic of
نگران نباشید آقای زنگنه تقریبا همه جا مثل پژوهشگاه عمل کرده برای نمونه روابط عمومی وزارت نفت، شرکت نفت و کاز پارس،سازمان حراست،موسسه مطالعات انرژی، دانشگاه صنعت نفت، شرکت پالایش وپخش، شرکت ملی نفت،شرکت ملی پخش و ...اگر تحقیق مختصری بفرمایید معلوم می شود این خانه از پای وبست خراب است ، خدا رحم کند به آینده این صنعت
Iran, Islamic Republic of
متن بسيار خوب و جالبي نوشته شده است. تقريباً مقدمه‌ي كاملي از دوران افول اين مركز مهم پژوهشي نفت بيان شده است كه فكر كنم همكاران خوب پژوهشگاهي به اين موضوع واقف باشند. البته قابل انتظار است در سيستم دولتي كشور ما همواره درصد زيادي از مديران در جايگاه خود نباشند (اوضاع كنوني گواه اين واقعيت تلخ است) كه پژوهشگاه هم از اين قاعده مستثني نخواهد بود. نكات مبهم و پنهان زيادي در اين زمينه وجود دارد كه بعضاً نشان از بي توجهي شديد وزارت محترم به پژوهشگاه صنعت نفت دارد. اگر همه اين موارد را كنار هم بگذاريم مهمترين فاجعه اين خواهد بود:
از بين بردن توانايي‌ها، استعدادها، فرصت‌ها، اعتماد و اميد جوانان اين مملكت در دولت تدبير و اميد
آيا اين نتيجه مطلوب رياست دولت تدبير و اميد بوده است. اميدوارم در بخش‌هاي ديگر اينگنه نباشد.
بازنشسته
Iran, Islamic Republic of
عزیز برادر. زمانی که حضرت اقا از پژوهشگاه بازدید ودرسخنرانی خود در مشهدمقدس از دستاوردهای خوب این مرکز حساس یادنمودند.که این امر قطعا برای بد خواهان نظام وافراد مغرض در بدنه صنعت نفت ازاردهنده بود.لذا باانتصاب مدیر ی ضعیف وسیاسی وانتصاب مدیران مسئله داروغیرپژوهشی ونفتی در دیگر سمت های پژوهشگاه (که تغییرات درانتصاب مداوم افراد موید این مطلب می باشد)پژوهشگاه را به نابودی رسانده است.
درنهایت گرچه امیدی به تصمیم گیری بجا وغیرسیاسی از وزیر نفت وجود ندارد.ولی انشالله گوش شنوایی در نظام وجود داشته باشد که این مشگل اساسی وحساس را راه گشا باشد.
حسن عباسی
Iran, Islamic Republic of
با سلام
مدیریت سازمان دولتی دنبال گذران آرام دوران ریاست خود است که ناشی از سیاستهای وزیر محترم نفت میباشد . وزیر بدنبال فعال سازی دانشگاهای کشور در زمینه ها و تخصصی های مورد نیاز صنعت نفت است تا مشکلات ادرای سازمانهای دولتی را نداشته باشد و ارتباط صنعت و دانشگاه بصورت گسترده و دائمی برقرار گردد همچنین مدیریت سازمان اعتمادی به نیروهای داخلی سازمان ندارد و مدیران ستادی خود را از بیرون تامین میکند .
Iran, Islamic Republic of
سلام
چرا كامنتها را آپلود نميكنيد؟؟؟؟؟؟
حسین قراگوزلو
Iran, Islamic Republic of
با سلام
آیا ممکن است اعلام بفرمایید گزارش فوق الذکر را چه کسی تهیه کرده است؟
آیا خبرنگار یا کارمند قدیمی یا پژوهشی آن پژوهشگاه و یا... تهیه نموده اند؟
چنانچه برای مدیریت محترم سایت ممکن باشد سوالم را پاسخ تا درباره پژوهشگاه و پیشینه اش بطور مفصل اظهار نظر نمایم.

کارمند بازنشسته پژوهشگاه صنعت نفت
Iran, Islamic Republic of
هر روز بد تر از دیروز ...برای انجام یک کار 50000تومان پول نیست .اقای زنگنه اعتقادی به اینجا ندارد چرا؟چرا باید تاوان بی مدیریتی سیستم را بدهند؟
Iran, Islamic Republic of
لطفا آقاي وزير نفت يكبار براي هميشه تكليف پژوهشكاه نفت را مشخص كنيد.اگر اين سازمان خواسته هاي شما را برآورده نمي كند شما بعنوان وزير نفت بعنوان رييس بالاتر داراي حق تصميم گيري هستيد؟؟پس چرا آنقدر در مطبوعات عليه پژوهشگاه صحبت مي كنيد پس حتما شما يا مي ترسيد از جناب دكتر كاتوزيان يا برنامه چيزي ديگري هست كه نمي دانيم ....لطفا بجاي بحث در مطبوعات تكليف خودتان را براي هميشه مشخص كنيد.