۰
ظرح وزارت انرژی تا چه حد جدی است؟

کودتای خاموش علیه نیرو، به سود نفت

ادغام نيرو در نفت همان خط قرمزي است كه اهالي وزارت نيرو روي خوش به آن نشان نمي‌دهند؛ همان خط قرمزي كه سه سال پيش نفتي‌ها براي خود متصور بودند و بازي روزگار، زمزمه‌هاي تشكيل حالا وزارت انرژي را براي وزارت نيرو به يك كابوس تبديل كرده است.
کودتای خاموش علیه نیرو، به سود نفت
به گزارش «ميزنفت»، اواسط عمر دولت دهم بود كه رئيس‌جمهور وقت، ادغام وزارتخانه‌هاي اقتصادي را كليد زد تا وزيران ستاره‌دار خود را به شيوه‌اي محترمانه حذف كند، وزارت راه در وزارت مسكن و وزارت تعاون و رفاه در وزارت كار ادغام شد و قرار بود وزارت نفت زير سايه وزارت نيرو قرار گيرد اما با لابي گسترده نفتي‌ها با نهادهاي مرتبط، ادغام به كنار گذاشته شد.

در آن روزها حميد چيت‌چيان، قائم مقام سابق وزير نيرو، با حكم مجيد نامجو نماينده تام‌الاختيار نيرو در كارگروه ادغام نفت و نيرو شد و با جديت بسياري براي سامان دادن به ايده رئيس‌جمهور وارد كارزار شد؛ نيرويي‌ها از اين ادغام سرخوش بودند و نفتي‌ها نگران ولي به هر صورت پرونده اين ادغام پس از سرپرستي وزارت نفت توسط رئيس‌جمهور بسته شد تا دوئل سنتي دو وزارتخانه مرتبط به هم، هيچ برنده‌اي نداشته باشد.

با گذشت سه سال از آن چالش، زمزمه‌هاي ادغام اين دو وزارتخانه به طور محسوسي شنيده مي‌شود، اما اين بار ادغام نيرو در نفت و با عنوان وزارت انرژي. بيژن نامدار زنگنه، وزير نفت با سابقه هشت ساله وزارت در نيرو، برگ برنده اين ادغام براي نفتي‌هاست تا شايد اختلافات هميشگي اين دو نهاد، به سود وزارت نفت به سازش برسد. وزير نفت كه طي ماه‌هاي گذشته از برنامه گسترده خود براي اجراي طرح‌هاي جامع بهينه‌سازي انرژي در كشور خبر مي‌دهد، در اظهارات خود همواره به عملكرد نيروگاه‌ها نقد وارد كرده است و به نوعي نحوه مديريت انرژي در وزارت نيرو را با زيركي خاصي زير سؤال برده است.

اختلاف واضح وزارت نفت با وزارت نيرو كه كمي شبيه به دعواهاي نامجو و ميركاظمي است، غيرقابل كتمان است، به طوري كه در مقوله تأمين سوخت نيروگاه‌ها، چالش‌ها با پادرمياني و دستور مستقيم رئيس‌جمهوري ختم به خير شود تا بار ديگر نشان داده شود اين دو وزارتخانه، هيچ‌گاه نمي‌توانند با هم بسازند.

آن طور كه از اظهارات شيخ الوزرا به اذهان متبادر مي‌شود، تأكيد وي بر اصلاح الگوي مصرف خوراك توسط بخش نيرو است به نحوي كه اين وزارتخانه برنامه قطع عرضه گازوئيل به نيروگاه‌ها را به طور جدي دنبال مي‌كند.

*قهرمان نيرو قرباني مي‌شود؟
چيت‌چيان كه پيشتر قرار بود نفت را به زير سلطه نيرو بياورد و «قهرمان نيرو» لقب بگيرد، گفته ‌مي‌شودبه قرباني قدرت خارج از محدوده خود ملقب شده است؛ اوضاع و احوال حميد چيت‌چيان در مجلس، به زمزمه‌ها رنگ «مشروعيت» داده است، وزير نيرو با خطر جدي استيضاح رو به رو است و اگر اين استيضاح موجب بركناري وي شود، نيرو را مي‌توان بخش بزرگي از صنعت نفت ناميد.

با اين وجود، وزير نيرو مباحث مطروحه در خصوص ادغام وزارتخانه‌هاي نفت و نيرو در برخي رسانه‌ها را نظرات شخصي افراد عنوان و تأكيد كرد: تاكنون بحثي در زمينه ادغام وزارتخانه‌هاي يادشده در دولت مطرح نبوده است.

چيت‌چيان در بخش مهمي از صحبت‌هاي خود طعنه‌اي نيز به وزارت نفت زد و گفت: در كشور قرار نيست اگر دستگاه اجرايي خدماتي به ديگران ارائه كرد در فعاليت‌هاي آن نيز مشاركت كند. در چنين صورتي وزارت نيرو كه آب كشاورزان را تأمين مي‌كند نبايد در امور اجرايي كشاورزي دخالت داشته باشد زيرا اين امر مغاير سياست‌هاي روشن مديريت كشور است.

وزير نيرو افزود: اين وزارتخانه وظيفه تأمين آب و برق با نرخ‌هاي مشخص را براي بخش‌هاي مختلف و وزارت نفت نيز وظيفه تأمين نفت و گاز كشور را برعهده دارند. اين طعنه چيت‌چيان دقيقاً به قراردادهاي زنگنه با بخش خصوصي براي توليد و صادرات نفت مربوط مي‌شود جايي كه وزارت نفت با شركت‌هاي خصوصي براي تأمين گاز و توليد و صادرات برق آنها به توافق رسيد و به نوعي پاي خود را در كفش وزارت نيرو كرد. همين اقدام پاسخ اين چنيني وزير نيرو را در پي داشته است كه به نظر مي‌رسد با وجود تكذيب ادغام، از دور زدن وزارت نيرو توسط نفتي‌ها دلخور است هر چند كه وزارت نفت توجيهات خاص خود را دارد.

به بيان ساده‌تر، وزارت نفت خود را وارد حوزه مسئوليت و وظايف وزارت نيرو كرده است و بدون هماهنگي با وزارت نيرو، به صادرات برق روي آورده است كه با خشم پنهان رقيب مواجه شده است.

آن طور كه از گفته‌هاي وزير و معاونان وي در نفت بر مي‌آيد، عزم نفت براي ادغام جزم شده است و نيرويي‌ها ديگر به مانند سه سال گذشته سرخوش نيستند و وزير خود را كه روزگاري قرار بود نفت را در نيرو ادغام كند، از دست رفته مي‌بينند.
چهارشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۱۱
کد مطلب: 2651
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *